Gå til innhold

Tesla forlenger rekkevidde med en programvareoppdatering


Anbefalte innlegg

 

Har en 550d. vel tru hva dere vil. Veit hva jeg har og ja bor på landet også. :) Er ingen kompressor her men 4 turbo orginalt så trenger bare tuning, Forøvrig kan en kjøpe chip på nettet (4-5 000 kr) så du får ut enda mer enn det men anbefaler en får noen som har greie på dette til og gjøre det. Koster litt mer men er verdt hver krone. Har jo noe med holbarhet også detta da......

 

g30 m550d altså? Var ikke klar over at det var kommet programvare til den. En annen ting jeg stusser på er at du skriver i tidligere innlegg at du har byttet bremseklosser på alle hjul allerede, er ikke det litt vel tidlig på en bil som kom på markedet i år?

 

Om det er F11 m550d du har skjønner jeg at du har byttet bremseklosser, men da har du heller ikke quad-turbo og 400 hester originalt, og du har i hvert fall ikke 520 HK i den nå om du har lagt 11.000 i tuning.

Nå har det seg sånn at jeg har 2 stk 550d. Den "gamle" bruke kjærringa den nyere bruke jeg. Den gamle ble det bytta klosser på ja. Ikke verre enn det. Ellers så ser jeg ikke poenget med og kjase med dette på denne tråden. Er det ikke rekkvidde som vi driv å skriv om? Var ikke meg som starta dette med HK det var det Duck'en som dro inn :) Ifølge utskrifta jeg fikk av gutta som gjorde dette så er det 520 hk i den så jeg er ganske sikker på det......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, når du lader bilen 100% - så er egentlig batteriet bare ladet 80-90% - det er mindre påkjenninger for batteriet da det ikke har godt av å være i ytterkantene (nederste 10% og øverste 10% er mer skadelig enn midt på). Sånn sett så har batteriet det "bedre" og det vil da også slites mindre - og holde lengre. 

 

Så fra et miljøstandpunkt, så er det veldig bra. 

Så de som har betalt fullpris får et dårligere produkt? Tror ikke det.

Lenke til kommentar

Snakker du om 60kw nominell, eller nerfa med SW?

 

Faktisk effekt. En 60, 70 og 75 veier det samme. Noen nyere 60 er nedstrupet 70 for å få nybilprisen ned. For noen er 60 nok, og om du kan kjøpe samme bil for en rimelig pris med "nok" rekkevidde for deg, så er jo det supert. Enda bedre er jo at om du på et senere tidspunkt angrer deg, så kan du betale mellomlegget og få all kapasitet som du ikke hadde råd til når du kjøpte bilen i første omgang.   

Lenke til kommentar

Hva de gjør med vanlige oppdateringer er en annen ting. Jeg antar du ikke var i Florida med teslaen under evakueringen?

 

Du må gjerne vise til at det er gjort på en annen måte her, men om du ikke sitter på slik informasjon så ser jeg ikke poenget. Tesla har ikke noe fjernstyringsmuligheter utover det vi eiere selv har via app/interface

Lenke til kommentar

Var ikke meg som starta dette med HK det var det Duck'en som dro inn :) Ifølge utskrifta jeg fikk av gutta som gjorde dette så er det 520 hk i den så jeg er ganske sikker på det......

 

Eneste grunnen til jeg dro inn hestekrefter var for å vise til ett mer reelt sammenligningsgrunnlag enn hva du gjorde i ditt første innlegg. 11 000 kroner for 120 ekstra godkjente hestekrefter i vognkortet på en flunkendes ny bil virker bare som rene fantasitall for meg. Antar selvfølgelig at du mister det du har av motorgarranti om det faktsik er reelt det du påstår (noe jeg ikke tror det er riktignok) så sammenlignbart er det ikke uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fatter ikke all denne negativiteten her. Det er ingen forskjell på det Tesla har gjort med å selge et softwarebegrenset batteri og det "alle" bilprodusenter gjør med å selge strupede motorer til en billigere penge.

Ja, bilene blir da ørlitegranne tyngre enn de kunne vært hvis man satte opp en egen produksjonslinje for å produsere "ekte" reduserte batteripakker, men det spiller en minimal rolle på forbruket. Disse bilene regenererer energi ved nedbremsing, og på langkjøring er det luftmotstand som har noe å si, og der er Tesla også desidert best på alle 3 modellene sine (cd=0,24).

