Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan oppstår klamydia?


Anbefalte innlegg

Hvis jeg har sex med 100 jomfruer på 1 år. Vil det være en sjans for å utvikle klamydia? Eller må jeg ha sex med en person som allerede har klamydia?

 

 

Spørsmålet mitt er egentlig; Hvordan oppstår klamydia?

For slik jeg har forstått det så er det en seksuelt overførbar sykdom, men hvis alle i verden behandler seg for sykdommen med antibiotika så skal den jo til slutt utslettes?



Anonymous poster hash: 37581...f82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://sml.snl.no/Chlamydia

 

Altså, de kan leve som parasitter i endetarmen, i øyet og de fleste steder hvor man har slimhinner som sørger for ett godt levevilkår for bakterien... Altså, de lever dårlig på tuppen av en penis i lengden..

 

Hvordan selve bakterien oppstod vet jeg ikke, og finner heller ingen klare svar på, men det er jo innenfor en bakteriegren :)

 

Edit: Og jeg vil heller kalle det for en sykdom som også er overførbart ved sex, ikke bare sex... Og når det kommer til spørsmålet antibotika så vil det alltids bryte ut noen varrianter som tåler det..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Hvis jeg har sex med 100 jomfruer på 1 år. Vil det være en sjans for å utvikle klamydia? Eller må jeg ha sex med en person som allerede har klamydia?

 

 

Spørsmålet mitt er egentlig; Hvordan oppstår klamydia?

For slik jeg har forstått det så er det en seksuelt overførbar sykdom, men hvis alle i verden behandler seg for sykdommen med antibiotika så skal den jo til slutt utslettes?

 

 

Anonymous poster hash: 37581...f82

Det er helt korrekt. Om alle er forsiktige med prevansjon, og tester seg jevnlig, så vil de aller fleste kjønnssykdommene i verden utryddes. Men det kommer selvsagt aldri til å skje.

Lenke til kommentar

Noe av det bedre jeg fant var dette: 

 

The origins of both sexually transmitted and ocular C. trachomatis are unclear, but it seems likely that they evolved with humans and shared a common ancestor with environmental chlamydiae some 700 million years ago. Subsequently, evolution within mammalian cells has been accompanied by radical reduction in the C. trachomatis genome.

 

Så den seksuelt overførbare typen av chlamydia en undertype som har tilpasset seg mennesker som vert, og kan nå kun overleve der pga evolusjon. Dette var ikke tilfellet før, da mennesker først ble smittet. 

Endret av Intox
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...