Gå til innhold

Baksmell på skatten, tvangsinnfordring...


Anbefalte innlegg

Jeg fikk baksmell på 40.000 kr på skatten og har unnlatt å betale til fristene som var 20.aug og 24. sept.

Så da forfalt hele summen på 40.000 kr og nå har jeg fått brev om "Varsel om tvangsinnfordring og utleggstrekk" fra skatteoppkreveren i kommunen.

 

Det jeg ikke skjønner er at det står:

 

"Utleggstrekket vil bli sendt til **** (min bedrift), og vil bli gjennomført med 20% av brutto trekkpliktige ytelser.

Vi har hentet inn opplysninger om din inntekt, for å komme frem til utleggstrekkets størrelse. Det er også tatt hensyn til hva som er nødvendig til livsopphold."

 

Hva betyr det at de skal trekke 20% av brutto trekkpliktige ytelser? Vil det si at hvis jeg tjener 35.000 kr brutto en måned så vil de ta 7000 kr?

 

 

 

Det står også: "Hvis du ikke betaler innen 14 dager fra dette brevets dato, vil vi starte tvangsinnfordring av kravet ved utleggstrekk."

Brevet er datert 18. september. Vil det si at lønnen jeg får 10. oktober kommer til å være trukket av? Eller tar tar det vanligvis litt tid før selve trekkene starter?

 



Anonymous poster hash: 86c91...cd7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis brevet er datert 18. september vil utleggstrekket bli sendt arbeidsgiver mellom onsdag og fredag neste uke. Det er lite sannsynlig at oktoberlønnen vil bli trekkbelagt. Tjener du 50k en måned skal skatteoppkreveren ha 10k.

 

 

 

Så det nytter ikke å sette opp skatteprosenten fra 26% til 50%? De kommer til å trekke like mye uansett?

 

Anonymous poster hash: 86c91...cd7

Lenke til kommentar

Ganske dyrt dette da... SI har en sats på 8,5% på forsinkelsesrenta, og du får etpar rettsgebyr i omkostninger. 

 

Hvorfor ringte du ikke bare til SI og sier at det sto litt dårlig til økjonomisk, men at du veldig gjerne ønsker å gjøre opp? Da hadde du mest sannsynlig fått en ganske levbar avtale. 

Endret av newman221
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

fikk dettebrevet og skulle betale 1334 kroner... og står på brevet at det skal sende på firma der jeg jobber at de skal gjennomføre å trekke seg 28 prosent av brutto trekkpliktige ytelse...

hvis jeg får lønn av 25000 feks... ble jeg trukket av lønnen mye en den som jeg skulle betale 1334 kroner.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...