Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det sunt å spise fiskepinner?


Tigerbok

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en student som er opptatt av å spise variert, men akkurat når det kommer til fiskefronten er jeg litt dårlig. Den eneste måten jeg får i meg fisk er gjennom fiskepinner (og makrell i tomat, men glem det nå...). Skjønner at det rundt fiskebiten er usunt, men totalt sett, er fiskepinner sunt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er redd for helsen din så er det bare å fjerne paneringen, er en faktisk fiskebit i fiskepinnene som er sunt å spise, ihvertfall de vanlige. Kan ikke uttale meg om den billigere varianten. 

Forøvrig vil jeg påstå at fiskepinner er sunt å spise, griljermel (osv) er ikke så ille, ikke frityrsteker vi dem heller (er du skikkelig helsefreak så bare sleng dem i ovnen, null bruk av smør eller olje da), så spis fiskepinnene dine med god samvittighet. 

Lenke til kommentar

Kjøp airfrier. Da kan du tilberede uten bruk av olje eller smør. De smaker bedre også. Du kan tilberede mye annet uten bruk av olje eller smør i en airfrier også. Anbefales på det varmeste(!)

 

En annen ting, hvis fiskepinner er det som tipper deg over i et usunt kosthold, bør du se på andre du spiser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei!

Er en student som er opptatt av å spise variert, men akkurat når det kommer til fiskefronten er jeg litt dårlig. Den eneste måten jeg får i meg fisk er gjennom fiskepinner (og makrell i tomat, men glem det nå...). Skjønner at det rundt fiskebiten er usunt, men totalt sett, er fiskepinner sunt?

 

Man skal ikke gå helt av skaftet for å være sunn. Det hjelper ikke særlig på helsen det heller. 

 

Men du kunne jo kjøpt deg laks og kokt deg poteter og litt grønnsaker, det er overhode ikke vanskelig og veldig sunt. Det er ihvertfall et veldig godt alternativ til fiskepinner.. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Og mykje dyrare.

 

På butikken nedenfor her så koster det vel 50 kr for 4 nedfryste filerer av laks.. Kjøper man så poteter for 1-2 måner + mye fryst grønnsaker så trenger ikke det nødvendigvis å koste så mye. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det som er saken med panért fisk er at det kun inneholder ca 50-60% fisk, og kiloprisen blir dyrere. Selv om kiloprisen i visse tilfeller er lik som rene filéter, så får du fremdeles kun ca halvparten fisk, og dermed mindre næring.

 

Kjøp -rene- fiskefiléter. Jeg handler mest på Kiwi, og der har de i frysedisken torskefilét til ca 80 kr/kg. De har også torsk og sei i blokk (som er filét, bare pakket hardt sammen).

 

Kjøp lapskausblanding, som er potet, gulrot, selleri og purre (koster 20 kr/kg), og grønnsaksbuljongterninger. Hell hele innholdet i en 3 liter kjele med 1 liter vann. Legg i 2-3 torskefileter og 2 buljongterninger. Kvern i en del pepper og litt salt. Kok i ca 20-25 minutter. Skikkelig næringsboost! Ha grove baguetter ved siden av, de er ikke dyre.

 

Jeg kan gi det litt positiv omtale dog, hos min lokale Mega denne uka er det tilbud på Findus fiskeprodukter. De hadde panerte "ruller", til ca 80 kr/kg. Ca 20 kr for 4 stk, ca 280 gram. De er geniale å slenge i ovnen med varmluft og spise for seg selv.

 

Det er ikke veldig billig, men billigere enn mye annen søppelmat, og det har litt næring i seg.

Lenke til kommentar

Lager alltids fiskegrateng selv her, 3-4 spiseskeier meierie smør og litt mel og melk, har i litt salt og muskatt..  Så har du en fin hvitsaus.. Jeg bruker også 3-4 egg i gratengen for å få den litt fastere...

 

Man smelter da smør og blander i melet til det blir en passe tykk masse, men ikke varm for lenge, for da brunes det og blir brunsaus, så har man i melk og krydder til det blir litt tykkere en en vanlig saus, litt tynnere en rømmegrøt :)

 

Jeg koker opp frossen fiskefilet og bruker noe av kraften etter det i sausen, for litt ekstra smak.. Så når du siler ut fiskefilen tar du og bare å slenger den i sausen før den er helt ferdig silt.. Man har også kokt opp makaroni og blander det i. Også fult mulig å bruke ost i sausen for litt mer smak om ønskelig..

