Gå til innhold

[Løst] Blomster og bier - hvordan sette opp likning med 2 ukjente?


geir__hk

Anbefalte innlegg

Viser til denne videoen - ca 5m og 30s.

 

Dette er en gåte jeg ikke tar i hodet sånn helt uten videre, og det skulle være en forholdsvis enkel sak å sette opp et regnestykke med to likninger og 2 ukjente.

 

Problemet er ikke løsning av likning, men å sette opp.

 

Så langt jeg har kommet (B = antall bier og F = antall flowers):

 

Likning 1: Antall bier må være en mer enn antall flowers:

B = F-1

 

Likning 2: Kan hende det er jeg som sliter med å forstå formuleringa - tolker det dithen at det må lande 2 bier på hver blomst, inntill alle biene har landet og det da gjenstår 1 blomst.

F = 2B +1

 

Problemet er at dette ikke gir noen løsning, hverken ved innsettingsmetoden eller ved å kombinere likningene. Dvs jeg får F=1 og B=0, noe som ikke stemmer med "fasit", dermed må det jo være jeg som missforstår spørsmålsformuleringa.

 

Noen kloke hoder som kan oppklare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likning 1: Det er én bie mer enn det er blomster, det vil si antallet bier er likt antallet blomster pluss én: chart?cht=tx&chl=\text{Bees} = \text{Flowers}+1

 

Likning 2: Det mangler to bier for at forholdet mellom bier og blomster er 2:1, det vil si antallet bier pluss to er likt antallet blomster ganget med to: chart?cht=tx&chl=\frac{\text{Bees}+2}{\text{Flowers}}=2 \qquad \Rightarrow \qquad \text{Bees}+2 = 2\text{Flowers}

 

Trekker du likning 1 fra likning 2 så får du at chart?cht=tx&chl=2 = \text{Flowers}-1 \qquad \Rightarrow \qquad \text{Flowers} = 3, \qquad \Rightarrow \text{Bees}=4

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...