Gå til innhold

Nettverkskabel gjennom huller i tak: Hvordan?


Delvis

Anbefalte innlegg

Håper dette er riktig kategori å spørre om dette? :)
 

Har en 15 m kabel og tenkte ha den fra switch her, gjennom hull i tak og ned i hull til et annet rom  til annen PC.

Tenkte først å borre hull store nok til at pluggene går igjennom. Men det beste hadde jo vært med  hull til bare ledningen, og så skjøtet eller satt på en plugg etterpå.

Kan man kutte av en plugg og sette på en ny selv? Eller skjøte ledningen sammen oppe på loftet?
Hvordan gjør jeg, og hva trenger jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk

Har en lignende tang fra før, men tviler på det rette sorten. Denne:

 


post-12139-0-41239700-1538229500_thumb.jpg

 

 

Fant ut at 15m blir litt knapt, så jeg må kjøpe en 25m. Koster 299 hos Biltema
Pluggen som er på disse ser sånn ut:

 


post-12139-0-13282300-1538229696_thumb.jpg



Passer feks disse hos Clas Ohlsen da?


har slike plugger, og de fungerer bra. Problemet er at det reduserer hastigheten så mye. Fra 260 mb/s til under 50. Men de er noen eldre Netgear powerline AV 200. Kanskje de du viser til gir mye bedre hastighet? Og at jeg skal gå for det heller? :hmm:

Lenke til kommentar

 

Takk for den, tanga er sikkert grei, og det var ikke mye forskjell i pris fra den hos Cl.O. Pluggene var veldig billige da. Leste sted at de hos Biltema var skrale. Her. og at de hos Cl.O. var bra.

 

 

Bruk heller noen slike i hver ende, og så en patchekabel derifra. Ser mye penere ut enn en kabel hengende fra et hull i taket / veggen.

 

 

https://www.clasohlson.com/no/Elko-nettverksuttak-/Pr363304000

Ser poenget. Det kan muligens vurderes senere, kabelen må ned gjennom hull fra taket uansett tror jeg, får den vel ikke ned på innsiden av veggen sånn at den er skjult, og ut et hull nede på veggen. Tror ikke jeg tør prøve å gjøre det selv hvertfall. 

Lenke til kommentar

Har du god trådløsdekning i huset? Derfor jeg spør er hvis du ikke har det og har planer om å få bedre trådløs i huset så ser ikke det så ille ut slik jeg har gjort det. Jeg har hull i taket og der har jeg ett AP (unifi ac pro). Har også montert samme AP uten å ha hull i taket akkurat der det er plassert, og der går jeg opp med kabel. Det ser ikke så gale ut, ser selvfølgelig penere ut uten kabel opp men det overlever jeg. Unifi ac pro har en secondary utgang som du kan skjøte på videre, uten at jeg har forsøkt dette, men det skal vel gå greit. Forhør deg gjerne om dette først .

 

Tenkte bare å komme med ett forslag på hvordan det kunne se litt brukbart ut. Ledning fra hull i taket slik uten videre er vel mindre pent

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Bruker ikke trådløs, så det går på det kan du si, at jeg også helst vil bruke bare kablet løsning og ikke trådløs. :)

 

 

. Ledning fra hull i taket slik uten videre er vel mindre pent

 

Ja, det er sant. Tenker å feste ledningen ned langs en karm/et hjørne med clips. Det skal passe, så ledningen vil ikke henge i løse luften og dingle liksom  

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Jo, men vanskelig å få trådløs på mobiltelefoner osv. Det er ikke sikkert folk bryr seg om det å heller bruker heller mobildata, men det koster jo det å. Tja, vi har jo mange enheter som benytter trådløst som kanskje ikke andre innehar. Bruker stort sett kablet tilgang selv på det som er mulig så forstår deg der.

 

Da har du en oppgave å løse  :)  Hvordan dette skal se noenlunde pent ut  :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...