Gå til innhold

Dette kan bli den første telefonen med 10 GB RAM


Anbefalte innlegg

Stemmer dette? På både Windows og Mac, så er jo minnehåndteringa slik at den preloader programmer som kjøres ofte. At 10GB ikke er nyttig nå, høres jo ut som vås fra din side. Med 10GB så kan du vel strengt tatt ha enda flere apper åpne før de må lastes inn på nytt ved multitasking?

 

Så er det dette med hvor mye RAM behøver man egentlig på en telefon? Er man virkelig avhengig av å ha typ 20 apper åpne uten å måtte reloade noen av de på nytt når man bytter mellom? 

 

Personlig bruker jeg telefonen min ganske casual. Det er ikke noe arbeid jeg gjør på den, alt er fritidsbasert og jeg tenker veldig sjeldent over at "off, nå måtte shazam reloades".

Vel ja, men da forutseter du altså at minnehåndteringen faktisk vil bruke dette effektivt. Det tror jeg ikke. Jeg tror kun du vil ha plass til flere apper. Ikke at det vil føre til høyere hastighet. Og telefonen vil jo på et tidspunkt ta program ut av RAM og lagre det for å kunne sove og spare strøm. Så tror ikke 10 GB er nødvendig enda. Jeg kan ikke si garantert da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel ja, men da forutseter du altså at minnehåndteringen faktisk vil bruke dette effektivt. Det tror jeg ikke. Jeg tror kun du vil ha plass til flere apper. Ikke at det vil føre til høyere hastighet. Og telefonen vil jo på et tidspunkt ta program ut av RAM og lagre det for å kunne sove og spare strøm. Så tror ikke 10 GB er nødvendig enda. Jeg kan ikke si garantert da.

En minnemodul bruker like mye strøm uansett om den har data lagret i den eller ikke, så man sparer ikke strøm ved å ta det ut av minne. Man kan sette et program på pause for å spare CPU-ressurser uten å ta det ut av minne.

 

Færre eller mindre minnemoduler derimot, kan spare strøm, så lenge det ikke blir så lite at man må swappe.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

En minnemodul bruker like mye strøm uansett om den har data lagret i den eller ikke, så man sparer ikke strøm ved å ta det ut av minne. Man kan sette et program på pause for å spare CPU-ressurser uten å ta det ut av minne.

 

Færre eller mindre minnemoduler derimot, kan spare strøm, så lenge det ikke blir så lite at man må swappe.

Men om du vil spare skikkelig med strøm så skrur du av strøm til RAM, NAND og det meste annet. Og da forsvinner jo all data i RAM. Det jeg mener med å ta det ut av minnet.

Lenke til kommentar

Om du skrur av strøm til RAM så forsvinner også hele OSet fra RAM. Du kan ikke skru av strøm til halvparten av en RAM-chip. I så fall er mobilen skrudd helt av, og strømsparing er ikke et tema lengre.

 

Det var det jeg prøvde å få frem i min forrige post. Enten dytter systemet strøm inn i all RAMen, eller ikke noe av RAMen. Derfor fører mer minne til økt strømforbruk, gitt at andre variabler er de samme (som for eksempel produksjonsprosess). Samtidig sparer man strøm dersom man faktisk trenger den ekstra RAMen, men ikke om man ikke trenger den ekstra RAMen.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

OS vil forsvinne fra RAM ja, men enheten er fortsatt aktiv. Som Windwos dvalemodus. Når den aktiveres igjen så må den jo laste inn OS i RAM igjen. Vet ikke om Android kan gjøre dette da. Doze finnes jo som hindrer det meste om natten og har kun et fastsatt intervall hvor apper kan sjekke. Så du vil gjerne ha 4 timer der mobil ikke er aktiv, men vet ikke om den tømmer RAM helt da eller ikke. Den må jo laste inn om morgenen igjen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...