Gå til innhold

SNIKTITT: Digipig Vi har prøvd den digitale sparegrisen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lite smart at de har knyttet seg til bare 1 bank. Lykke til med å få oss til å bytte bank for å få en sparegris til å virke. Min 5åring har uansett så mye glede av å leke med sine fysiske penger så jeg ser ikke helt nytten av denne sparemåten.

 

Du trenger ikke flytte huslån, billån og forsikring for å opprette en konto i en annen bank, da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du trenger ikke flytte huslån, billån og forsikring for å opprette en konto i en annen bank, da.

 

Nei, det er sant det. Men det er nok å bruke tiden sin på enn å måtte forholde seg til flere banker for vår del. Våre barn sparer i cash. De får null avkastning hos banken uansett og de lærer mye av å ha kontanter. De ser at pengene er der. De ser at det blir mindre om de bruker pengene og de opplever hvor lang tid det kan ta å spare til noe man ønsker seg. Det blir ikke det samme med ett tall på en skjerm.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Sparegrisen er et ganske genialt konsept og det er ikke en tilfeldighet at det er nettopp en gris. På den ene siden lærer man barna å spare og på den andre siden lærer man barna så tidlig som mulig å forstå og venne seg til at vi gir grisen mat for at den skal vokse sånn at vi en dag kan drepe den, skjære den opp og spise den. Vi kan bare gjøre det én gang og vi bør vente til den er full, for ellers kaster vi bort viktige ressurser. Derfor skal sparegrisen åpnes med hammer; du kan ikke ta ut en og en kotelett fra grisen i bakgården heller. Enten så dreper du den og realiserer gevinsten, eller så lar du den leve så den kan vokse seg stor og feit.

 

Jeg ser ikke helt at grisen er en passende metafor i denne sammenhengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lite smart at de har knyttet seg til bare 1 bank. Lykke til med å få oss til å bytte bank for å få en sparegris til å virke. Min 5åring har uansett så mye glede av å leke med sine fysiske penger så jeg ser ikke helt nytten av denne sparemåten.

 

Du trenger jo ikke å bytte bank? Du kan trossalt ha kontoer i flere banker mens du har 1 hovedbank for dine lån osv...

Du må foreløbig ha en konto gjennom Gjensidige men du må da aldeles ikke bytte bank fordi?

Lenke til kommentar

>De ser også for seg en mulig løsning i fremtiden hvor barna kan ta med seg selve grisen til butikkene og betale ved hjelp av NFC.

 

Mtp furoren rundt lanseringen av Apple pay, med vipps (og monopolisten DNB) i spissen: Lykke til med dette!

 

Hva har eksisterende tjenester som Apple pay og Vipps med saken å gjøre da?? Usaklig...

Apple pay er også kun for de med iPhone.. Noe absolutt ikke alle har eller vil ha?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...