Gå til innhold

Tesla forlenger rekkevidde med en programvareoppdatering


Anbefalte innlegg

Har sett dokumentasjon som undebygger saken der. Det er ikke snakk om en oppdatering bruker selv har installert, det er Tesla som prøver å nedgradere bilen hans da han er inne romsterer rundt i Linux'n på hovedskjermen. Han fant referanser til ting som enda ikke var lansert, så den prøvde å nedgradere bilen hans til en tidligere versjon der denne informasjon ikke var tilgjengelig. Han har logg og skjermbilder av at Tesla er inne på bilen og prøver å starte en nedgradering, men stopper dem ved å deaktivere VPN-tunellen. 

Tesla'n min sitt VIN er registrert som dev-approved, så om jeg roter til noe, så vil Tesla (uten kostnad) logge seg inn på bilen for å rydde opp i eventuelt rot jeg lager mens jeg romsterer rundt i enhetene på bilen. Det er ikke noe jeg tror - men noe jeg vet dem kan, og gjør,  om nødvendig.  

 

Det var jo poenget, de nedgraderer til en SW han allerede har godtatt til å installere. Det er jo noe helt annet enn at de pusher en oppdatering han ikke har godkjent som var starten til dette. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som nevnt tidligere er batteriet i en EL Bil det som i stor grad bestemmer hvilken effekt bilen får. bensintanken i en fosilbil har bensintanken ingenting med dette å gjøre. Begge samenligninger er dumme da det er så vidt forskjellige teknologier, men det nærmeste en kommer er måten de struper motoreffekt i fosilbiler om en må sammenligne med noe.

Lagringskapasiteten i batteriet har ikke med effekt å gjøre. Det er effekten man får ut fra batteriet som bestemmer det.

Ergo er det som å sammenligne med bensin/diesel tanken på en fosil bil

Lenke til kommentar

De gjorde også det samme med de senere 90kWt versjonene som kunne oppgraderes til 100kWt. Men, per i dag har de kun to pakkestørrelser, 75 og 100, og dette er så vidt meg bekjent native 75 og 100 pakker. Disse kan altså ikke oppgraderes på et senere tidspunkt. Uten å skrifte ut hele pakken vell og merke.

 

Det finnes ingen softwarebegrenset 90, såvidt meg bekjent. De som hadde 90 i bestilling når 100 ble lansert, fikk tilbudet om å oppgradere mot betaling. Det var også snakk om å tilby ettermontering av 100, men det er / var svært kostbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lagringskapasiteten i batteriet har ikke med effekt å gjøre. Det er effekten man får ut fra batteriet som bestemmer det.

Ergo er det som å sammenligne med bensin/diesel tanken på en fosil bil

 

Stemmer ikke. For spreke elbiler så er det ofte batteriet som setter begrensninger på hvor mye effekt motorene til enhver tid kan trekke. Hvis et batteri skal vare så er god kontroll på både lading, utlading og batteriets temperatur viktig.

Ved lading og utlading er det viktig at spenning og strømstyrke er innenfor gitte parametere.

Batteriets temperatur forandrer seg med utetemperatur og varmeutvikling grunnet indre motstand ved lading og utlading.

Endret av mthoring
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer ikke. For spreke elbiler så er det ofte batteriet som setter begrensninger på hvor mye effekt motorene til enhver tid kan trekke. Hvis et batteri skal vare så er god kontroll på både lading, utlading og batteriets temperatur viktig.

Ved lading og utlading er det viktig at spenning og strømstyrke er innenfor gitte parametere.

Batteriets temperatur forandrer seg med utetemperatur og varmeutvikling grunnet indre motstand ved lading og utlading.

Jo, det stemmer desverre 100%..

Tror du skal lære deg om hvordan ett batteri funker jeg

Lenke til kommentar

Jo, det stemmer desverre 100%..

Tror du skal lære deg om hvordan ett batteri funker jeg

 

Desverre? Hadde jo vært fantastisk om det du sier var tilfelle.

Beklageligvis så er det nok i praksis en sterk sammenheng mellom kapasitet (antallet lithiumceller) og strømmen du kan trekke fra de.

Tror nok ikke vi kommer til å se feks en masseprodusert elbil med 30kwt-pakke og 500hk med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer ikke. For spreke elbiler så er det ofte batteriet som setter begrensninger på hvor mye effekt motorene til enhver tid kan trekke. Hvis et batteri skal vare så er god kontroll på både lading, utlading og batteriets temperatur viktig.

