Gå til innhold

Tesla forlenger rekkevidde med en programvareoppdatering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fantastisk at Tesla klarer å gjøre slike markedstilpasninger. Jeg skulle ønske at VG/TEK.no kunne skrive om nyheter og ikke om gamle ting som gjør at forbrukerne gjør et klikk for å lese innholdet, for så bli skuffet over gammelt nytt. Fy til klikk strategien til VG.

 

Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!!

 

Eventuelt kan du vri argumentet til noe litt mer sammenlignbart, blir som du har en bil der motoren har 50 hester du ikke får bruke med mindre du betale 75 000 kroner. En praksis som er ganske utbredt blant flere fosilbil produsenter :) 

Vel ikke helt det samme. Tuna opp BMW'en fra 4oo hk til 520 hk og det kosta meg 11 000 kr. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!!

 

Var ikke poenget med den ekstra kapasiteten at det brukes som en "spare-pool" når battericeller begynner å vitre? Så brukes bare mer av det ekstra slik at originalkapasiteten forblir det samme mye lengre? Vil egentlig si at konsistent og beregnelig rekkevidde/kapasitet er mer verdt enn en å tyne batteriet for alt det har. Tipper de færreste fyller tanken sin når man kjører på bensindamp..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!!

 

Da bør du føle deg ganske lurt da så og si alle batterier du har(mobil, nettbrett, data osv) har samme "problem". Det kalles sikkerhet, og det er jo greit å ha. Søk opp "brick protection" "thermal runaway" å lære noe nytt og vitenskaplig i dag :) 

Lenke til kommentar

Var ikke poenget med den ekstra kapasiteten at det brukes som en "spare-pool" når battericeller begynner å vitre? Så brukes bare mer av det ekstra slik at originalkapasiteten forblir det samme mye lengre? Vil egentlig si at konsistent og beregnelig rekkevidde/kapasitet er mer verdt enn en å tyne batteriet for alt det har. Tipper de færreste fyller tanken sin når man kjører på bensindamp..

Dette gjelder kun biler som har større batteri enn det man har betalt for. Typisk er det snakk om de som har 75 kWh batteri. Disse batteriene har en buffer på 2,4 kWh som er utilgjengelig uansett, så de som har betalt for 75 kWh har egentlig ~72 kWh tilgjengelig.

 

Og så har du de som har betalt for 60 kWh, som har 60 kWh tilgjengelig. Når Tesla låser opp batteriet deres, så økes tilgjengelig kapasitet til 72 kWh, men det er altså fortsatt en utilgjengelig buffer på 2,4 kWh.

 

Bufferen på 2,4 kWh er alt som trengs for at batteriet skal ha god varighet (>400.000 km).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er fantastisk at Tesla klarer å gjøre slike markedstilpasninger. Jeg skulle ønske at VG/TEK.no kunne skrive om nyheter og ikke om gamle ting som gjør at forbrukerne gjør et klikk for å lese innholdet, for så bli skuffet over gammelt nytt. Fy til klikk strategien til VG.

 

Veldig bra at produsenten kan fjernstyre bilen som dette. Hva skjer hvis noen hacker seg inn hos Tesla og slår AV alle bilene rett før masseevakuering? Eller hva med en utro tjener?

Lenke til kommentar

 

Vel ikke helt det samme. Tuna opp BMW'en fra 4oo hk til 520 hk og det kosta meg 11 000 kr. :)

 

Da tror jeg Vegvesenet gjerne ville hatt et par ord med deg og lommeboka di ;) Likevel urelevant, skulle du gjort denne tunen lovlig gjennom BMW ville nok det kostet deg godt over 100 000,- 

Gjort av proffe dette og det står i vognkortet og er godkjent av Vegvesenet. Dessuten hva har det med rekkvidden og gjøre? Greit nok den bruker mindre suppe etter den ble tuna men tanken tar forsatt det samme antall liter og de literne kan jeg bruke til tanken er tom. :) . Er vel det vi snakker om her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjort av proffe dette og det står i vognkortet og er godkjent av Vegvesenet. Dessuten hva har det med rekkvidden og gjøre? Greit nok den bruker mindre suppe etter den ble tuna men tanken tar forsatt det samme antall liter og de literne kan jeg bruke til tanken er tom. :) . Er vel det vi snakker om her?

 

Ja tesla tilbyr en lavere pris for en tilsvarende bil om en trenger mindre rekkevidde, det er en gavepakke fra Tesla. På samme måte som BMW tilbyr en slappere bil for en lavere pris for de som ønsker slappere biler, det er en gavepakke fra BMW. I begge tilfellene kan en senere velge å oppgradere om det ikke passet for personen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!!

 

Greia er at Tesla solgte begge størrelser en periode, og 75 varianten var da dyrere i utgangspunktet, trolig økte de også prisen litt på de i utgangspunktet dyrere modellene for å senke prisen litt på innstegsmodellen basert på tanken om at de som har råd til dyrere modell uansett ikke har problemer med dette. Dette er ikke uvanlig praksis, bare se forskjellen på lagring på mobile der hoppene er kunstig dyre.

 

For å effektivisere valgte Tesla å fase ut 60 batteriet da det krevde dobbelt opp av alt som har med logistikk å gjøre. Dette fjernet imidlertid den biligste innstegsmodellen som mange kunder fremdeles ønsket å kunne bestille.

 

Når Tesla da effektivisere produksjonen kunne de spare en del penger på produksjon. 60 og 75 bilene kunne da fullt og helt produseres på samme linje, og all logistikk ble da identisk. Denne fortjenesten samt den eksisterende prisforskjellen på 60 og 75 kunne de så bruke til å fremdeles tilby en innstegsmodell med 60 batteri. En billigere bil, som Tesla tjener litt mindre på, men som øker volumet.

 

Dette har aldri vært en hemmelighet. Tesla opplyser om dette når bilen bestilles, og du får på forhånd vite at den leveres med 75 batteri, at den senere kan "oppgraderes", og hva dette koster.

 

Jeg kan ikke se at noen som kjøper en 60 bil blir lurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fantastisk at Tesla klarer å gjøre slike markedstilpasninger. Jeg skulle ønske at VG/TEK.no kunne skrive om nyheter og ikke om gamle ting som gjør at forbrukerne gjør et klikk for å lese innholdet, for så bli skuffet over gammelt nytt. Fy til klikk strategien til VG.

 

Tja, i akkurat dette tilfellet står det vel under beskrivelsen på førstesiden at det er snakk om at de øker rekkevidden i forbindelse med orkanen, så du behøvde strengt tatt ikke klikke deg inn for å finne ut av dette. Videre er det en ny orkan, og ikke sikkert alle fikk med seg at de gjorde det samme for et år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...