Gå til innhold

Sparing av penger i studietiden - er det realistisk?


Anbefalte innlegg

jeg har akkurat begynt på utdannelse innenfor økonomi og administrasjon. jeg er 21 år nå, og har utviklet en plan for meg selv. jeg har bestemt meg for å ha minst 1 million på kontoen min innen 3 år. etter endt utdannelse, som jeg skal fullføre på 3 år, skal jeg gå fra min økonomiske situasjon med 30 000kr i kredittgjeld til å ha 1 million+. jeg er interessert i å høre hva andre tenker. jeg vil si dette er et realistisk mål for meg. hva bør jeg bruke pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stor inntekt regner du med å ha?

Du må spare 27000 pr måned i snitt, altså bør du ha minst rundt 40 000 utbetalt og leve veldig sparsommelig. Klart, det er jo mulig og du går rett ut i en godt betalt jobb og sparer alt du kan..

 

Evt finne på noe annet lurt, starte egen suksessfull bedrift eller tilsvarende.

 

 

Du har forresten ingen plan, men ett mål. Hadde du hatt en plan hadde du ikke spurt om en plan her ;)

Planen er viktigere og vanskeligere enn målet.

 

Du har studert økonomi sier du??

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er totalt urealistisk. For å ha en million om tre år må du ha en disponibel inntekt etter skatt og alle faste utgifter og nødvendighetsvarer på 300 000 i året. Hvis vi legger godviljen til og sier at du aksepterer studielån (som på grunn av inntektene du må ha ikke vil bli omgjort til stipend i det hele tatt)for de tre årene uten å gjøre "fradrag" i millionen din og kan leve kun på det, må du ha en bruttoinntekt på mellom fem og sekshundre tusen i året. Det er svært vanskelig å få til ved siden av studier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor stor inntekt regner du med å ha?

Du må spare 27000 pr måned i snitt, altså bør du ha minst rundt 40 000 utbetalt og leve veldig sparsommelig. Klart, det er jo mulig og du går rett ut i en godt betalt jobb og sparer alt du kan..

 

Evt finne på noe annet lurt, starte egen suksessfull bedrift eller tilsvarende.

 

 

Du har forresten ingen plan, men ett mål. Hadde du hatt en plan hadde du ikke spurt om en plan her ;)

Planen er viktigere og vanskeligere enn målet.

 

Du har studert økonomi sier du??

 

Hvor stor inntekt regner du med å ha?

Du må spare 27000 pr måned i snitt, altså bør du ha minst rundt 40 000 utbetalt og leve veldig sparsommelig. Klart, det er jo mulig og du går rett ut i en godt betalt jobb og sparer alt du kan..

 

Evt finne på noe annet lurt, starte egen suksessfull bedrift eller tilsvarende.

 

 

Du har forresten ingen plan, men ett mål. Hadde du hatt en plan hadde du ikke spurt om en plan her ;)

Planen er viktigere og vanskeligere enn målet.

 

Du har studert økonomi sier du??

jeg har akkurat begynt på økonomi og administrasjon det første året nå, og jeg skal fullføre det på 3 år. jeg har fått meg deltidsjobb i en butikk. tjener 20k før skatt i den jobben. jeg er også ferdig med et taxikurs neste uke, slik jeg også kan kjøre taxi når jeg er ledig og ikke jobber på de andre jobbene jeg har/får. jeg er nødt til å få meg nattjobb på en bensinstasjon for å jobbe der 2 dager i uka. jeg fikk beskjed fra en stasjon rett ved der jeg bor at de trengte noen som kunne jobbe natt i helger, jeg skal innom i morgen tidlig å høre med sjefen. jeg skal også på intervju på plantasjen til tirsdag for de trengte ekstraarbeider der. jeg skal gjøre alt jeg kan får å få minst 50k i måneden (før skatt). jeg vet studentstipendet vil forsvinne etter nyttår, og da vil jeg kun få lån. før jeg kan begynne å tenke på å begynne en bedrift, vil jeg først fokusere på hard arbeid, slik at jeg vet jeg kan jobbe hardt nok.jeg vil høre hva andre her mener om planen og om de kan gi meg råd for å øke formuen min, eller få en.