Og en annen ting, hvis dere er så opptatt av miljøbelastningen dette gir, så bør dere i hvertfall bytte ut fossilen med elbil tvert!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du må gjerne vise til at det er gjort på en annen måte her, men om du ikke sitter på slik informasjon så ser jeg ikke poenget. Tesla har ikke noe fjernstyringsmuligheter utover det vi eiere selv har via app/interface

 

Bilen er hele tiden koblet opp mot moderskipet via en kryptert VPN-tilkobling over 3G/4G. Tesla har i så måte full kontroll over bilen, om dem vil.  Hvordan tror du ellers dem kan tvinge gjennom en sikkerhetsoppdatering, eller kjøre diagnose og sjekke logger for feil når bilen står parkert hjemme i garasjen? Tesla har samme muligheter som du har via App - og mye mer til. Dem har root-access på bilen, så dem har mulighet for å gjør det dem vil (om dem vil).

Endret av danibjor
Lenke til kommentar

Bilen er hele tiden koblet opp mot moderskipet via en kryptert VPN-tilkobling over 3G/4G. Tesla har i så måte full kontroll over bilen, om dem vil.  Hvordan tror du ellers dem kan tvinge gjennom en sikkerhetsoppdatering, eller kjøre diagnose og sjekke logger for feil når bilen står parkert hjemme i garasjen? Tesla har samme muligheter som du har via App - og mye mer til. Dem har root-access på bilen, så dem har mulighet for å gjør det dem vil (om dem vil).

 

Logger lastes opp, de kan spør etter dem. Jeg har aldri sett en sikkerhetsoppdatering tvunget igjennom, har du? 

Lenke til kommentar

Bilen er hele tiden koblet opp mot moderskipet via en kryptert VPN-tilkobling over 3G/4G. Tesla har i så måte full kontroll over bilen, om dem vil.  Hvordan tror du ellers dem kan tvinge gjennom en sikkerhetsoppdatering, eller kjøre diagnose og sjekke logger for feil når bilen står parkert hjemme i garasjen? Tesla har samme muligheter som du har via App - og mye mer til. Dem har root-access på bilen, så dem har mulighet for å gjør det dem vil (om dem vil).

 

Ja, Tesla har i utgangspunktet full kontroll til å laste ned logger og pushe firmware / andre kommandoer. Hvis man vil  unngå dette helt så må man ta ut simkortet.

Endret av mthoring
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja. 

 

en tweet ja, god kilde. Dette er forøvrig en tilbakerulling og ikke en påtvunget oppdatering. Altså er dette en oppdatering brukeren selv har installert av frivilje. Det var ikke påstanden. 

 

Om de satt på slike muligheter hadde de nok sluppet slike fraskrivninger i dokumentasjonen og heller påpekt at de selv vill pushe igjennom:

 

Du må installere alle programvareoppdateringer så snart de er tilgjengelige. Eventuelle skader knyttet til unnlatelse av å installere en programvareoppdatering, vil ikke dekkes av bilgarantien. Unnlatelse eller nekting av å installere slike oppdateringer, kan føre til at enkelte bilfunksjoner blir utilgjengelige (inkludert inkompatibilitet med digitale medieenheter), eller at Tesla ikke blir i stand til å diagnostisere eller utføre service på bilen

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!!

Lenke til kommentar

en tweet ja, god kilde. Dette er forøvrig en tilbakerulling og ikke en påtvunget oppdatering. Altså er dette en oppdatering brukeren selv har installert av frivilje. Det var ikke påstanden. 

 

Om de satt på slike muligheter hadde de nok sluppet slike fraskrivninger i dokumentasjonen og heller påpekt at de selv vill pushe igjennom:

 

Har sett dokumentasjon som undebygger saken der. Det er ikke snakk om en oppdatering bruker selv har installert, det er Tesla som prøver å nedgradere bilen hans da han er inne romsterer rundt i Linux'n på hovedskjermen. Han fant referanser til ting som enda ikke var lansert, så den prøvde å nedgradere bilen hans til en tidligere versjon der denne informasjon ikke var tilgjengelig. Han har logg og skjermbilder av at Tesla er inne på bilen og prøver å starte en nedgradering, men stopper dem ved å deaktivere VPN-tunellen. 

