Gå til innhold

Belysning til fotografering av kunstverk


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver et galleri hvor jeg til stadighet har behov til å fotografere lerret, innrammede bilder og trykk. Til nå har jeg bare brukt et speilreflekskamera og jaktet etter rett belysning ved å gå ut i dagslys eller finne et egnet sted i galleriet hvor lyset er nogen lunde. Jeg har lært meg litt enkel lysbehandling i Photoshop hvor hvit, grå og svart-punkter justeres, men man er likevel prisgitt lyset fra lamper som gjerne gir et gult utgangspunkt og at områder blir ujevnt belyst. 

Jeg er ingen profesjonell fotograf og nå vurderer jeg å kjøpe meg et belysningssett, men dette er en helt ny verden for meg. Tanken er å ha utstyr tilgjengelig som jeg raskt kan sette opp, finne et sted i lokalet som ikke har blandingsslys fra vindu eller lamper og få tatt produktbilder av kunstverkene. Jeg har sett på slike flyttbare softboxer, men disse er for små i mange tilfeller da kunstverkene gjerne er alt fra 20x20 cm til 200x200 cm eller har rare formater. I mange tilfeller skal jeg ta bilder av silketrykk etc i typisk størrelse 50x70 cm.

Det er sikkert mange løsninger på dette, men jeg er på jakt etter et mobilt sett som er brukende for hobbyfotografering. Er det noen som har erfaring med utstyr til slikt? Vil en slik pakke som dette være til hjelp eller trenger jeg noe annet?

vidaxl_belysningsset_3_fotolampor_med_st

Endret av Azidops
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke dreven, men har tatt noen produktfoto opp gjennom årene. Noen tips jeg vil gi er, konstant lys fremfor blitslys, da er det lettere å sette opp og se hvordan lyset blir og eventuelt unngå refleksjoner. Softboks med dagslyslamper med individuelle brytere for hver lampe i hver softboks gjør at du kan tilpasse lysstyreken. Sett kamera i fast hvitbalanse, og så riktig som mulig så slipper du å justere denne etterpå, har opplevd at den hopper litt rundt hvis den står i auto. Stativ for kamera er en selvfølge, utløser kan være så enkelt som innebygd forsinkelse etter at du har trykt på utløserknappen.

Endret av Thunderhead
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke dreven, men har tatt noen produktfoto opp gjennom årene. Noen tips jeg vil gi er, konstant lys fremfor blitslys, da er det lettere å sette opp og se hvordan lyset blir og eventuelt unngå refleksjoner. Softboks med dagslyslamper med individuelle brytere for hver lampe i hver softboks gjør at du kan tilpasse lysstyreken. Sett kamera i fast hvitbalanse, og så riktig som mulig så slipper du å justere denne etterpå, har opplevd at den hopper litt rundt hvis den står i auto. Stativ for kamera er en selvfølge, utløser kan være så enkelt som innebygd forsinkelse etter at du har trykt på utløserknappen.

Interessant. Jeg var innom fotobutikk og de anbefalte blitz med stripbox for det kan best lys. Det involverte at jeg må kjøpe 2 blitzer som står på hver sin side. Om det var for å selge meg noe som var dyrere vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...