Gå til innhold

Tesla forlenger rekkevidde med en programvareoppdatering


Anbefalte innlegg

 

Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!!

 

Greia er at Tesla solgte begge størrelser en periode, og 75 varianten var da dyrere i utgangspunktet, trolig økte de også prisen litt på de i utgangspunktet dyrere modellene for å senke prisen litt på innstegsmodellen basert på tanken om at de som har råd til dyrere modell uansett ikke har problemer med dette. Dette er ikke uvanlig praksis, bare se forskjellen på lagring på mobile der hoppene er kunstig dyre.

 

For å effektivisere valgte Tesla å fase ut 60 batteriet da det krevde dobbelt opp av alt som har med logistikk å gjøre. Dette fjernet imidlertid den biligste innstegsmodellen som mange kunder fremdeles ønsket å kunne bestille.

 

Når Tesla da effektivisere produksjonen kunne de spare en del penger på produksjon. 60 og 75 bilene kunne da fullt og helt produseres på samme linje, og all logistikk ble da identisk. Denne fortjenesten samt den eksisterende prisforskjellen på 60 og 75 kunne de så bruke til å fremdeles tilby en innstegsmodell med 60 batteri. En billigere bil, som Tesla tjener litt mindre på, men som øker volumet.

 

Dette har aldri vært en hemmelighet. Tesla opplyser om dette når bilen bestilles, og du får på forhånd vite at den leveres med 75 batteri, at den senere kan "oppgraderes", og hva dette koster.

 

Jeg kan ikke se at noen som kjøper en 60 bil blir lurt.

Ok skal ikke spørre så mye mer. Noen siste spørsmål. Hvis en oppgraderer fra 60 til 75 får en da flere hester også? Hvor lenger rekkevidde får en på samme økning? Hvor mye er prisen redusert fra 9000 dollar? Hvis en kjøper en Tesla med 100 kw er det da også sperre på det batteriet så en kan øke den hvis en betaler ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og da fjerna de sperra på batteriet også så du fikk lenger rekkevidde?? Er jo det det er snakk om her ikke antall hk selv om jeg dro inn det. Skal ta den.

 

Nei jeg har full kapasitet på mitt batteri(minus brick p.). Jeg har betalt det bilen koster, men tesla gir folk muligheten til å spare penger om de ønsker det. Samme som resten av bransjen holder på med(standard motor, justert ned med SW for å redusere kostnader for bruker). Helt normalt, men to forskjellige teknologier. 

 

Skjønner ikke at folk kan klage sånn på disse gavepakkene, alternativet er å betale fullpris for alt. Hvem tjener på det?`ikke forbrukeren iallefall..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

De kan verken fjernstyre eller skru av bilene, de sender en oppdatering. Bruker velger selv om de vill kjøre den. 

 

Har du kilde på at dette var noe eierne kunne velge? Og har du kilde på at de IKKE kan fjernstyre bilene med oppdateringer?

Lenke til kommentar

Gjort av proffe dette og det står i vognkortet og er godkjent av Vegvesenet. Dessuten hva har det med rekkvidden og gjøre? Greit nok den bruker mindre suppe etter den ble tuna men tanken tar forsatt det samme antall liter og de literne kan jeg bruke til tanken er tom. :) . Er vel det vi snakker om her?

 

Så det du sier er at du økte effekten på bilen din med 120 hester for en totalsum av 11 000 ferdig i vognkortet? Den tror jeg du må lenger ut på landet med.  

 

Det vi snakker om er 2 vidt forskjellige teknologier, du kan ikke sammenligne en bensintank med en batteripakke slik du prøver på her. En batteripakke er i like stor grad som motorenne med på å bestemme effekt. Skulle du dratt en direktesammenligning måtte langt flere komponenter enn bare selve fysiske bensintanken bli tatt med i betraktningen. 

Lenke til kommentar

 

Og da fjerna de sperra på batteriet også så du fikk lenger rekkevidde?? Er jo det det er snakk om her ikke antall hk selv om jeg dro inn det. Skal ta den.