Ved lading og utlading er det viktig at spenning og strømstyrke er innenfor gitte parametere.

Batteriets temperatur forandrer seg med utetemperatur og varmeutvikling grunnet indre motstand ved lading og utlading.

 

Vel, på mange DIY-prosjekter brukes Chevrolet Bolt batterier og Tesla motor i kombinasjon - dette pga at Bolt-batteriene kan levere mye mer effekt ut enn et tilsvarende batteri fra Tesla klarer (gitt like mange kWh). Det er kjemien i batteriet som bestemmer kapasitet, ladehastighet og hvor mye effekt du kan hente ut. Øker du kapasitet går det ut over de andre to, samme om du f.eks øker mulig effektuttak.

Siden Tesla har store batteripakker kan dem komme unna med at hver celle ikke "yter" like bra som andre gjør, men til gjengjeld er kapasiteten pr. celle veldig bra. Men, siden dem igjen har mange celler, så får dem opp ytelsen på den måten. 

Du nevner 300kwh og 500hk, Det går en Civic med Chevy Bolt batterier (30kwh) og Leaf motor - den er benket til tett over 300hk i dyno. Ganger du det opp med "kapasitet" som referanse, skulle Tesla-batterier på 100kwh yte ca 1000 hk. Og sånn er det ikke.

Lenke til kommentar

Vel, på mange DIY-prosjekter brukes Chevrolet Bolt batterier og Tesla motor i kombinasjon - dette pga at Bolt-batteriene kan levere mye mer effekt ut enn et tilsvarende batteri fra Tesla klarer (gitt like mange kWh). Det er kjemien i batteriet som bestemmer kapasitet, ladehastighet og hvor mye effekt du kan hente ut. Øker du kapasitet går det ut over de andre to, samme om du f.eks øker mulig effektuttak.

Siden Tesla har store batteripakker kan dem komme unna med at hver celle ikke "yter" like bra som andre gjør, men til gjengjeld er kapasiteten pr. celle veldig bra. Men, siden dem igjen har mange celler, så får dem opp ytelsen på den måten. 

Du nevner 300kwh og 500hk, Det går en Civic med Chevy Bolt batterier (30kwh) og Leaf motor - den er benket til tett over 300hk i dyno. Ganger du det opp med "kapasitet" som referanse, skulle Tesla-batterier på 100kwh yte ca 1000 hk. Og sånn er det ikke.

 

Er klar over det, men i motsetning til Tesla, så trenger ikke disse DIY-prosjektene å bry seg med levetid på batteriene. Det er selvfølgelig også forskjellige egenskaper ved forskjellige batterikjemier, men det er jo likevel en sammenheng mellom kapasitet og hvor høy effekt man kan ta ut. Hvis man paralellkobler to Chevy Bolt batterier så kan man jo selvfølgelig hente ut dobbel effekt, ikke sant?

Endret av mthoring
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom gjerne med noen kilder, professor :)

 

EDIT: Eller i det minste kom med mer enn en setning når du skal belære noen andre med dine enorme kjemikunnskaper.

Trenger ikke kilder for å bekrefte at du ikke forsto hva jeg mente?

 

Rekner også med du har Google eller en annen søkemotor siden du har internett..

 

For å ta ett enkelt eksempel på batteri...

Ett Sony 18650 batteri på 2500mAh leverer 30Amp mens ett Sony 18650 på 3000mAh leverer bare 20Amp.. Begge har samme kjemi, volt osv.

Med andre ord så har kapasiteten faktisk fint lite å si for effekten..

Samme gjelder alle batterier i eksistens uansett om det er i en ELbil, leketøy eller en PC.

Kapasitet = levetid.

Effekt er hva det kan levere til motor etc.

Endret av MobileX
Lenke til kommentar

Trenger ikke kilder for å bekrefte at du ikke forsto hva jeg mente

 

Rekner også med du har Google eller en annen søkemotor siden du har internett..

 

Din påstand: "Lagringskapasiteten i batteriet har ikke med effekt å gjøre. Det er effekten man får ut fra batteriet som bestemmer det.

Ergo er det som å sammenligne med bensin/diesel tanken på en fosil bil."

 

Min påstand: Det er absolutt ikke å sammenligne med tanken på en fossilbil. Da størrelsen på tanken på en fossilbil overhodet ikke har noe med effekten man kan ta ut av forbrenningsmotoren å gjøre, mens på en elbil så har kapasitet i aller høyeste grad med effekt å gjøre.