Lenke til kommentar

Når du skrev det du gjorde i post #6, så er det ikke urealistisk.

 

Jeg har ikke studert økonomi, så jeg vet ikke hva som kreves. Men jeg har lest noen masteroppgaver, og for meg var omtrent som gresk. Så jeg tipper du må legge mye ressurser i å lære deg det du trenger. Vil du da ha ressurser til å jobbe 50-60-timers uker som Emilsen over her skrev?

 

Det er ingenting som tilsier at du ikke skal klare det. Det virker som du er veldig motivert.

 

Men jeg vil også skrive: Du bør være litt åpen for å se hele livet i perspektiv. Som aklla skriver. HVORFOR skal du tjene de penga? Det virker som en litt mer realistisk plan hvis du for eksempel over 5 eller 10 år legger en plan over hvor mye penger du vil trenge til å starte bedrift innen et gitt næringsområde, hvor mange ansatte, kartlegge andre bedrifter du skal konkurrére med, og så videre. Hvor mye penger vil du trenge for å skyve deg inn i markedet, tåle eventuelle nedgangstider, og bli suksessfull? Er én million nok?

 

Du har vel noe stipend og lignende, som dekker utdanning? Hvordan er bosituasjonen din, bor du hjemme? I så fall har du en gylden mulighet til å spare gode penger.

 

Samtidig som du jobber med livs- og forretningsplanene, så kan du jobbe det du orker ved siden av. Konservativt: Bare 50 timer i måneden x 150 kr per time = 7500kr/mnd x 12 = 90 000 i året før skatt - 35% = 58 500. Dette er konservativt.

 

Men så har man jo også den filosofien om at du kan ta fra Bill Gates, eller enhver suksessfull entreprenør, alle pengene og verdiene hans eller hennes, så vil veldig mange av de klare å bygge seg opp verdier over tid likevel, fordi de har en genuin interesse og forståelse av næringsliv og økonomi.

 

Motsatt, så har du de som vinner enorme summer penger i lotteri, og som blåser alt bort på tull og ender opp blakke, uten å sitte igjen med særlige aktiva som stiger i verdi eller som gir solid avkastning over tid. Noen mennesker er ikke flinke med penger, og lærer veldig sent, fordi de ikke har interesse av å lære. Penger skal bare tjene formål, og formålet er forankret i dine kjerneverdier og livsambisjoner. Det er dét du bør jobbe med å definere.

 

Så, veldig mye her i livet kommer an på kjerneverdier og grunninnstilling. Jeg liker at du er villig til å vise omverdenen at du har stå-påvilje. Men hvis du klare å skru den vilje over til å planlegge bedre, eller best mulig, så vil sjansen øke for at du kommer mye, mye lenger enn hvis du bare tjente en million kroner på tre år. Du kan tjene 200 millioner på 10 år. The sky's the limit!

 

Kanskje det beste er å fokusére 100% på skolen og studier, sørge for å forstå materialet best mulig?

Lenke til kommentar

jeg har akkurat begynt på økonomi og administrasjon det første året nå, og jeg skal fullføre det på 3 år. jeg har fått meg deltidsjobb i en butikk. tjener 20k før skatt i den jobben. jeg er også ferdig med et taxikurs neste uke, slik jeg også kan kjøre taxi når jeg er ledig og ikke jobber på de andre jobbene jeg har/får. jeg er nødt til å få meg nattjobb på en bensinstasjon for å jobbe der 2 dager i uka. jeg fikk beskjed fra en stasjon rett ved der jeg bor at de trengte noen som kunne jobbe natt i helger, jeg skal innom i morgen tidlig å høre med sjefen. jeg skal også på intervju på plantasjen til tirsdag for de trengte ekstraarbeider der. jeg skal gjøre alt jeg kan får å få minst 50k i måneden (før skatt). jeg vet studentstipendet vil forsvinne etter nyttår, og da vil jeg kun få lån. før jeg kan begynne å tenke på å begynne en bedrift, vil jeg først fokusere på hard arbeid, slik at jeg vet jeg kan jobbe hardt nok.jeg vil høre hva andre her mener om planen og om de kan gi meg råd for å øke formuen min, eller få en.

