Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Import av kjemikalier og toll


Chad Thundercock

Anbefalte innlegg

Bestilte en liten mengde kjemikalier fra kina som ble plukket ut til manuell kontroll hos tollvesenet. Substanset er verken et legemiddel, narkotika eller noe som omfattes av REACH eller CLP.

 

Problemet er at varen nå har vært inne hos tollen i to måneder og jeg har ikke fått noe informasjon om hva som egentlig skjer med varen min. Svaret jeg fikk fra tolletaten var at jeg måtte henvise meg til transportøren (fedex) som ville ha oversikt og løpende dialog med aktuel tollavdeling. Når jeg kontaktet fedex fikk jeg beskjed om at de ikke kunne gi meg noe svar. Varen kunne bli klarert om en uke, 3 måneder eller et år, de kunne ikke si noe. Skulle tollavdelingen måttte trenge noen papirer fra meg ville de ta kontakt.

 

Synes dette blir useriøst og føler meg helt sidesatt. Dette er et kjemikalie jeg tidligere har importert uten problemer (fra EU dog) så jeg vet at substanset i seg selv er lovlig, men måten tollen opererer på her er mildt formulert frustrerende. Har man overhode noen rettigheter her, klagemuligheter osv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvilke kjemikalier du har kjøpt fra kina, men alt som er i en slags gråsone skal uansett gjennomgå en frivillig kontroll, om om du ikke har papirene i orden i utgangspunktet kan de vel bare destruere forsendingen din... Det er ikke tollkontorets feil, det er din feil for å ikke ha all dokumentasjon i orden...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilke kjemikalier du har kjøpt fra kina, men alt som er i en slags gråsone skal uansett gjennomgå en frivillig kontroll, om om du ikke har papirene i orden i utgangspunktet kan de vel bare destruere forsendingen din... Det er ikke tollkontorets feil, det er din feil for å ikke ha all dokumentasjon i orden...

Jeg kan ikke huske at jeg har skrevet noe om at dokumentasjonen ikke var i orden? I følge selger ble det lagt med spektrumanalyse og utfyllende produktinformasjon med forsendingen så den biten bekymrer meg ikke. At de gjør en manuell kontroll er greit det, kan være greit å få utelukket en del ting som fentanyl, men at jeg ikke kan få en eneste oppdatering eller estimat på hvor lang tid dette vil ta, er essensen av problemet her. Kan noen med lignende erfaring si noe om hvor lang tid tollen generelt bruker på å teste kjemikalier?

Det er vel vanskelig å uttale seg om med mindre man vet hvilket kjemikalie det er snakk om.

 

Om det er så harmløst og lovlig så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bare sier hva det er?

 

 

Substanset er verken et legemiddel, narkotika eller noe som omfattes av REACH eller CLP.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske at jeg har skrevet noe om at dokumentasjonen ikke var i orden? I følge selger ble det lagt med spektrumanalyse og utfyllende produktinformasjon med forsendingen så den biten bekymrer meg ikke. At de gjør en manuell kontroll er greit det, kan være greit å få utelukket en del ting som fentanyl, men at jeg ikke kan få en eneste oppdatering eller estimat på hvor lang tid dette vil ta, er essensen av problemet her. Kan noen med lignende erfaring si noe om hvor lang tid tollen generelt bruker på å teste kjemikalier?

REACH og CLP er vel databaser over hvilke kjemikalier som er lovlige, hvis kjemikalier ikke finnes i REACH/CLP så er de vel ikke lovlige?

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

REACH og CLP er vel databaser over hvilke kjemikalier som er lovlige, hvis kjemikalier ikke finnes i REACH/CLP så er de vel ikke lovlige?

 

Men jeg har allerede gjort bestillinger av dette kjemikaliet fra EU i flere år, uten at det har vært noe problem. Det er først nå når det ble bestilt fra Kina at det ble tatt inn til kontroll. Så igjen, det er ikke overensstemmelsen med loven her som bekymrer meg, men heller behandlingstiden og mangel på kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Og i fall du får greie på hvilket kjemikalium det er, så kan du øyeblikkelig svare på hvor lang tollvesenets behandlingstid er? 

