Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei alle.

 

En god kamerat spurte om en second opinion på en sak. Han har vært sammen med en dame i seks måneder, og i helga fortalte hun sin forhistorie.

 

Det er ikke småtteri:

- seksuelle overgrep på henne fra hun var 5 til 11 utført av stefaren (PS: han har fått en dom, så dette skal ikke rettsforfølges.)

- faren ville ikke ha kontakt med henne i to år.

- ble mobbet mye på barneskolen og ungdomsskolen.

- skal vitne mot sin egen far i en kommende rettsak for foreldreretten til barn hennes far har fått med en ny dame.

- går og har gått regelmessig til psykolog i mange år.

 

Han sier til meg at forholdet ikke er veldig givende for han, men det har vært greit. Han sier at han hele tiden har hatt en følelse av at eller annet plager henne. Han reagerte også på at han måtte spørre og grave før hun motvillig ville fortelle disse tingene.

 

 

Bør han komme seg vekk, eller er det greit å ha et forhold til denne jenta?

 

Personlig vet jeg veldig godt hva jeg tenker, men er interessert i å høre andres mening.

 



Anonymous poster hash: 97988...b8e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt er det greit. - Spørsmålet er vel heller om han er interessert i å fortsette forholdet hvis han mener det ikke er givende og bare helt greit?

 

I forhold til henne så kommer det jo helt an på om hun har bearbeidet det som har skjedd skikkelig, og gått videre i livet i hvor stor grad det vil påvirke samlivet.



Anonymous poster hash: c4b13...9dd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har vært sammen i 6 mnd, det er ikke rart han har måtte grave frem disse tingene, er veldig vanskelig å prate om sånt med noen for man VET de kommer til å tenke annerledes på deg, som kompisen din her gjør. 
Hun jobber med saken (går til psykolog) så jeg vil ikke påstå det er en dum idee å fortsette, men hvis kompisen din ikke syns forholdet er givende så er det bare å slå opp, han må ikke komme med masse dumme grunner for å rettferdiggjøre bruddet for seg selv og andre. Be a man and man up, be han slå opp med kjerringa hvis han ikke vil være sammen med henne, ikke let etter feil så du kan skylde på henne for at det ikke funket. Vet det suger å være the bad guy, men du må rett og slett være egoist innimellom for din egen skyld og gi faen i hva alle andre skulle synes om det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel ikke om han bør komme seg vekk eller om det er greit å ha et forhold til denne jente, for det er det jo. Alle har vi vår baggasje. Hennes er litt tyngre enn de fleste andre, men det betyr jo bare at det er mer å lære, mer kjærlighet å gi og få, og mer å vokse på. Spørsmålet er vel om han VIL være sammen med henne. Og hvis svaret er nei, er det nok viktig for en jente som henne, som har så mange skuffelser og tillitsbrudd bak seg, å vite at dette er pga HAN og ikke henne. Som han over her sier; At han ikke klarer å være sammen med noen med baggasje. Tror det er superviktig i et evt brudd med en person med denne historikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Be ham i det minste fortelle sannheten til hennne, dersom han velger å gjøre det slutt. At han ikke klarer å være sammen med noen som har bagasje.

Jeg vurderer om jeg er uenig i dette - Allerede psykologisk skjør, vil ikke hun bare føle at det er hennes skyld, såkalt "victim blaming"? Ikke at det er det han faktisk gjør, men at det er slik hun oppfatter det - og føler enda mer på at noen av grusomhetene er hennes skyld.

Jeg lurer på om hun ikke kommer bedre ut av det med en hvit løgn, at han rett og slett ikke har følelser for henne eller tilsvarende.

 

Som sagt, jeg vurderer om jeg er uenig, jeg er ikke sikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange som sliter med mye. Jeg ville ikke lagt dette gå utover forholdet. At han måtte spørre og grave for å finne ut av det te der vel ikke noe rart; Ho var sikkert redd for å miste han og ikke minst skammen og flauheten over hele situasjonen. Seriøst, har ikke folk empati lenger???

 

Livet har mye å by på. Man behøver ikke la denne hendelsen være et hinder for forholdet. Det dreier seg bare om fokus.

 

Han får bestemme selv endog, hvis alt dette plager han i en så stor grad at han føler det går utover tillit og alt mulig, så kan han jo vurdere det. Det blir jo noe han må ta hensyn til hele tiden. Men ingen forhold er perfekt. Men det blir opp til han selv.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer om jeg er uenig i dette - Allerede psykologisk skjør, vil ikke hun bare føle at det er hennes skyld, såkalt "victim blaming"? Ikke at det er det han faktisk gjør, men at det er slik hun oppfatter det - og føler enda mer på at noen av grusomhetene er hennes skyld.

Jeg lurer på om hun ikke kommer bedre ut av det med en hvit løgn, at han rett og slett ikke har følelser for henne eller tilsvarende.

 

Som sagt, jeg vurderer om jeg er uenig, jeg er ikke sikker.

 

Det er mange forskjellige måter dette kan slå ut på. Hvis man forteller den hvite løgnen du foreslår, så kan hun selvsagt også tenke at ingen kan ha følelser for noen som har blitt mishandlet på denne måten. Det er nok best å fortelle sannheten hvis man eventuelt ønsker å slå opp - at forholdet ikke har vært givende og at han ønsker å gå videre.

 

Det er overraskende mange som har opplevd overgrep i sin barndom - spesielt hvis man også tenker på "mørketallene" i statistikken.

Jeg kan ikke se for meg at alle disse har blitt klin kokos av den grunn. Hun er tydeligvis tøff nok til å vitne i retten, så det virker som at hun takler dette. Regner med at psykologene har ganske grei erfaring rundt dette temaet også, så det vil nok være til god hjelp.

 

Eventuelt kan man si det rett ut, at han ønsker å se henne så lykkelig som mulig og at det plager han at det virker som at noe plager henne. Dette er noe man kan jobbe med to-sammen for å ordne ut i. Hvis ting ikke forbedrer seg særlig etter et slikt forsøk, ville jeg i hvertfall anbefalt mine venner å trekke seg ut av forholdet.

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg vurderer om jeg er uenig, jeg er ikke sikker.

Det beste er å si sannheten, at han ikke takler det. Det er fair og ER faktisk han sin "skyld" da at det ikke funker selv om jeg vil gjerne unngå det ordet så mye som mulig da jeg ikke egentlig syns det er noen bad guy her. Han fant ut av at han ikke takler det, er ingenting galt i det. Han må bare slutte å prøve å vri på ting så han ser bedre ut etterpå. It is what it is.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Det beste er å si sannheten, at han ikke takler det. Det er fair og ER faktisk han sin "skyld" da at det ikke funker selv om jeg vil gjerne unngå det ordet så mye som mulig da jeg ikke egentlig syns det er noen bad guy her. Han fant ut av at han ikke takler det, er ingenting galt i det. Han må bare slutte å prøve å vri på ting så han ser bedre ut etterpå. It is what it is.

Jeg mener ikke at han skal finne en måte som får ham til å se bedre ut - jeg mener han må finne den måten som gir henne minst mulig følelse av at det er hennes feil/noe med henne som gjør at hun ikke er verdt å prøve med/jobbe for.

Hun har valgt å betro seg om dypt personlige ting, som hun antagelig har store traumer fra - da er det hans ansvar å ikke bidra til de traumene.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...