 

Er det ikke en idè å fokusere mer på studier enn jobb?

For å nå målet ditt må du i praksis nedprioritere studiene så mye du kan for å nå ett mål du ikke engang vet hvorfor du har satt deg.

Fokuser heller på skole og sett deg ett mål etter du er ferdig der. Ellers er 50k pr måned i minste laget om du samtidig skal spise og ha ett sted å bo, du vil da ha ca 9000 til å leve for etter sparingen er ordnet..

Det er ett urealistisk mål som du må ødelegge utdannelsen din for å ha sjans til å nå. Du kan ikke jobbe og studere 24/7.

 

Tenk litt på prisen av å måtte gå opp igjen ett år fordi du ikke klarte å fullføre, enten pga utslitthet og dermed sykemelding eller fordi du ikke klarte å fokusere på skolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ikke bare det som aklla nevner, du kommer jo til å slite deg totalt ut.. 

 

Gi deg selv rett til å ta det litt ro TS, ikke stress det igjennom studietiden med så mye arbeid og så mye studier, det er verd å ta seg en pust i bakken samtidig. 

 

En eller to jobber er greit, men 150% arbeid (inkludert studier) kan virkelig ikke være godt for helsen din. Selv om du er ung så betyr ikke det at stress er noe bedre for deg enn noen andre av oss. Jeg skal love deg det at den dagen du møter veggen så kommer du til å huske at folk her sa at du ikke burde stresse så mye. 

 

Vi sier ikke dette er fordi vi mener du ikke har energi til dette, men fordi du faktisk må tenke over helsen først og fremst. 

 

 

Når du skrev det du gjorde i post #6, så er det ikke urealistisk.

 

Jeg forstår at du vil støtte TS sitt innlegg, men se nå på hvor mye stress det vil innebære. Herregud, han kommer  til å være uføre før han er 30 om han holder på på den måten som han nevner. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Men da vil han etter all sannsynlighet ha skaffet seg nok aktiva til å opprettholde seg selv uten behov for hjelp fra det offentlige. Noe som burde være et mål for alle. Men som ingen kan klandres for siden vi ikke lærer noe om det i barne- og ungdomsskolen.

 

Dessuten blir man ikke syk av stress hvis man har svært klare og tydelige mål. Man tåler det i hvert fall mye bedre. Det finnes positivt og negativt stress. Hvis man ikke har mål i livet og bare jobber for å eksistere eller etter opplevd økonomisk tvang, så mener jeg det er en stor faktor til utbrenthet og negativ stress.

 

Det er derfor jeg er en støtter av borgerlønn, for da blir selvrealisering og lidenskap en mye større faktor i arbeidslivet, og den økonomiske tvangen mye mindre. Sånn som livet er ment til å leves. Man frigjør så mye indre ressurser.

Lenke til kommentar

Å jobbe 50 timer i uka ved siden av studier er definitivt urealistisk. Føler du at du har for mye fritid, så stemmer jeg for at du heller tar på deg et styreverv eller to, og engasjerer deg i studentmiljøet. Dette er nyttig læring som betaler seg i erfaring og kroner senere.

 

Har selv tre (heldigvis) fleksible jobber ved siden av 150% studieprogresjon på masternivå, i tillegg til styreverv og idrett. Blir ikke rik av det heller. Rekker å jobbe en del med skole, men har også lært at høyere studier krever mye tenketid: den tiden du bruker på sofaen her og der, eller tiden du bruker på en gåtur/løpetur, er også nyttig for at du skal tenke på, reflektere over, og bearbeide det studiene handler om. I tillegg bør du også ha tid til å dyrke det sosiale: en god kollokviegruppe eller bare noen å snakke fag med jevnlig er uvurderlig i årene på universitet. Det er, for de fleste, rimelig lite produktivt å gjennomføre studiet i ensomhet.

 

 

TLDR;

Studietiden i seg selv er sykt lærerik, og det er nå du har muligheten til å benytte deg av alle de erfaringene og tilbudene du får i forbindelse med den. Å jobbe 50 timer i uka på bensinstasjon, plantasjen, etc. gjør neppe studietiden din hyggelig eller særlig lærerik.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...