 

Stråmann much?

 

Trådstarter spør om hvilke klagemuligheter og rettigheter som finnes. Hva stoffet faktisk er, er nokså sentralt for det spørsmålet.

Endret av Zork
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så fortell meg hvilken nytte trådstarter kan ha av å offentliggjøre kjemikaliets navn, da! 

 

At trådstarter synes overbevist om at det er lovlig å importere det fra Kina betyr ikke at det nødvendigvis er det.

 

Trådstarter ønsker råd uten å si hva han egentlig ønsker råd om. 

 

Han sier også at han tidligere har importert dette fra EU - Norge og EU har felles kjemikalieregelverk. At det kan importeres fra Eu betyr da ikke nødvendigvis at det går like greit fra Kina. Alt ting som det ville være lettere å avklare dersom man faktisk visste hva man diskuterte.

 

Er dette virkelig noe som er vanskelig å forstå?

Endret av Zork
  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Har fått det fra EU uten at det blir stanset" er ikke det samme som at stoffet er lovlig. Det kan rett og slett bety at pakken ikke er kontrollert.

Det er heller ikke grunnen til at jeg mener at substanset er lovlig. Pakkene som ble sendt innen EU var periodevis kledd med tape som var merket med "åpnet av toll" når jeg mottok disse så noen i tolletaten hadde åpenbart inspisert varen og godkjent den for videre levering til meg. Hvis problemet her at varen er sendt fra land utenfor EU og derfor ikke er egnet til import, er det da urimelig å forvente en respons fra tolletaten? Hemmelighetskremmeriet de opererer med er uforståelig for meg.

 

Om eg skal gjette, og det må eg nesten. Så kan svaret være så enkelt som at kjemikaliet ikkje er tilstrekkelig merka, eller at merkinga ikkje er truverdig.

Jeg mistenker at de plukker ut majoriteten av kjemikaliebestillinger fra Kina ut til kontroll, særlig etter all mediafokus som har vært på fentanyl fra Kina. Spørsmålet er heller hvor lenge de kan bruke på å teste produktet mitt.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke grunnen til at jeg mener at substanset er lovlig. Pakkene som ble sendt innen EU var periodevis kledd med tape som var merket med "åpnet av toll" når jeg mottok disse så noen i tolletaten hadde åpenbart inspisert varen og godkjent den for videre levering til meg.

Langt fra åpenbart, de fleste kontroller er dokumentkontroller, ikke substanskontroller.

 

Hvis problemet her at varen er sendt fra land utenfor EU og derfor ikke er egnet til import, er det da urimelig å forvente en respons fra tolletaten? Hemmelighetskremmeriet de opererer med er uforståelig for meg.

Tolletaten er en etat for seg selv. Fra utsiden er det urimelig at du ikke får noen respons whatsoever, fra innsiden er det antagelig sett på som helt i sin skjønneste orden.

Lenke til kommentar

Langt fra åpenbart, de fleste kontroller er dokumentkontroller, ikke substanskontroller.

Men ved en dokumentkontroll vil substanset automatisk bli kryssjekket opp mot bl.a REACH og CLP. En substanskontroll vil være en analyse av substansets kjemiske struktur, en bekreftelse på hva dokumentasjonen hevder produktet er.

 

Tolletaten er en etat for seg selv. Fra utsiden er det urimelig at du ikke får noen respons whatsoever, fra innsiden er det antagelig sett på som helt i sin skjønneste orden.

Jeg har altså ingen rettigheter her?

Lenke til kommentar

Ved kjøp av kjemikalier innad i EU er det stort sett uproblematisk da kjemikaliet er deklarert av første ledd (importør til EU/EØS) allerede med mindre det omfattes av nasjonal deklarering.

 

Når du selv kjøper utenfor EU/EØS er du første ledd (selv om kjemikaliet allerede befinner seg innenfor EU importert av andre) siden du importerer dette og dokumentasjons og deklarasjonskravet hviler på deg; ref. dine plikter som importør ifm REACH.

 

Rettigheter? Kontakt tollvesenet og hør hva de trenger av dokumentasjon ifm import så vil du kunne få det gjennom raskere

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...