Gå til innhold

ny rigg basert på 9900K


Gjest Sletttet+98134

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Eksisterende rigg begynner å bli noen år gammel og nå som Intel har kommet med 9900K tenkte jeg at jeg skulle oppgradere litt.

 

Eksisterende rigg:

5930K @ 4,8 GHz

MSI X99A SLI Plus

16GB Corsair RAM (2666 MHz tror jeg)

950 Pro 512GB

Asus Armor OC GTX1080

Corsair AX750 (denne er noen år eldre enn det andre)

Full EK loop med CPU og GPU på 360XE radiator

 

Tenkte å beholde PSU. Har allerede en 970 Pro liggende og et RTX2080ti på vei, men jeg er litt usikker på hovedkort og RAM. Tenkte følgende:

 

i9-9900K

MSI Z390-A Pro

Corsair Vengeance 16GB (2x8) 3600MHz.

+ 970 Pro jeg har liggende

+ RTX2080ti som er på vei

+ Corsair AX750 jeg har fra før

 

Er det et ok oppsett? Kommer til å kjøre både GPU og CPU på vann, samt gjerne overklokke litt. Litt skeptisk til MSI hovedkort da jeg synes programvaren til det jeg har nå er noe skikkelig møkk, vifteprofilene blir ikke lagret mellom reboots så jeg må inn i BIOS og justere for at den skal huske innstillingene.

 

Maskinen brukes stort sett til spilling og litt bilderedigering på en 27" 165 MHz 1440p skjerm.

 

Jeg har ikke hatt tid til å svare ordentlig her, men måtte nesten få hevet inn et par ord i full fart tidligere, slik at du ikke kjøpte et HK på anbefaling, som omtrent ville smeltet om du putter en 9900K på den. Jeg ser nå at ditt eget valg ikke er så fryktelig mye bedre, så jeg anbefaler deg å gjøre litt mer research på dette før du trekker Visa kortet hos Komplett.

 

Om du velger et 2080Ti av de der man kan få satt opp power target "betraktelig", kan du komme helt opp i 370W på skjermkortet alene ved overklokking. Men for svært lite ekstra ytelse. Du må også regne med godt over 200W (sannsynligvis mellom 250 og 300W) på CPU ved en "respektabel" overklokk. Nizzen kjenner EK's radiatorer godt, så jeg ville spurt han om han mener din radiator er god nok for jobben. Men det er jo snakk om stor forskjell i strøm trekk fra en helt "grei" overklokk til en "respektabel". Og om du ikke overklokker GPU skal den ikke trekke mer enn ~250W. Med en 9900K på opp mot ~200W stock, så snakker vi om forskjell på 450W - 670W bare avhengig av overklokking eller ei. Kjøper du et søppel HK trenger du uansett ikke bekymre deg for det, da du ikke vil få overklokket nevneverdig på CPU uansett. ;)

 

Til 9900K overklokking vil "søppel hovedkort" være alle under ~2000 Kr, og sannsynligvis, om du virkelig vil hale de siste MHz ut av kortet, snakker vi om at du må opp i minst 4000 Kroners klassen. Midt i mellom finner du kort som gir mer mening for en "helt grei" overklokk. God research er altså alfa og omega. noe jeg ikke gidder, siden jeg ikke skal ha. Jeg har et Z370 med noe av de beste VRM'ene på markedet; Aorus's "Gaming 7", der produsenten klarte kunststykket å lage festemekanismen for VRM kjøleribben 0,5mm for lang, slik at den ikke er i kontakt med VRM'ene! :p Slikt skjer heldigvis ikke for ofte, men er et eksempel på hvorfor det er lurt å gjøre god research før man trekker Visa kortet. :)

 

Nizzens RAM anbefaling er "fornuftig"... I den grad vi kan bruke det ordet om komponenter i denne prisklassen. ;) Men det er nå slik det en gang er; det blir egentlig bare litt for dumt å kjøpe den raskeste gaming CPU'en på markedet, og så feste et "anker" på den så den ikke skal gå for fort. :p Alternativt kan du spare ~300Kr på å gå for SKADI's billigste forslag. Da det er akkurat samme RAM brikkene under RAM kjøleren. Men du vil jo gå glipp av de vakre blinkende lysene da. ;) Samt at du måtte overklokket dem resten opp til 4266MHz. Med 4266MHz brikkene er det bare å aktivere XMP i BIOS. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Takk for utfyllende svar, setter pris på det! Blir definitivt høyere klasse på hovedkort og ram ja, grunnen til at jeg «tvilte» er at jeg vil ha minst mulig lys og gidder ikke betale dobbel pris for et produkt det står «gaming» på dersom et til halve prisen hadde gjort samme jobben - men tydelig så er det lurt å ikke spare på hovedkort her, så det kommer jeg heller ikke til å gjøre :-)

