Gå til innhold

Studere informatikk?


Made_in_X

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går siste året på videregående og ser på ulike studiealternativer, noe som har den siste tiden fristet meg er Informatikk studier ved UiB. Grunnen til det er at jeg har alltid vært fasinert over programmering og hva man kan få til med det. Har ønsket lenge å lære meg det, men har aldri lagt inn den innsatsen til å starte med det. Dermed tenker jeg kanskje jeg burde bare hoppe rett ut i det, og begynne på studie der man lærer seg programmering.  

 

Jeg lurer egentlig bare på om denne studie er rettet mer for dem som har allerede erfaring innenfor programmering og som er spesielt interesserte, eller går det helt greit å begynne på studier uten noe teknologisk kompetanse eller erfaring med programmering? Vil jeg da slite veldig med studie i forhold til de andre og at det blir mye å ta seg av i begynnelsen eller går det greit? Mange sier at når man begynner programmering/informatikk studier så er det en spesielt måte å tenke på. Er det noe man lærer seg med tiden og kommer greit inn i det, eller er det noe man er “født” med? Fordi selv så føler jeg meg helt sånn som alle andre på skolen, og at jeg tenker ikke noe annerledes måte enn andre? Er det mulig å sjekke det?  

 

Det jeg tenker, siden studie krever ikke noe annet enn realfagskompetanse som jeg har, burde man klare studie. Men er det virkelig sånn? Har ikke informatikk ganske høy framfalls prosent i begynnelsen? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studiet tar alt fra bunnen av, og forventer ingen kunnskaper om programmering fra før (det gjelder alle landets IT-studier). Programmering er en ganske unik form for problemløsning, og krever som du sier et eget tankesett. Det varierer nok fra person til person hvor fort man kommer inn i det, men har du greie matikkarakterer fra videregående er det ingenting å bekymre seg for (ikke at man trenger å være god i matematikk for å bli en god programmerer, men det er en del logiske fellestrekk). Hadde jeg vært deg, hadde jeg satt meg ned og lært litt programmering på kveldstid allerede nå. Da finner du ut om det er noe for deg, og du får en mykere start på studiet når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Studiet tar alt fra bunnen av, og forventer ingen kunnskaper om programmering fra før (det gjelder alle landets IT-studier). Programmering er en ganske unik form for problemløsning, og krever som du sier et eget tankesett. Det varierer nok fra person til person hvor fort man kommer inn i det, men har du greie matikkarakterer fra videregående er det ingenting å bekymre seg for (ikke at man trenger å være god i matematikk for å bli en god programmerer, men det er en del logiske fellestrekk). Hadde jeg vært deg, hadde jeg satt meg ned og lært litt programmering på kveldstid allerede nå. Da finner du ut om det er noe for deg, og du får en mykere start på studiet når den tid kommer.

Ja, enig i det du sier at jeg burde sette meg inn i deg. Har gjort det litt og det virker spennende, men alt virker spannende i begynnelsen. Spørsmålet om man har samme motivasjon etter 2-3 monader. 

Men ellers har du noe forslag til youtube kanaler eller podcaster som kunne vært kjekt å sett/hørt på fritiden? Gjerne som er litt letere og ment for nybegynnere som kunne passet fint ved siden av andre programmeringskurs jeg drev med.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at UiBs IT-studier begynner grunnleggende uten forventninger om forkunnskaper annet enn fullført VGS og andre opptakskrav. Vil anbefale https://www.freecodecamp.org eller https://www.codecademy.com om du vil lære litt på egenhånd. Disse er veldig rettet mot nybegynnere og gir deg en fin pekepinn på om du liker programmering eller ikke. Ville selv valg FreeCodeCamp, da strukturen på pensumet er veldig fint. Du går gjennom ulike moduler, og på slutten får du et par små prosjekter som er løsbare med den kunnskapen du har tilegnet deg i modulen - samtidig som du har den kreative friheten til å ta det lengre, om du blir inspirert.

 

Det er forresten Java de typisk bruker på UiB når de skal lære bort programmeringskonsepter, hvis du finner ut at du må velge et språk når du skal sette deg ned med selvstudiene :) 

Lenke til kommentar

Godt råd fra IceImp. Du bør absolutt prøve ut programmering før du starter å studere. Dersom du liker det, bør du prøve å lære så mye som mulig på egenhånd. Hvis du i løpet av de neste 10 månedene klarer å lære deg programmering på egenhånd (ikke usannsynlig dersom du er intelligent), og få opp noen prosjekter på GitHub, vil du kunne få en programmeringsjobb rett etter vgs, slik at du slipper å studere og dermed spare ca 1 mill. De pengene kan komme godt med.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at UiBs IT-studier begynner grunnleggende uten forventninger om forkunnskaper annet enn fullført VGS og andre opptakskrav. Vil anbefale https://www.freecodecamp.org eller https://www.codecademy.com om du vil lære litt på egenhånd. Disse er veldig rettet mot nybegynnere og gir deg en fin pekepinn på om du liker programmering eller ikke. Ville selv valg FreeCodeCamp, da strukturen på pensumet er veldig fint. Du går gjennom ulike moduler, og på slutten får du et par små prosjekter som er løsbare med den kunnskapen du har tilegnet deg i modulen - samtidig som du har den kreative friheten til å ta det lengre, om du blir inspirert.

