Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Import av kjemikalier og toll


Chad Thundercock

Anbefalte innlegg

Rettigheter? Kontakt tollvesenet og hør hva de trenger av dokumentasjon ifm import så vil du kunne få det gjennom raskere

Som nevnt innledningsvis henviste tolletaten meg til transportøren. Transportøren fortalte meg at de ikke kunne si når pakken ville være ferdigbehandlet eller hva statusen var per i dag på behandlingen. Jeg ville bli kontaktet hvis det var dokumentasjon som var ønsket.

 

...dette har nå pågått i 2 måneder med ingen ende i sikte. Jeg får rett og slett ingen informasjon og det er essensen her. En mur av taushet.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har altså ingen rettigheter her?

Du har den vanlige rettigheten, som er at forvaltningen skal behandle saken uten ugrunnet opphold (forvaltningsloven § 11a) og underrette deg dersom et enkeltvedtak vil ta mer enn én måned.

 

Hvis du mistenker at dette ikke overholdes kan du klage til overordnet forvaltningsorgan (Tolldirektoratet) eller Sivilombudsmannen. Dette forutsetter dog at det er tollmyndighetene som behandler saken - forsinkelser hos speditør svarer ikke myndighetene for.

Lenke til kommentar

Kan noen med lignende erfaring si noe om hvor lang tid tollen generelt bruker på å teste kjemikalier?

Jeg kan ikke svare for kjemikalier - eller dvs, vi prøvde som bedrift en stund å importere nikotinholdig væske til e-sigaretter på vegne av forbrukere, det sorterer kanskje under kjemikalier. Det ble mye tollstopp og kluss.

Det kunne ta lang tid, men det eneste som hjalp var mas. Mas mas mas. Få et referansenr - ring, send mail, ring igjen og hold på, be om å snakke med noen høyere opp osv, så får du normalt litt fortgang i det.

 

Du vil tydeligvis ikke si hva kjemikalet er, men er det en grunn til at tollen kan være spesielt interessert i dette stoffet? Altså er det kjent for å kunne brukes til å fremstille narkotika, sprengstoff etc(selv om ikke det er det akkurat du skal bruke det til)? I såfall kan vi jo være i et helt annet territorie enn en normal tollkontroll. 

Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...