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar, setter pris på det! Blir definitivt høyere klasse på hovedkort og ram ja, grunnen til at jeg «tvilte» er at jeg vil ha minst mulig lys og gidder ikke betale dobbel pris for et produkt det står «gaming» på dersom et til halve prisen hadde gjort samme jobben - men tydelig så er det lurt å ikke spare på hovedkort her, så det kommer jeg heller ikke til å gjøre :-)

 

Ha kabinett uten vindu :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, det gjør det ikke. Han sa han skal overklokke. hovedkortet du anbefaler vil knapt klare 9900K på stock hastighet, og sannsynligvis ikke det engang. Mest sannsynlig vil det throttle ned hastigheten på 9900K på grunn av at VRM'ene holder på å smelte.

 

 

Den benchmarken er med 2 skjermkort i SLI, som betyr at RAM'en får dobbelt så mye å gjøre når den skal forsyne begge skjermkortene med texturer. Det er klart det hjelper med raskere RAM da. Den er forøvrig ganske gammel, og nyere spill har gjerne texturer til 4K spilling som tar mye plass. Men på den annen side er dagens skjermkort også utstyrt med omtrent dobbelt så mye VRAM som den gang.

 

Om TS ser for seg at det kan bli aktuelt med SLI/NVLink i fremtiden er det ingen grunn til å kjøpe tregere RAM enn nødvendig. Og også det å kjøpe en nesten 6000 kroners CPU for så å spinke på RAM gir ikke mye mening.

 

9900K vil trekke avsindige mengder strøm overklokket. Du trenger et godt HK.

 

https://www.youtube.com/watch?v=CoUtA7DKXhU

 

Her sammenlignes HKet jeg linket til med en del andre HK. Dette av en profesjonell overklokker som er godt kjent.

Hvis du tar en titt på grafen på 3:21 vil du se at han klarte å kjøre 118 Watt til CPU. 9900k med sine 95W TDP bør kunne oppnå en helt grei overklokk på et slikt kort. Ikke noe banebrytende, men helt greit.

 

Hva angår hastighet på minnet finnes det massevis av sammenligninger der ute. Linus Tech Tips har gjort noen også i 2017.

Her snakker vi som regel forskjellen på 150 til 153,3 fps i noen spill, til null forskjell i andre. I ekstreme tilfeller litt mer.

 

Poenget mitt er at hvis trådstarter ikke allerede vet noe særlig om HK, så vil han sannsynligvis ikke ha det beste på markedet for 2-3% ekstra ytelse her og der i spill for de ekstra 3-4-5k han må punge ut med. Og systemet vil fungere helt fint, selv med en grei overklokk, på det jeg anbefalte.

 

Men selvsagt, hvis man skal ha det beste, så er det bare å kjøpe noe av det dyreste. Ganske enkelt.

Lenke til kommentar

https://www.youtube.com/watch?v=CoUtA7DKXhU

 

Her sammenlignes HKet jeg linket til med en del andre HK. Dette av en profesjonell overklokker som er godt kjent.

Hvis du tar en titt på grafen på 3:21 vil du se at han klarte å kjøre 118 Watt til CPU. 9900k med sine 95W TDP bør kunne oppnå en helt grei overklokk på et slikt kort. Ikke noe banebrytende, men helt greit.

 

Hva angår hastighet på minnet finnes det massevis av sammenligninger der ute. Linus Tech Tips har gjort noen også i 2017.

Her snakker vi som regel forskjellen på 150 til 153,3 fps i noen spill, til null forskjell i andre. I ekstreme tilfeller litt mer.

 

Poenget mitt er at hvis trådstarter ikke allerede vet noe særlig om HK, så vil han sannsynligvis ikke ha det beste på markedet for 2-3% ekstra ytelse her og der i spill for de ekstra 3-4-5k han må punge ut med. Og systemet vil fungere helt fint, selv med en grei overklokk, på det jeg anbefalte.