 

Når alt er ferdig blandet heller jeg det over i en form og drysser over litt harvrekli, jeg har valgt det fremfor knust karving som er kanskje det mest vanlige... Putter i ovnen, og steker på nedereste trinn i en halvtime på 220 grader...Voila, middag for under 100lappen som er nok til 3-4 personer om ikke mer.. Lett å putte i kjøleskapet og varmes opp igjen i stykker :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Er nylontau lange?" Spørsmålet "er X sunt?" er et spørsmål som overhodet ikke gir noen mening uten mer kontekst. Hvis fiskepinner er det eneste du får i deg av fisk, så er fiskepinner sunt for deg. Hvis fiskepinner er alt du noensinne spiser, så er fiskepinner usunt for deg.

 

Så, svaret på spørsmålet ditt er: "det kommer an på".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter henrikwl her.

Det er nok heva over ein kvar tvil at fisk bør inngå som ein del av eit variert kosthold, då fisk er ei viktig kilde til omega-3 og ei rekke andre vitaminar og mineralar.

 

Dersom du ikkje er spesielt glad i fisk, og kun får i deg fisk i form av pannerte fiskepinnar, fisk drukna i smørsaus, eller anna usunn serveringsmåte, så et fisken på den måten.

 

Ja det er usunt med for mykje fett, men om alternativet er å ikkje ete fisk så må du gjerne ete fritert fisk eit par gongar i veka.

Det einaste du må tenke på er at dersom du kun et "usunn" fisk, så bør du kompansere med å ha enda sunnare kjøttmiddagar ellers i veka.

Dersom du et fiskepinnar eller likande fleire gongar i veka, så bør du derimot droppe hamburgeren eller potetgullet i helga.

 

For å leve sunt, så er det to ting du bør etterstreve:

1) Få i deg det kroppen treng av næringsstoff

2) Prøv å ikkje få i deg for mykje kalorier.

Sistnemnde kan du enkelt tilpasse med å sjå på kva du et i løpet av ei heil veke, og ikkje berre på dag for dag.

 

 

 

 

Ellers så liknar dette på det klassiske spørsmålet om det er sunnare med lettbrus enn vanlig brus, der svaret er at begge delar er usunt, men om du må velge så velger du utifrå eigen livssituasjon. Har du høgt aktivitetsnivå eller dårlig matlyst så kjem den flytande næringa godt med, mange har derimot motsatt problem og bør hovedsakleg prøve å kutte ned på kaloriinntaket, og då kan lettbrus være eit fornuftig valg. I alle fall så lenge du har eit moderat brusinntak, drikk du så mykje lettbrus at du kjem over grenseverdiane så er kanskje sukkerbrus og mosjon ein betre kombo.

Det er altså ikkje eit svar som gjeld for alle, det kjem ann på personen sin helse og livsstil forøvrig.

Lenke til kommentar

Ellers så liknar dette på det klassiske spørsmålet om det er sunnare med lettbrus enn vanlig brus, der svaret er at begge delar er usunt, men om du må velge så velger du utifrå eigen livssituasjon. Har du høgt aktivitetsnivå eller dårlig matlyst så kjem den flytande næringa godt med, mange har derimot motsatt problem og bør hovedsakleg prøve å kutte ned på kaloriinntaket, og då kan lettbrus være eit fornuftig valg. I alle fall så lenge du har eit moderat brusinntak, drikk du så mykje lettbrus at du kjem over grenseverdiane så er kanskje sukkerbrus og mosjon ein betre kombo.

Det er altså ikkje eit svar som gjeld for alle, det kjem ann på personen sin helse og livsstil forøvrig.

Det er umulig for et voksent menneske å overstige ADI for sukkerfri brus, som i seg selv ikke er helsefremmende, men for befolkningen flest er det ikke et valg mellom brus eller vann, men mellom brus og sukkerfri brus. Da vil sistnevnte være et mer gunstigere valg som i seg selv ikke er usunt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er som røyk og ecigger. Det beste hadde vært å ikke bruke noe som helst, men ecigg er overlegent bedre for deg sammenlignet. 

Ha i bakhodet at energi i utgangspunktet er sunt - om en person ikke får dekt sitt energibehov, så kan tilførsel av ren sukker i form av brus plutselig bli helsemessig gunstig. :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok av eksempeler hvor det er gunstig med energiberikete drikker "tomme kalorier", som toppidretttsutøvere. Disse pga aktivietsnivået har ikke alltid muligheter til å få det dekt det økte behovet via mat. Andre eksempler blir jo personer som har underskudd av energi -  om vi tar et fiktivt eksempel så vil det være mer gunstig å gi vedkommende brus, om alternativet ville vært sukkerfri brus. Hva som er sunt og usunt avgjøres dermed av konteksten hvor utgangspunktet er at energi er sunt: For lite er ikke bra, for mye er ikke bra. 
 

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...