Tesla'n min sitt VIN er registrert som dev-approved, så om jeg roter til noe, så vil Tesla (uten kostnad) logge seg inn på bilen for å rydde opp i eventuelt rot jeg lager mens jeg romsterer rundt i enhetene på bilen. Det er ikke noe jeg tror - men noe jeg vet dem kan, og gjør,  om nødvendig.  

Lenke til kommentar

Har alltid lurt på er det noen som har klart å jailbreake en tesla og åpne opp hele batteri kapasiteten?

Problemet er vel at den snakker hele tiden med tesla sine sky servere så de får nok vite ganske kjapt hvis noen tukler med software`n

 

Folk har enda garanti på Tesla og vil ikke ofre den for å leke seg med software.

Men nå begynner de eldste modellene å komme utenfor garantiperioden så det dukker nok opp mye morro software snart.

 

Tesla deaktiverer sin support og slår av muligheter til å lade på superladere om dem oppdager at man tukler med software.

Lenke til kommentar

Ok skal ikke spørre så mye mer. Noen siste spørsmål. Hvis en oppgraderer fra 60 til 75 får en da flere hester også? Hvor lenger rekkevidde får en på samme økning? Hvor mye er prisen redusert fra 9000 dollar? Hvis en kjøper en Tesla med 100 kw er det da også sperre på det batteriet så en kan øke den hvis en betaler ?

 

Ikke noe problem å spørre, men jeg har ikke svar på alt, men det er helt sikkert noen som vet det :)

 

Jeg har altså ikke alle detaljene her da jeg ikke har sett så nøye på akkurat dette. Men, ytelsen i en el-bil avgjøres av mange faktorer, men det er helt klart at batteriets ytelse har en direkte innvirkning på bilens ytelse.

 

I og med at batteriet er et 75 batteri, og bilens rekkevidde er elektronisk begrenset, så vil jeg tro at man nyter godt av de ekstra kreftene man får av en større batteripakke. Jeg begrunner dette med det faktum at Tesla gjorde det samme når de for flere år siden lanserte 40kWt batterier og valgte å utruste bilene med 60kWt batterier fordi etterspørselen var så lav. Disse bilene fikk elektronisk begrensing på batterikapasiteten, men nøt godt av akselerasjonen og toppfarten til den dyrere 60kWt varianten. Disse kunne også oppgraderes på et senere tidspunkt. Men, dette er altså spekulasjoner fra min side siden 60kWt modellen ikke lenger kan bestilles og jeg ikke gidder å gjøre research :) Det er altså mulig at de i tilfellet 60kWt bilene også valgte å redusere ytelsen.

 

De gjorde også det samme med de senere 90kWt versjonene som kunne oppgraderes til 100kWt. Men, per i dag har de kun to pakkestørrelser, 75 og 100, og dette er så vidt meg bekjent native 75 og 100 pakker. Disse kan altså ikke oppgraderes på et senere tidspunkt. Uten å skrifte ut hele pakken vell og merke.

Lenke til kommentar

Ok skal ikke spørre så mye mer. Noen siste spørsmål. Hvis en oppgraderer fra 60 til 75 får en da flere hester også? Hvor lenger rekkevidde får en på samme økning? Hvor mye er prisen redusert fra 9000 dollar? Hvis en kjøper en Tesla med 100 kw er det da også sperre på det batteriet så en kan øke den hvis en betaler ?

 

Tror det koster $2000 å oppgradere fra 60 til 75 i dag.

 

I juli i fjor så begynte Tesla å levere S/X 75(D), som er innstegsmodellen, med en høyere maks effekt, opp fra ca. 340 til ca. 460hk (fritt fra hukommelsen). På høsten i fjor så begynte Tesla å tilby denne oppgraderingen gratis til eksisterende eiere som hadde kjøpt bilen før oppgraderingen kom, så lenge bilene var kompatible hardware-messig (inverter, drive-unit, ledningsnett, etc.). De aller fleste 75D har fått / kan få denne oppgraderingen.

Når det gjelder S/X 60D (softwarebegrenset 75D), så forutsetter Tesla at man betaler for oppgraderingen til 75kwt for å kunne få denne softwareoppgraderingen med ca. 120hk ekstra. Da får man både høyere ytelse og lengre rekkevidde for de pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...