 

Men selvsagt, hvis man skal ha det beste, så er det bare å kjøpe noe av det dyreste. Ganske enkelt.

 

Du tenker litt feil "her og der". ;) 9900K har 33% flere kjerner enn 8700K som Der8auer testet med. Arkitekturen er den samme, så for workloads på alle kjerner kan du grovt sett ganske enkelt bare legge på 33% på strømbehovet for 9900K. Intel kan riktignok ha klart å "finpusse" litt på 9900K, men ikke en gang de kan utrette mirakler. :p Intels TDP er ellers ganske missvisende, da den forutsetter at alle kjerner kjører på "base clock". I 9900K's tilfelle er den så lav som 3,6GHz, som nesten er litt imponerende siden det bare er 100MHz lavere enn 8700K's. Skjønt, på såpass lave frekvenser er CPU'enen riktignok mye mer strøm effektive, og det er nok lettere å plukke litt "lavthengende frukt" på lav frekvens. Dersom man har god nok kjøling, vil 9900K imidlertid kjøre på 4,7GHz på alle kjernene dersom man har en passende workload som kan benytte alle kjernene, "ut av boksen". Bruker man bare 1 kjerne (I henhold til Intels spec side, jeg innbiller meg det faktisk er 2 for 9900K), skal 9900K klare å krype opp til 5GHz. Alt dette vil være mulig å oppnå med hovedkortet du foreslo. Men som du så, 118W var bare nok til å nå 5GHz med load på alle 8700K's 6 kjerner... 9900K har 2 kjerner til som også gjerne vil ha strøm. ;) Nærmere bestemt rundt 33% mer. ;) Du så også at forskjellen opp til det ordentlige hovedkortet var en overklokk på 5,3GHz i stedet for 5GHz. Og at disse siste 300MHz'ene altså krevde nesten det dobbelte av strømmen som man trenger for bare 5GHz.

 

Det å overklokke en 8700K til 5GHz er ikke så verst, den har jo "ut av boksen" en toppfart på "bare" 4,7GHz på en kjerne. Men så og si alle som prøvde fikk alle kjerner på sitt eksemplar opp i 5GHz. Mange klarte også opp i 5,2-5,3GHz på alle kjernene, samt en håndfull fikk den opp i 5,4GHz fordi de var ekstremt heldige med sitt eksemplar, men også, ikke skimpet på hovedkort. ;)

 

Nå, for å være helt ærlig kjente jeg ikke til hovedkortet du foreslo fra før. Jeg bare kikket på linken din, og så på første bildet et hovedkort som rundt CPU sokkelen hadde masse plass... Til VRM'er. :p Og det er et eget kapittel. Som du så, snakket Der8auer også om VRM'ene på hovedkortene, og noterte seg at selv med bare 4-6 faser klarte de billige seg "helt greit" (som på 8700K/Z370 er 5GHz). Problemet er at CPU også blir mer og mer var for kvaliteten på strømmen jo høyere klokket den er. Slik at rippelen man får med en håndfull VRM'er hindrer deg kanskje ikke i å nå 5GHz på 8700K, men selv om du hadde hatt VRM'er som kunne taklet 300W, så ville du aldri kommet over de 5GHz'ene likevel, fordi kvaliteten på strømmen er søppel med for få VRM'er... Sånn in a nutshell... :)

 

Når det gjelder RAM hastighet, så har det vært tilnærmet så lenge jeg kan huske, det eneste området der produsentene som regel ligger foran "behovet". Men også kanskje derfor, har det fått lov til å utbre seg igjen og igjen en ide, om at så og så raskt "holder i massevis". Og så har den "regelen" fått lov til å være en regel mye lenger enn det var en sannhet. RAM'ens viktighet blir nærmest rutinemessig undervurdert, fordi den riktignok ofte har hatt lite å si for ytelsen. Men spillutviklerne forholder seg til hva som er vanlig av PC konfigurasjoner, og forsøker å lage så imponerende spill som mulig for de høyeste konfigurasjonene, slik at spillet deres skal få god omtale. Slik går det seg sakte men sikkert til at det som var "godt nok" i går, plutselig er for dårlig i morgen. Og selv om du har rett i at den økte ytelsen ikke alltid er like godt synlig, så er den likevel verdt å få med seg. I TS sitt tilfelle for eksempel, som skal ha seg en 2080Ti. Hvor gøy er det for han, om andres datamaskin med akkurat samme 2080Ti slår hans, selv med bare 5%, fordi andre har 4266MHz RAM, og han trodde det "holder i massevis" med 3200MHz? ;) For det er akkurat det som kan skje med et 2080Ti, det er så raskt, at en 8700K@5GHz med 3600MHz RAM holder det tilbake i enkelte spill... Selv i 1440p oppløsning...

