Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp med B-2.7 oppgave fysikk 1 ergo


Anbefalte innlegg

Hei. Trenger hjelp med ergo oppgave B-2.7. Får ikke til å regne det ut og blander inn bevegelseslikninger fra kapittel 1.

 

Bildet er lagt til som vedlegg.

 

Hvordan regner man ut akselerasjonen? og resten av oppgavene??

 

Prøvde å dele inn systemet i to delsystemer, altså kloss A og kloss B.

Deretter forsøkte jeg å bruke newtons andre lov på Kloss A, men jeg har jo to ukjente!?

Altså R og a er ukjent..

 

Fikk altså

-R + S = m * a som likning men tror dette er feil i og med at klossen beveger seg??

 

 

Er det noe jeg mangler, noen av lovene som ikke jeg tar med i betraktning?

 

 

Setter ufattelig stor pris for tiden deres og forklaringene! Forklar grundig, for jeg er ikke så flink i fysikk! Takk på forhånd :p

post-486859-0-22206800-1538878465_thumb.jpg

post-486859-1395724_thumb.jpg

Endret av MountTrain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke hvordan jeg skal behandle tiden og strekningen, for det er litt fremmed for meg.

Kan jeg ikke bruke fartsformelen til å finne a?

Jeg ser ikke hvordan newtons lover kan si noe om dette.

Vet bare at newtons første lov ikke gjelder, andre lov hat ikke noe formel for tid eller strekning og tredje lov sier kun noe om kraft og motkraft .... hjelp :(

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvordan jeg skal behandle tiden og strekningen, for det er litt fremmed for meg.

Kan jeg ikke bruke fartsformelen til å finne a?

Jeg ser ikke hvordan newtons lover kan si noe om dette.

Vet bare at newtons første lov ikke gjelder, andre lov hat ikke noe formel for tid eller strekning og tredje lov sier kun noe om kraft og motkraft .... hjelp :(

Uten vei og arbeid tror jeg du skal se bort fra friksjon i første oppgave og bare regne ut akselerasjon ut fra tyngdens akselerasjon.

 

Edit:

Bruk bevegelsesligningene for oppgave a

Din antagelse om chart?cht=tx&chl=-R + S = \sum F er korrekt for senere deloppgaver

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du skal regne ut akselerasjonen her trenger du ikke å tenke på kreftene (bortsett fra å observere at de er konstante slik at du har konstant akselerasjon).

 

Hvor stor må en konstant akselerasjon være for at et objekt som starter fra ro skal flytte seg i 0,60 m i løpet av 0,95 s?

 

Resten av spørsmålene har du ikke inkludert, men jeg gjetter at du senere skal regne ut hvor stor friksjonen er. Da trenger du Newtons andre lov som du allerede har vært inne på. Når snoren og trinsen behandles som masseløse kan du betrakte snordraget som likt i begge ender av snoren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten vei og arbeid tror jeg du skal se bort fra friksjon i første oppgave og bare regne ut akselerasjon ut fra tyngdens akselerasjon.

 

Edit:

Bruk bevegelsesligningene for oppgave a

Din antagelse om chart?cht=tx&chl=-R + S = \sum F er korrekt for senere deloppgaver

Ja... Vi har ikke lært noe om vei og arbeid enda. Så vi ser bort fra friksjon i første oppgave. Jeg klarte det!! Du sa bruk bevegelseslikningene, jeg brukte Veiformel 1 for å finne farten som jeg igjen brukte til å dividere på tiden for å finne akselerasjonen. Fikk 1.3 m/s^2 noe som stemte med fasiten. Nå som jeg har akselerasjonen, blir resten av oppgavene mye enklere!! Tusen takk..

Så man kan bruke bevegelseslikninger i dette kapittelet :o...

 

Når du skal regne ut akselerasjonen her trenger du ikke å tenke på kreftene (bortsett fra å observere at de er konstante slik at du har konstant akselerasjon).

 

Hvor stor må en konstant akselerasjon være for at et objekt som starter fra ro skal flytte seg i 0,60 m i løpet av 0,95 s?

 

Resten av spørsmålene har du ikke inkludert, men jeg gjetter at du senere skal regne ut hvor stor friksjonen er. Da trenger du Newtons andre lov som du allerede har vært inne på. Når snoren og trinsen behandles som masseløse kan du betrakte snordraget som likt i begge ender av snoren.

Ja tusen takk for hjelp! Fant det ut. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...