Gå til innhold

Vil ha 9000 kr for å bytte batteri.. HJELP!?


Anbefalte innlegg

Hei!

For i underkant av 4 uker siden leverte jeg inn min macbook pro (retina 13'' skjerm) til ved et av elkjøp sine verksted da jeg fikk varsel om at batteriet måtte byttes ut. Oppdraget deres var å finne ut hvorvidt dette gikk på garanti eller ikke, da macbooken er under 5 år gammel.

 

Etter å ha ventet i over 3 uker på å få vite noe, fikk jeg nylig beskjed om å ta kontakt med dem for å få vite resultat. De skulle ha over 9000 kroner for å bytte batteriet.. De begrunnet dette med at en liten del av skjermen også var skadet (det var noen tynne striper som gikk fra nedre venstre hjørne og over til høyre hjørne, noe jeg ikke har noe behov for å få fikset i denne omgang). Dette mente de var selvforskyldt, og at de ikke kunne bytte batteriet uten å bytte skjermen først.

 

Jeg selv mener jo at 9000 kroner høres altfor mye ut, spesielt når Apple opplyser om at et batteriskifte skal koste rundt 2000 kroner. Jeg skjønner heller ikke hvor sammenhengen ligger med at de MÅ bytte skjermen for å få byttet batteriet (?). 
 

Videre, da denne typen Macbook har et innebygget batteri, skulle ikke denne reperasjonen ha gått på garanti da den er "yngre" enn 5 år?

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette.. Er det jeg som har rett, eller må jeg rett og slett bare gi meg på dette? 

 

Hilsen småirritert mann, 24

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei - med mindre du har betalt ekstra har jo Macbook Pro bare ett års garanti.

 

Derimot så har du jo 5 års reklamasjonsrett - men så er det dette at batterier ikke nødvendigvis er ment å vare i 5 år eller mer, og derfor ikke automatisk er en reklamasjonssak, så det kommer helt an på hvor gammel den er - Se f.eks https://www.dinside.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240

 

En annen ting er jo dette med at de ikke vil bytte batteriet uten å bytte skjerm - det må du nesten få en forklaring på. -I utgangspunktet bør det jo ikke være noe problem, men det kan jo være at de er redd for at skjermen vil bli mer ødelagt når de tar den fra hverandre?

 

Et annet alternativ er jo å bytte batteriet selv; https://eshop.macsales.com/item/NewerTech/BAP13MBPR71K/

Endret av kjetilkl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei - med mindre du har betalt ekstra har jo Macbook Pro bare ett års garanti.

 

Derimot så har du jo 5 års reklamasjonsrett - men så er det dette at batterier ikke nødvendigvis er ment å vare i 5 år eller mer, og derfor ikke automatisk er en reklamasjonssak, så det kommer helt an på hvor gammel den er - Se f.eks https://www.dinside.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240

 

En annen ting er jo dette med at de ikke vil bytte batteriet uten å bytte skjerm - det må du nesten få en forklaring på. -I utgangspunktet bør det jo ikke være noe problem, men det kan jo være at de er redd for at skjermen vil bli mer ødelagt når de tar den fra hverandre?

 

Et annet altrernativ er jo å bytte batteriet selv; https://eshop.macsales.com/item/NewerTech/BAP13MBPR71K/

Ja, søren, mente reklamasjon.. 

 

Den har nok passert 4 år, så da går det vel kanskje ikke på reklamasjonsretten likevell.. Men jeg hadde ikke hatt noe imot å betale de 2000 kronene for å bytte batteri, men 9000? Utgjør plutselig en ganske signifikant forskjell..

 

Nei, nettopp.. Jeg ser ikke sammenhengen mellom batteriet og skjermen. Kan vel ikke være så vanskelig å bytte dette batteriet? Jeg var jo mest interessert i å bytte batteriet på den "riktige" måten, altså gjennom forhandler, men om jeg må ut med 9000 kroner frister det fint lite.. spesielt når jeg allerede må ut med 500 kroner bare som følge av at de har vurdert "skaden"...

Lenke til kommentar

 

New Genuine A1582 Battery For Apple Macbook Pro 13'' Retina A1502 2015 year

Hadde forsøkt å fikse problemet selv. I verstefall taper du 1000 kr.

 

Får du maskinen å fungere på nettstrøm? Hvis ikke er det feil i seg selv at maskinen er ikke funger i det heletatt.

Ja, sant nok.. Fortsatt bedre enn 9000!

 

Altså, det går jo ann å lade den ja. Batteriet tappes derimot veldig raskt i det jeg tar den av lading. Hun damen jeg snakket med i telefonen fra Elkjøp sa at batteriet var oppsvulmet, så er nok her problemet ligger.

Lenke til kommentar

Så har batteriene blås seg opp å ødlagt skjermen og tastaturet?

Syns det er litt vanskelig å kunne si om det har skjedd eller er skjermskaden egen ting verkstedet vil reparere?

For prisen er nok ganske stiv vil jeg si, bedre å ha forsikring eller være villig å reparere selv.

Ellers er det like greit å kjøpe nyere pc eller en brukt en.

Lenke til kommentar

Så har batteriene blås seg opp å ødlagt skjermen og tastaturet?

Syns det er litt vanskelig å kunne si om det har skjedd eller er skjermskaden egen ting verkstedet vil reparere?