 

Men når alt det er sagt, er jeg ikke helt uenig med deg i alt heller. Et slikt jag etter de siste prosentene er uforholdsmessig dyrt. Og med dagens priser på Intel CPU'er synes jeg ikke det gir mye mening. Var det meg hadde jeg heller gått for en 2700X fra AMD til ~halve prisen. Eller i TS sitt tilfelle; sittet på maskinen videre, og heller kjøpt en av de kommende 144Hz 4K G-Sync skjermene til ~14 000 Kr. Da kunne han til og med nedgradert CPU uten å mistet en eneste frame, og en 9900K ville ikke gitt mer enn en frame eller to mer. Men men... :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

9900k er veldig rask på stock. Klarer 95w da :)

 

Selv midrange hk klarer overklokking fint. Det har vi gjort bestandig. Kjøle vrm har vi også gjort bestandig ved hard overklokking :)

 

"Problemet" med varm vrm oppstår aldri med å spille spill. Kun ved rendering etc , over lengre tid.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en god grunn til at dere prioriterer frekvens og mer eller mindre ignorerer RAM latency/timings? Ville ikke et par 3200MHz-brikker ved CL14 være skremmende nær 4266MHz CL19?

 

Foretrekker moderne CPUer frekvens kontra latency, eller er det noe annet?

 

Denne plattformen har bare 2 minnekanaler. Derfor trenger den så mye båndbredde den kan få, noe som viser seg med kraftige grafikkort. Høy minnefrekvens gir høyere minnebåndbredde. Det blir ikkje ignorert latency, fordi ved høyere frekvens, så blir det lavere latency også. For å få lavere latency i tillegg må man "tweake" secondary timings litt, og de første selvfølgelig. Bare ved å justere ned "tRFC" til under 400 fra f.eks standard 700 på 4266mhz kit, så får man plutselig 20%+ lavere latency.

 

Altså det du vil ha er høy frekevns med stramme timings. F.eks 4400mhz c17 tweaked  :green:  

 

På x299 plattformen så er ca 4200mhz max frekevns i quadchannel. Jeg kjører her 4000mhz cl 17 (godt tweaked) Dette gir ~120GB/s med båndbredde og ned mot 50ns i latency.

 

 

Hva med 4700mhz c 18 tweaked?  :xmas:

post-42975-0-42555600-1539504068_thumb.png  

 

Eller litt lettere 4133mhz 

post-42975-0-87253400-1539504130_thumb.png

 

 

Mange med z370/z390 kan nok "copy/paste" 4133mhz settingene og få særdeles godt resultat. Bare sett litt høyere spenning først på dram (1,45v, vccsa/vccio 1,2) for deretter senk spenningen gradvis om det er stabilt.

 

PS: Dette krever B-die minne

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Noen som har noe 32gb kits å anbefale uten RGB til 9900k? G.skill har mye bra men led kan vel ikke skrues av? 

 

Virker som det raskeste jeg finner er disse på 2x16 og non led.

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-Series/2649838

Må du ha 32GB da?

 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-Series/2652284

 

Blir det for lite, så kjøper du et sett til :)

 

Om man ikkje ser inne i kassa hele tiden, så er det vel ikkje så nøye med LED. Eventuelt sote ruta i kasse :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Må du ha 32GB da?

 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-Series/2652284

 

Blir det for lite, så kjøper du et sett til :)

 

Om man ikkje ser inne i kassa hele tiden, så er det vel ikkje så nøye med LED. Eventuelt sote ruta i kasse :D

 

Kjører litt VM´er innimellom så greit å ha :) 

Men virka da kurrant de der, er det verd å vente på de nylige lanserte gskill brikkene ?

 

https://www.gskill.com/en/press/view/g-skill-demonstrates-ddr4-4800-16gb-2x8gb--and-ddr4-4500-32gb-4x8gb--kits-for-intel-z390-motherboards

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...