 

Nei jeg har full kapasitet på mitt batteri(minus brick p.). Jeg har betalt det bilen koster, men tesla gir folk muligheten til å spare penger om de ønsker det. Samme som resten av bransjen holder på med(standard motor, justert ned med SW for å redusere kostnader for bruker). Helt normalt, men to forskjellige teknologier. 

 

Skjønner ikke at folk kan klage sånn på disse gavepakkene, alternativet er å betale fullpris for alt. Hvem tjener på det?`ikke forbrukeren iallefall..

Takk for svar Salvesen.. Joda er fullstendig klar over at bilbransjen justerer effekt og pris. Er vel for og selge mest mulig. Er vel sånn i de fleste bransjer. Takk for svar. Ikke meninga å værra vrang. :) Det er noen av dere som er litt hårsåre når en kommer med litt kritiske spørsmål om Teslaen men jeg spør for og vite litt mer om den. Ikke verre enn det. Skal se jeg ender opp i en om noen år men det får tiden vise. Kommer jo stadig nye elbiler så en får være litt tolmodig tror jeg. Kommer nok en som dekker mitt bruk bedre også etterhvert. Pr nå så kjører jeg dieselen og det koster jo mer men det plager meg ikke akkurat. Bommene hopper opp stadig flere steder men det er ett annet tema. Mener vel myndighetene kunne gjort det på en annen måte enn det.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Så det du sier er at du økte effekten på bilen din med 120 hester for en totalsum av 11 000 ferdig i vognkortet? Den tror jeg du må lenger ut på landet med.  

 

 

Eneste BMW med 400 hester jeg kommer på i farta er E39 M5, og det skal som du sier mye mer enn 11.000 kroner til for å få 120 hester ekstra på denne. Kompressor er vel mest brukt.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

 

Så det du sier er at du økte effekten på bilen din med 120 hester for en totalsum av 11 000 ferdig i vognkortet? Den tror jeg du må lenger ut på landet med.  

 

 

Eneste BMW med 400 hester jeg kommer på i farta er E39 M5, og det skal som du sier mye mer enn 11.000 kroner til for å få 120 hester ekstra på denne. Kompressor er vel mest brukt.

Har en 550d. vel tru hva dere vil. Veit hva jeg har og ja bor på landet også. :) Er ingen kompressor her men 4 turbo orginalt så trenger bare tuning, Forøvrig kan en kjøpe chip på nettet (4-5 000 kr) så du får ut enda mer enn det men anbefaler en får noen som har greie på dette til og gjøre det. Koster litt mer men er verdt hver krone. Har jo noe med holbarhet også detta da......

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Har en 550d. vel tru hva dere vil. Veit hva jeg har og ja bor på landet også. :) Er ingen kompressor her men 4 turbo orginalt så trenger bare tuning, Forøvrig kan en kjøpe chip på nettet (4-5 000 kr) så du får ut enda mer enn det men anbefaler en får noen som har greie på dette til og gjøre det. Koster litt mer men er verdt hver krone. Har jo noe med holbarhet også detta da......

 

g30 m550d altså? Var ikke klar over at det var kommet programvare til den. En annen ting jeg stusser på er at du skriver i tidligere innlegg at du har byttet bremseklosser på alle hjul allerede, er ikke det litt vel tidlig på en bil som kom på markedet i år?

 

Om det er F11 m550d du har skjønner jeg at du har byttet bremseklosser, men da har du heller ikke quad-turbo og 400 hester originalt, og du har i hvert fall ikke 520 HK i den nå om du har lagt 11.000 i tuning.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

 

Det er fantastisk at Tesla klarer å gjøre slike markedstilpasninger. Jeg skulle ønske at VG/TEK.no kunne skrive om nyheter og ikke om gamle ting som gjør at forbrukerne gjør et klikk for å lese innholdet, for så bli skuffet over gammelt nytt. Fy til klikk strategien til VG.