 

Hva er det jeg ikke forstår?

 

EDIT: Ser du har redigert posten siden jeg svarte.

 

Du skriver: "Ett Sony 18650 batteri på 2500mAh leverer 30Amp mens ett Sony 18650 på 3000mAh leverer bare 20Amp.. Begge har samme kjemi, volt osv. Med andre ord så har kapasiteten faktisk fint lite å si for effekten.."

 

Kjemi spiller en rolle ja. Men kobler du sammen fem slike celler (samme hvilken) så kan du ta ut femdobbel effekt, så jeg vil si at det har relativt mye å si for effekten. Det samme kan du ikke si om en bensintank, det var det jeg reagerte på i den opprinnelige posten din.

Endret av mthoring
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Din påstand: "Lagringskapasiteten i batteriet har ikke med effekt å gjøre. Det er effekten man får ut fra batteriet som bestemmer det.

Ergo er det som å sammenligne med bensin/diesel tanken på en fosil bil."

 

Min påstand: Det er absolutt ikke å sammenligne med tanken på en fossilbil. Da størrelsen på tanken på en fossilbil overhodet ikke har noe med effekten man kan ta ut av forbrenningsmotoren å gjøre, mens på en elbil så har kapasitet i aller høyeste grad med effekt å gjøre.

 

Hva er det jeg ikke forstår?

Din påstand er feil og min er riktig. Les igjenn etter jeg la til mer info.

Størrelsen og kapasiteten på batteriet har ikke noe med effekten å gjøre? Å påstå noe annet er jo å direkte gå imot fakta.

Lenke til kommentar

or å ta ett enkelt eksempel på batteri...

Ett Sony 18650 batteri på 2500mAh leverer 30Amp mens ett Sony 18650 på 3000mAh leverer bare 20Amp.. Begge har samme kjemi, volt osv.

Med andre ord så har kapasiteten faktisk fint lite å si for effekten..

Samme gjelder alle batterier i eksistens uansett om det er i en ELbil, leketøy eller en PC.

Kapasitet = levetid.

Effekt er hva det kan levere til motor etc.

 

Og der viser du for alle som måtte finne på å lese dette her at du mangler fullstendig forståelse for hva du snakker om. Takk :) 

Lenke til kommentar

Og der viser du for alle som måtte finne på å lese dette her at du mangler fullstendig forståelse for hva du snakker om. Takk :)

Ved å ha rett så forstår jeg ikke altså? Den var jaggu ny..

Men takk for du igjenn beviser at DU ikke forstår..

Effekt og kapasitet er 2 vidt forskjellige ting. Bare spør batteri produsentene?

Man kan enkelt levere mer effekt av ett mindre batteri.

Fint du ikke forstår forskjellen på kapasitet og effekt... Men jeg gjør.

Lenke til kommentar

Ved å ha rett så forstår jeg ikke altså? Den var jaggu ny..

Men takk for du igjenn beviser at DU ikke forstår..

Effekt og kapasitet er 2 vidt forskjellige ting. Bare spør batteri produsentene

Man kan enkelt levere mer effekt av ett mindre batteri.

Fint du ikke forstår forskjellen på kapasitet og effekt... Men jeg gjør.

 

Fint at du ikke forstår hvordan ett elbil batteri er bygd opp av mer enn 1 enkelt celle...

Lenke til kommentar

Fint du ikke forstår..

Om det er 1 eller 1.000.000 celler så er prinsippet nøyaktig det samme

 

Bare for å få det klart her. Du mener at du kan hente ut like høy momentan effekt fra et batteri med 1 celle som ett batteri med 1 000 000 celler såfrem de bruker lik kjemi? 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Ehm.. Du forsto ikke en dritt med andre ord..

 

Jeg tror jeg forstår det meste. Her er det vel heller du som ikke forsto sammenhengen mellom antallet celler og effekt som kan hentes ut av et batteri. Tesla bruker de samme cellene i alle sine batteri størrelser. Jo større kapasitet batteriet har, jo flere celler har de og dermed mer potensielt effekt uttak, derfor korrelerer batteri kapasitet direkte med batteri effekt. Ikke så fryktelig vanskelig å forstå seg på. 

 

Ta det heller som dagens nye lærdom fremfor å fortsette å gape deg slik du gjør nå :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...