For prisen er nok ganske stiv vil jeg si, bedre å ha forsikring eller være villig å reparere selv.

Ellers er det like greit å kjøpe nyere pc eller en brukt en.

 

Hun jeg snakket med i Elkjøp sa at batteriet var litt oppsvulmet. Men tastaturet er helt fint, og det med skjermen skjedde en stund tilbake. Så jeg tror ikke at det er noe sammenheng der

Lenke til kommentar

Skjermen har sikkert ikke noe med batteriet å gjøre.

Om du kan bruke skjermen slik den er så bytt bare batteriet. Enten gjør du det selv eller få noen til å gjøre det. Bør ikke koste mer enn rundt 2000 som du sier.

Enig med deg der! Satser på at det løser seg og at det ikke blir for dyrt..

 

Jeg ville i hvertafll kranglet, og forsøkt å kreve reklamasjon til tross for at skjermen ikke er i pperfekt stand.

 

Gir meg nok ikke helt enda ;)

Lenke til kommentar

Forhør deg med litt andre Apple instanser enn kun Elkjøp. Hør f.eks. med Eplehjelp.no om de kan se på maskinen din, og gi deg en vurdering (husk å gi dem informasjonen du allerede har), eller Appledoctor som holder til på Økern.

 

Vil anbefale noen autoriserte dersom du skal reklamere.

 

Eplehuset er autorisert verksted, og bør være bedre å ha med å gjøre enn elkjøp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil anbefale noen autoriserte dersom du skal reklamere.

 

Eplehuset er autorisert verksted, og bør være bedre å ha med å gjøre enn elkjøp.

 

Nei, ikke i det hele tatt, bortsett fra Apple Store i utlandet. Eplehuset sitt autoriserte "premium" verksted har jeg svært dårlig erfaring med ! De gangene jeg har benyttet meg av dem (fire ganger) har jeg opplevd feil: de nektet reklamasjon når jeg senere har fått det i Apple Store i utlandet (skjønn ikke har falt meg til gode hos dem på en feil de ikke kunne forklare), jeg har fått igjen Macen min med nye feil som tidligere ikke har vært der, de har ødelagt gjengene til skruene i underdekselet slik at skruer har vært løse og falt ut, samt at en av de dyktigste medarbeiderne der er både uhøffelig og arrogant (noe sjefen har beklaget) ! Derfor har jeg måtte finne en alternativ løsning: Enten tar nye reperasjoner og sjekker i utlandet, eller benyttet meg av f.eks. Eplehjelp som jeg har vært svart fornøyd av. 

 

Jeg holdt faktisk på å gi opp Apple produkter pga. opplevelsene jeg har hatt med Eplehusets autoriserte "premium" verksted, til jeg ved en tilfeldighet kom i kontakt med Eplehjelp. Med Eplehjelp kan du være til stede og få hjelp og tips i plenum - noe som er ett svært stort pluss. De gjør det både lærrerikt og interessant ! Medarbeiderne til Eplehjelp er faktisk Apple-sertifiserte ("Apple Certified Support Professionals"), svært kunderorienterte og meget dyktige. En gang jeg hadde macen min inne for rens og for å oppgradere fra en SATA disk (som gikk på siste verset) til en SSD harddisk, fikk jeg igjen en Mac som føltes helt ny og med en svært god service- og kundeopplevelse. De prakker heller ikke på deg mer RAM da jeg spurte om jeg burde øke den. De ga meg den tryggheten og tillitten jeg trengte for å fortsatt ha og flittig bruke min Mid-2012 MacBook Pro !

 

En annen grunn til at jeg nevner Eplehjelp (og Appledoctor) er at trådstarter ønsker en 2nd. opinion - og siden Eplehuset er den eneste med autorisasjon (og da blir partiske), så er Eplehjelp ett suverent alternativ som er uavhengig av Eplehuset - samt at de kan gi deg en Mac-sjekk gratis !!!

 

Eplehjelp.no:

 

post-65409-0-88904000-1539155710_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eplehuset i utlandet er ikke noe bedre  :rofl:

 

 

Jeg snakker om personlige erfaringer jeg har hatt, og de har vært veldig bra. Senest i slutten av forrige måned var jeg innom Apple Store i Hong Kong (Festival Walk), leverte inn min MacBook Pro som hadde problemer med ett par taster som ikke fungerte. Etter kun tre timer ble jeg kontaktet av dem om at macen min var ferdig reparert og var klar for henting ! Opplevelsen jeg har hadde var helt suveren - i sterk kontrast med Eplehuset. 

 

Det blir vel også litt feil å kalle Apple Store for "Eplehuset" i utlandet.... Og kanskje du kan komme med noe mer personlige erfaringer - dvs. om du i det hele tatt har det ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@GungFU

 

Selvfølgelig, jeg ville bare spytte inn en CBC-reportasje gjort nå nylig. Det var ikke meninga å være spydig, emojien så styggere ut i animasjon. Jeg har ingen personlige erfaringer med eplehuset, og det kommer jeg aldri heller til å ha. Et selskap som kontinuerlig driver med utestenging av konkurrenter med diktaturiske hint støtter jeg ikke. 

 

Ikke misforstå meg, jeg eier ikke fordommer mot apple-brukere, men konsernet synes jeg er til å spy av. Hvor mye skulle de ha for den dyreste telefonen? 16k?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...