Gå til innhold

Her er Fords selvkjørende el-lastebil: Fronten er inspirert av superhelter


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget er - handl, ikke snakk!

Alternativet er at de holder stilt helt fram til lansering. Da må vi vente ganske mange år ekstra på info, samt at Ford ikke får tilbakemeldinger fra bransjen. Da kan Ford potensielt lansere noe som blir mottatt dårlig og blir en fiasko. Massevis av penger i dass. Dette er en måte å ta ned deres risiko på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Poenget er - handl, ikke snakk!

Alternativet er at de holder stilt helt fram til lansering. Da må vi vente ganske mange år ekstra på info, samt at Ford ikke får tilbakemeldinger fra bransjen. Da kan Ford potensielt lansere noe som blir mottatt dårlig og blir en fiasko. Massevis av penger i dass. Dette er en måte å ta ned deres risiko på.

På sett og vis greit, har forståelse for at store selskaper trenger tid på å omstille seg, men den ekstreme motviljen til å endre seg gjennomsyrer det meste. Først latterliggjør dem de elektriske alternativene, så lager dem kanskje en model hvor de med intensjon produserer ekstremt lite, da dem fortsatt håper på at elektrisk er på vei ut. Nå er det neste steg, bombe markedet med modeller dem antagelig aldri kommer til å gi ut (hvertfall ikke lik det man trodde skulle komme). Fellesnevneren er at det ofte er 2-5 år frem i tid, og lite konkret.

 

Igjen, full forståelse for at det er vanskelig, men hvis dem heller hadde begynt å gått helhjertet inn for noe istedenfor å kjempe imot og sitte på gjerdet så lenge som overhode mulig hadde ting vært så mye greiere.

Og ps: mulig mange produsenter kommer til å slite, for når dem nå etterhvert forstår at verden ønsker en annen retning kan det være for sent. Vi går håpe de er smertelig klar over dette og gjør alvor av ord.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan lure på hva som er hensikten med de store åpningene for luftinntak. Behovet for kjøling er jo minimalt på el-biler. De er muligens bare til pynt, men det er vel neppe optimalt ut fra aerodynamiske prinsipper.

Det er nok for å gjøre bilen klar til hydrogen/brenselcelle og lengre avstander.

 

Men fin front, lett å vaske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan lure på hva som er hensikten med de store åpningene for luftinntak. Behovet for kjøling er jo minimalt på el-biler. De er muligens bare til pynt, men det er vel neppe optimalt ut fra aerodynamiske prinsipper.

 

Selv om elbiler har veldig lave tap så er det fremdeles noe, både motor og batterier trenger noe kjøling under hard kontinuerlig drift. En del elbiler kan nok klare seg med luften som sirkulerer under bilen, en semi har mange ganger høyere effektforbruk, spesielt oppover, men har nesten samme mengde luft som sirkulerer under bilen. Derfor kan det nok være naturlig at man har noe luftinntak til å kjøle motor og batteri under tung kjøring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-P0LhtEd81A

Jeg skal lage en konsept trekkvogn som går på strøm. Den skal ha ny batteriteknologi og kunne kjøre 700 km, kunne lade på 15 minutter og ha 600 HK. Så skal den være godkjent for 55 tonn, så selv biobrensel kan fraktes (tømmer, som det het i gamle dager).

Ja, og også den skal se ut som en superhelt. Batman. På niende nivå. Med store luftinntak til en vifte som genererer strøm. Sånn at den blir en perpetuum mobile.

Den kommer i … tja. 2024. og den skal være blå.

 

Sånn. Nå går aksjen sikkert til himmels.

Men, men. Jeg mangler et AS....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan lure på hva som er hensikten med de store åpningene for luftinntak. Behovet for kjøling er jo minimalt på el-biler. De er muligens bare til pynt, men det er vel neppe optimalt ut fra aerodynamiske prinsipper.

Kjøling av bremser kanskje? Forholdet mellom bremsekraft og motorkraft er vel betydelig større på tunge kjøretøy enn personbiler, selv om de evt skulle ha en høyere effekt en dieseltrekkvogner. Og motorkraften setter som kjent begrensninger for regen, så bremsene må fortsatt være kraftige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kan lure på hva som er hensikten med de store åpningene for luftinntak. Behovet for kjøling er jo minimalt på el-biler. De er muligens bare til pynt, men det er vel neppe optimalt ut fra aerodynamiske prinsipper.

Kjøling av bremser kanskje? Forholdet mellom bremsekraft og motorkraft er vel betydelig større på tunge kjøretøy enn personbiler, selv om de evt skulle ha en høyere effekt en dieseltrekkvogner. Og motorkraften setter som kjent begrensninger for regen, så bremsene må fortsatt være kraftige.

Blir litt som sykkel dette, man treng kun nødbremser som kan gå mot felg.

 

Kjørestilen skal jo forandres, og en akselerasjon td fra 0-100 på 20 sekunder fullastet med Tesla semi seier jo litt om hva som kan regenereres.

