Gå til innhold

Rekorder i styrkeløft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke så sikker. Jeg så en video av Marte Elverum som satte europeisk rekord i markløft raw på 220 kg, og det så ut som om hun hadde 220 kg på stanga.

https://www.treningsforum.no/php/art.php?id=4715

Det øverste bildet er mer enn 220 kg, men rekorden vises i filmen nederst, hvor det er 220 kg. Vet ikke hvorfor de har tatt med det øverste bildet, men det er fra en annen konkurranse og ikke raw.

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

Jeg regner alltid med vekt på stanga når jeg trener hvertfall. Det varierer jo fra sted til sted også hvilken stang de bruker. Noen har 25mm stang, noen har "olympisk" stang på 50 mm som også er tyngre. Det har jeg gjort helt fra starten av.

 

Slenger jeg på 60 kg på stanga og stanga veier 7kg har jeg såklart løftet 67 kg ikke 60.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg regner alltid med vekt på stanga når jeg trener hvertfall. Det varierer jo fra sted til sted også hvilken stang de bruker. Noen har 25mm stang, noen har "olympisk" stang på 50 mm som også er tyngre. Det har jeg gjort helt fra starten av.

 

Slenger jeg på 60 kg på stanga og stanga veier 7kg har jeg såklart løftet 67 kg ikke 60.

Jeg pleier også å tam vekta av stanga når jeg trener.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
KapteinKaos02 skrev (På 24.9.2018 den 17.16):

Ved rekorder innenfor styrkeløft er vekta av stanga inkludert?

Det spørs hvilke stang du prater om. En enkel stang som er 180 cm lang beregnet for skiver med 25 mm hull, veier rundt 8 kg. En stang, type "olympia" som finnes på treningsstudioene, veier 20 kg. Alt kilo skal tas med, stanga inkludert skivene.

Lenke til kommentar

Litt misvisende tittel. Derfor svarer jeg.

Hvis vi regner totale løft per dag, så har jeg tømt 40-fots container stapp full med esker med mandler på én arbeidsdag. Kan ikke regne ut hvor mange nøyaktig, men 1000 esker er ikke urealistisk. Hver veide ca 22.5 kg =  Ca 22.5 tonn på én dag. På toppen av dét var de limt fast i hverandre, så de måtte slites løs ^^

Hvis vi regner totalt i arbeidslivet og livet generelt har jeg sikkert løftet over en million tonn med alskens dritt xD Hvis vi tar med absolutt alt fra stillasbein, hammer, spiker, murerskje, tusenvis av esker og sekker med matprodukter, sementsekker, murstein, verktøy opp og ned trapper og stiger tusenvis av ganger, alt fra stort til smått. Møbler og eiendeler ved flytting 7 ganger, opp rundt hus og vanskelige trapper. Mye moro der. Og gjort det aller meste aleine.

Da jeg gikk på skolen, sa læreren at da han var håndlanger, bærte han 3 x 50 kg sementsekker fra pallen og bort til tvangsblanderen samtidig. Mange i klassen som lo, men han virka seriøs. Så sterk har jeg aldri vært. Grensa gikk ved en container med ca 250 sekker med hasselnøtter som veide 50 kg per stykk. Dét var slitsomt. I tillegg lå alle i lav høyde så de måtte løftes, og de var vanskelige å få tak på, ikke særlig tykke (noen var revnet alleréde), OG de var sånn dritt-striesekk (drittsekk, lol ^^), hvor fibrene slet seg av og festet seg på klær, hår, nakke, skuldre og ansikt, og klødde. Fin jobb ^^ hadde vondt i ryggen noen dager etterpå da. Men en flaske whisky, 3 kg gryte og litt rock'n roll så var man i fin form igjen ;D

Men er smertelig klar over at dette sikkert bare er peanøtter mot hva andre slaver i verden går i gjennom. Daglig blodslit 12-15 timer hver dag for .. nettopp peanøtter i lønn. Vi har ikke kommet så langt enda.

Det jeg egentlig lurer på er hvorfor den vektløfterstanga aldri knekker på midten ^^ Er kun én video jeg fant på youtube av det, og den knakk ved skillet av et slags rør som var på midten da fyren som løfta hadde den på nakken. Men ikke på midten. Alltid lurt på det. Ser på mesterskap i vektløfting, stanga bøyer og henger, ser ut som den skal knekke hvert øyeblikk.

Det som er litt skremmende er at de sier at gorillaer har styrken til 8 voksne menn. Det er en video på youtube av en gorilla som knekker et banantre tvers ned, dog den biter samtidig. Ville ikke tatt sjansen på å havne i klypa på en sånn ^^

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...