Gå til innhold

Retrotråden, eldre datamaskiner og maskinvare.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er (som flere har nevnt allerede), en terminal. Se http://terminals-wiki.org/wiki/index.php/IBM_3486

Den er beregnet for IBM's AS/400 (nå iSeries, Series i eller hva pokker de har renamet det til nå) http://bitsavers.org/pdf/ibm/3486/G326-0265-10_IBM_InfoWindow_II_3486:3488:3489_Marketing_Reference_Guide_Jul1998.pdf

og ja, den har Twinax tilkopling http://www.twindata.com/IBM/ibm3486.htm

Det siste der gjør at det ikke er så lett å bruke den som terminal mot en Raspberry Pi, Linux-maskin, eller noe annet som forventer en "vanlig" serieport.

Men om du skaffer deg en AS/400 eller System/36 så passer den som hånd i hanske :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 12/14/2019 at 1:43 AM, 0laf said:


Om ikke annet, så er vel tastaturet et 1394167, som er et "Model M", og selv om det er til terminal og har litt annen layout, kan det brukes med Soarer sammen en vanlig PC, og er verdt en hel del, særlig med "ÆØÅ".

Ja, kult og finne et slik :)  Ser ut som at Z tasten ikke funker (klikker som alle andre) og S tasten (tror jeg det var) mangler liksom det "klikket" men funker. Pluss at det mangler en "," eller "." keycap på numpaden.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet+9871234

Skal bygge retro maskin på dette hovedkortet
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-8SDX-rev-1x/sp#sp

Har ny P4 m vifte, RAM, et innkommende GeForce 4200

ATX tårnet er gammelt ubrukt og har en ny 230 volt PSU (sikkert ikke brukt på 20 år). Trenger tips til en ny PSU og en harddisk som vil fungere med windows 98. Hva slags løsning skal jeg gå for hvis jeg skal bruke SSD? 

Lenke til kommentar
The Coon skrev (11 timer siden):

Trenger tips til en ny PSU og en harddisk som vil fungere med windows 98. Hva slags løsning skal jeg gå for hvis jeg skal bruke SSD? 

Det kortet har helt vanlig 20+4 pin ATX kontakt, du kan bruke nesten en hvilken som helst PSU på det, men moderne PSU har 24 pin kontakt, men de fleste kan deles til 20+4, du må bare påse at 24 pins kontakten kan deles, så burde det passe.

Det er en del problemer med Win98 på SSD, rent teknisk sett går det helt fint, men Win98 støtter ikke en del "moderne" ting, som trim, som vil gjøre at disken trolig ikke holder like lenge osv.

Installering av Win98 på SSD burde være rett frem, har gjort det selv, å kan ikke huske at det var noe problem.

Hovedkortet ditt har vel ikke hverken PCI-Express eller SATA-porter, så du trenger enten en SATA->IDE overgang, eller en PCI SATA kontroller, det enkleste er overgang, jeg anbefaler Startech.

Det betyr at SSD'en din vil være tilkoblet over en IDE eller PCI bus uansett, så det vil ikke gå noe særlig raskere, har du en gammel IDE disk liggende, så er trolig det mer praktisk, å forskjellen vil være liten, det er eventuelt noe søketid du slipper med en SSD.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
0laf skrev (På 29.4.2020 den 10.31):

Det kortet har helt vanlig 20+4 pin ATX kontakt, du kan bruke nesten en hvilken som helst PSU på det, men moderne PSU har 24 pin kontakt, men de fleste kan deles til 20+4, du må bare påse at 24 pins kontakten kan deles, så burde det passe.

Det er en del problemer med Win98 på SSD, rent teknisk sett går det helt fint, men Win98 støtter ikke en del "moderne" ting, som trim, som vil gjøre at disken trolig ikke holder like lenge osv.

Installering av Win98 på SSD burde være rett frem, har gjort det selv, å kan ikke huske at det var noe problem.

Hovedkortet ditt har vel ikke hverken PCI-Express eller SATA-porter, så du trenger enten en SATA->IDE overgang, eller en PCI SATA kontroller, det enkleste er overgang, jeg anbefaler Startech.

Det betyr at SSD'en din vil være tilkoblet over en IDE eller PCI bus uansett, så det vil ikke gå noe særlig raskere, har du en gammel IDE disk liggende, så er trolig det mer praktisk, å forskjellen vil være liten, det er eventuelt noe søketid du slipper med en SSD.

En av disse to da? Har UDMA ATA 66/100
https://cdon.no/elektronikk/harddisk-adapter-ide-till-sata-eller-sata-till-ide-p37004544
https://cdon.no/husholdningsapparater/pata-til-sata-adapter-p42036787?gclid=EAIaIQobChMIxqOjsoaT6QIVz-WaCh2WYgCHEAQYBCABEgIcZ_D_BwE&gclsrc=aw.ds#fo_c=1924&fo_k=03f400d7c745f62739a70ace8510f1bc&fo_s=gplano

Og SSD på 128 GB hvis jeg skal kjøre Win 98?

Lenke til kommentar
0laf skrev (På 29.4.2020 den 10.31):


Det er en del problemer med Win98 på SSD, rent teknisk sett går det helt fint, men Win98 støtter ikke en del "moderne" ting, som trim, som vil gjøre at disken trolig ikke holder like lenge osv.

Installering av Win98 på SSD burde være rett frem, har gjort det selv, å kan ikke huske at det var noe problem.

https://www.cnet.com/forums/discussions/is-there-a-maximum-hard-drive-size-with-windows-98-102695/

Så ganske tåpelig å bruke gamle operativsystemer,  må partisjonere på 137 GB om man har windows 98 SE.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (13 minutter siden):

Så ganske tåpelig å bruke gamle operativsystemer ...


Mnja, vil man for eksempel spille på ekte retro-hardware, så er det Win98 som er tingen, siste OS'et basert på DOS, det er ikke noe alternativ med nyere OS med mindre man emulerer. Da kunne man like gjerne kjørt nyere hardware også?

Maksgrenser for partisjoner er egentlig ikke noe stort problem, men å bruke SSD over IDE-port, hvor man ikke får høyere hastighet, samt mangler ting som gjør at disken fungerer optimalt, er kanskje ikke verdens beste ide, men det funker jo, å holder nok en god stund.
 

The Coon skrev (40 minutter siden):

En av disse to da? Har UDMA ATA 66/100


Jeg kjenner ingen av de, har brukt mye SATA->IDE adaptere i spillkonsoller og gamle PC'er, men stort sett med SATA snurredisker, og har alltid kjøpt Startech adaptere, eneste merket jeg vet fungerer, men det kan jo være de du har funnet fungerer like bra ?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Jeg har pleid å bruke slike + CF-kort i eldre datamaskiner. Da kan jeg ha flere kort liggende med forskjellige OS e.l.

s-l1600.thumb.jpg.e259410afe8e398b0791b366369b8f97.jpg

det var forsåvidt godt tips det og. hovedkortet støtter 98, ME, XP.
jeg leser mye på nettet om problemer med installasjon av win 98 på store harddisker og at man må partisjonere med korrekt versjon av FDISK (som ble fikset av microsoft i 98 SE versjonen blabla).

kan få en 80 gb ata 100 disk til hundrelappen på finn. kanskje det er veien å gå (prismessig). en eldre disk som ikke er farlig om ryker.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...