Ved 1000 kW regenerering har Du 1000 kr timen ekstra betalt når du likevel må bremse. Jævli bra kan man si.....

 

Det som det nu kan komme et særlig fokus på er å få aksellastene under 6 tonn for det som ikke er spesialfrakt eller "lukked" anleggskjøyring, og at dei som er over får "pay as you go" veiavgift.

 

FORD har nok ikke problemer med å plukke i hop en bil på eit år om dei gidd, eller får lyst. Hvor mange batteribusser har China i drift 100 - 200 000 ?

Denne bilde-rendringa er bare for å vise at dei fortsatt eksisterer, at dei ikke er helt blåst !

 

Isolert sett kan man si at spiser Du "lett" (ut-vannede/-tynnede) produkter er De med på å øke CO2 utsleppet fra transport 100%

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

 

Kan lure på hva som er hensikten med de store åpningene for luftinntak. Behovet for kjøling er jo minimalt på el-biler. De er muligens bare til pynt, men det er vel neppe optimalt ut fra aerodynamiske prinsipper.

Det er nok for å gjøre bilen klar til hydrogen/brenselcelle og lengre avstander.

Då måtte luftinntaka vore mykje større. Ikkje gjev det meining heller med hydrogendrift av eit autonomt køyrety, so dei har naturlegvis ikkje lagt opp til det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Då måtte luftinntaka vore mykje større. Ikkje gjev det meining heller med hydrogendrift av eit autonomt køyrety, so dei har naturlegvis ikkje lagt opp til det.

 

Autonome kjøretøy  kan godt bruke hydrogen.Og luftinntakene er store nok.

Mye spennende skjer det, uansett.

 

Hydrogenbiler har altså flere store fordeler kontra elbiler. Både når det kommer effektivitet, rekkevidde og tankingstid kan biler med brenselceller sammenlignes med konvensjonelle forbrenningsmotorer. Hydrogenbiler slipper kun ut vann og varme, og fungerer i prinsippet som elbiler foruten ladingen.

 

https://bil24.no/volkswagen-kan-ha-knekt-hydrogen-koden/

 

 

Det som er forunderlig er at store trucker ikke har blitt konstruert med slik front tidligere. Både i forhold til luftmotstand og vask.- Og opp-vippbarhet for å komme lettere til  (forbrennings-)motoren  (?)

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

 

Då måtte luftinntaka vore mykje større. Ikkje gjev det meining heller med hydrogendrift av eit autonomt køyrety, so dei har naturlegvis ikkje lagt opp til det.

 

Autonome kjøretøy  kan godt bruke hydrogen.Og luftinntakene er store nok.

Luftinntaka er definitivt for små. Hydrogenkøyrety må ha ein stor radiator både for kjøling (brenselceller har berre 50-60% verknadsgrad, avhengig av kor mykje platina du puttar i dei) og luftinntak til sjølve brenselcella. Berre sjå på ein vanleg hydrogenbil, og skaler dette opp til ein lastebil.

 

Det finst ingen løysingar for autonom hydrogenfylling. For lading finst det fleire. For eit autonomt køyrety er det heller ikkje noko problem om det må lade av og til. Det kan ha kort rekkjevidde, og optimaliserer sjølv køyreruta etter kvar det er tilgjengelege ladeplassar, koordinert med andre autonome køyrety. Når det ikkje er nokon grunnar til å gå for eit drivstoff som er fire gonger dyrare enn straum berre pga verknadsgrada, og meir enn det pga infrastrukturkostnadane, gjer dei sjølvsagt ikkje det.

 

Hydrogenbiler har altså flere store fordeler kontra elbiler. Både når det kommer effektivitet, rekkevidde og tankingstid kan biler med brenselceller sammenlignes med konvensjonelle forbrenningsmotorer.

At hydrogenbilar kan samanliknast med konvensjonelle forbrenningsmotorar, er jo ulemper samanlikna med elbilar. Elbilar er mykje meir effektive enn konvensjonelle forbrenningsmotorar, og dankar ut hydrogen på alle punkt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Effektivt er.vel ikke hydrogen...

Men du verden hvordan Tesla Semi har sparket den bakstreverske lastebilbransjen ut av tornerosesøvnen. Kult design da.

Ja, det er bra.

 

Nå var det jo Nikola som designet en ny type form på lastebiler, og Tesla Semi hermet.   

Men pytt, pytt.  Vi er i starten på noe større uansett.  Så bør alle få prøve seg og herme.

Lenke til kommentar

Kan lure på hva som er hensikten med de store åpningene for luftinntak. Behovet for kjøling er jo minimalt på el-biler. De er muligens bare til pynt, men det er vel neppe optimalt ut fra aerodynamiske prinsipper.

 

Vil tro den trenger det i lange oppoverbakker. Det er fortsatt mikroskopisk sammenlignet med låvedørradiatoråpningen på sotbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...