 

Det er forresten Java de typisk bruker på UiB når de skal lære bort programmeringskonsepter, hvis du finner ut at du må velge et språk når du skal sette deg ned med selvstudiene :)

Takk for svar. Hva synes du å starte programmering med Python? Hvilke fordeler og ulemper den har i forhold til Java? Fordi har hørt Python er generelt sett lettere språk å lære seg. Når det gjelder læring på egenhånd, er det kanskje noen bøker, podcasteryoutube kanaler eller andre læringskilder som du ville anbefalt meg?  

Godt råd fra IceImp. Du bør absolutt prøve ut programmering før du starter å studere. Dersom du liker det, bør du prøve å lære så mye som mulig på egenhånd. Hvis du i løpet av de neste 10 månedene klarer å lære deg programmering på egenhånd (ikke usannsynlig dersom du er intelligent), og få opp noen prosjekter på GitHub, vil du kunne få en programmeringsjobb rett etter vgs, slik at du slipper å studere og dermed spare ca 1 mill. De pengene kan komme godt med.

Det er vell litt optimistisk, men selvsagt holder jeg på meg å lære meg programmering litt etter litt. Samme spørsmål som over. Er det noen bøker, podcaster, youtube kanaler eller andre læringskilder som du ville anbefalt meg? 

Endret av Made_in_X
Lenke til kommentar

Python er et flott språk å lære seg. Du kan jo f.eks se «Learn Python - Full Course for Beginners» på YouTube

og gjøre de samme tingene etterhvert som de blir forklart.

 

De fleste programeringsspråk ligner mye på hverandre. Dersom du kan python er det mye lettere å lære seg språk som java, .net, javascript, ... senere.

Lenke til kommentar

 

Takk for svar. Hva synes du å starte programmering med Python? Hvilke fordeler og ulemper den har i forhold til Java? Fordi har hørt Python er generelt sett lettere språk å lære seg. Når det gjelder læring på egenhånd, er det kanskje noen bøker, podcasteryoutube kanaler eller andre læringskilder som du ville anbefalt meg?  

Det er vell litt optimistisk, men selvsagt holder jeg på meg å lære meg programmering litt etter litt. Samme spørsmål som over. Er det noen bøker, podcaster, youtube kanaler eller andre læringskilder som du ville anbefalt meg? 

 

 

Jeg anbefaler youtube-kanalen Bulldog Mindset for motivasjon/karrieretips: https://www.youtube.com/user/jsonmez

På Udacity er det mange gratis kurs: https://www.udacity.com/courses/all velg skill level "Basic" og "Free courses".

Python er et fint språk å starte med. Bare start med et kurs - go with the flow! Hvis du ikke likte det, prøver du et annet. Etterhvert som du kan det grunnleggende, starter du et eget prosjekt. Finn noe du har lyst til å utvikle.

Endret av Markedsfundamentalisten
Lenke til kommentar

Python er et flott språk å lære seg. Du kan jo f.eks se «Learn Python - Full Course for Beginners» på YouTube

og gjøre de samme tingene etterhvert som de blir forklart.

 

De fleste programeringsspråk ligner mye på hverandre. Dersom du kan python er det mye lettere å lære seg språk som java, .net, javascript, ... senere.

 

Jeg anbefaler youtube-kanalen Bulldog Mindset for motivasjon/karrieretips: https://www.youtube.com/user/jsonmez

På Udacity er det mange gratis kurs: https://www.udacity.com/courses/all velg skill level "Basic" og "Free courses".

Python er et fint språk å starte med. Bare start med et kurs - go with the flow! Hvis du ikke likte det, prøver du et annet. Etterhvert som du kan det grunnleggende, starter du et eget prosjekt. Finn noe du har lyst til å utvikle.

Takk for gode forslag 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Angående Informatikk, så trenger du egentlig ikke noen kjennskap til programmering på forhånd. Kan også likegreit velge informasjonssystemer så vidt jeg kan se. Mener å huske at Informatikk krever R1 matte. men om du har R1, så skal Informatikk fungere bra om du trives.

 

Men som noen har nevnt før, kan det være en god ide å prøve det før man starter. For å se om man liker det eller ikke. Det vanskeligste ved å lære det, var vel å få satt seg inn i og forstå det grunnleggende.

 

 

Takk for svar. Hva synes du å starte programmering med Python? Hvilke fordeler og ulemper den har i forhold til Java? Fordi har hørt Python er generelt sett lettere språk å lære seg. Når det gjelder læring på egenhånd, er det kanskje noen bøker, podcasteryoutube kanaler eller andre læringskilder som du ville anbefalt meg?  

Jeg tror det kan være lurt å se på Java og C# også. Og ikke bare Python.

 

Når jeg søkte opp på LinkedIn får jeg opp:

306 stillinger som nevner Java i oslo, 223 C#, 286 Python og 335 JavaScript.
Men det betyr ikke at dette er stillinger som er for disse språkene.

Endret av ukon
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...