 

Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!!

Om du bare har betalt for 60kw så er det vel ikke noe å rope om. Betaler du 9000 dollar ekstra når du kjøper bilen ny så får du tilgang til all kapasitet med en gang. Det blir litt som å klage på at du bare har 50Mbit hastighet på fiberkabelen din, når naboen har 100Mbit på samme kabel. Betal ekstra så får du også det du betaler for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører Tesla, så jeg er min egen kilde. Det er slik oppdateringene fra Tesla fungerer. 

 

Backer opp om det. Du kan f.eks også kjøpe Autopilot i ettertid - dette får du også som en softwareoppgradering hjemme i garasjen. Bilen er klargjort og all hardware er på bilen når den er ny, det er bare ikke aktivert før du eventuelt betaler for funksjonaliteten.

Lenke til kommentar

 

Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!!

 

Eventuelt kan du vri argumentet til noe litt mer sammenlignbart, blir som du har en bil der motoren har 50 hester du ikke får bruke med mindre du betale 75 000 kroner. En praksis som er ganske utbredt blant flere fosilbil produsenter :) 

Det du kom med der er en velsig feil sammenligning..?

Det er mer korrekt som han sier det er snakk om rekkevidde og ikke motoreffekten...?

 

Og forørvig.. Det koster generelt bare 3-5000kr å øke motoreffekten på en fosil bil i ettertid.

Men kjøper man med kraftigere motoreffekt er det ofte en annen turbo (om ikke en ekstra) og andre dyser etc. selv om man ofte kan få tilsvarende ytelse med software oppdatering eller chip.

Eventuelt en helt annen motor.

Lenke til kommentar

 

Det er fantastisk at Tesla klarer å gjøre slike markedstilpasninger. Jeg skulle ønske at VG/TEK.no kunne skrive om nyheter og ikke om gamle ting som gjør at forbrukerne gjør et klikk for å lese innholdet, for så bli skuffet over gammelt nytt. Fy til klikk strategien til VG.

 

Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!!

Joda men samtidelig like godt å ikke bruke dem da kan du lade til 100% uten å miste en masse ladesykler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg kjører Tesla, så jeg er min egen kilde. Det er slik oppdateringene fra Tesla fungerer.

Hva de gjør med vanlige oppdateringer er en annen ting. Jeg antar du ikke var i Florida med teslaen under evakueringen?

Lenke til kommentar

Det du kom med der er en velsig feil sammenligning..

Det er mer korrekt som han sier det er snakk om rekkevidde og ikke motoreffekten...

 

Og forørvig.. Det koster generelt bare 3-5000kr å øke motoreffekten på en fosil bil i ettertid.

Men kjøper man med kraftigere motoreffekt er det ofte en annen turbo (om ikke en ekstra) og andre dyser etc. selv om man ofte kan få tilsvarende ytelse med software oppdatering eller chip.

Eventuelt en helt annen motor.

 

Som nevnt tidligere er batteriet i en EL Bil det som i stor grad bestemmer hvilken effekt bilen får. bensintanken i en fosilbil har bensintanken ingenting med dette å gjøre.  Begge samenligninger er dumme da det er så vidt forskjellige teknologier, men det nærmeste en kommer er måten de struper motoreffekt i fosilbiler om en må sammenligne med noe.

Lenke til kommentar

Utrolig miljøvennlig å drasse på ekstra vekt i form av batterier som ikke engang utnyttes. For ikke snakke om utvidelsen av råmaterialene til disse batteriene. Er det mulig? At dette er låst i første omgang er helt på trynet.

 

Vel, når du lader bilen 100% - så er egentlig batteriet bare ladet 80-90% - det er mindre påkjenninger for batteriet da det ikke har godt av å være i ytterkantene (nederste 10% og øverste 10% er mer skadelig enn midt på). Sånn sett så har batteriet det "bedre" og det vil da også slites mindre - og holde lengre. 

 

Så fra et miljøstandpunkt, så er det veldig bra. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...