Gå til innhold

Kjøpe stasjonær for første gang


Anbefalte innlegg

Etter 10 år med gaming på laptop er det nå på tide å oppgradere til en stasjonær pc. 

Har resten av utstyr så det er kun maskinen det er snakk om.

Hvis noen har peiling og kunnet hjelpe meg å velge hadde det vært supert!

 

Må kunne kjøre spill som csgo, h1z1 og wow temmelig smooth. 

Budjsett 10k, men kan bruke 15 om det er absolutt nødvendig.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åssen skjerm har du? (oppløsning og frekvens).

Bygge selv eller ferdig bygget? 

Krav/ønsker ift størrelse?

Tanker rundt design? (tempered glass? rgb? 14iss? Eller ren og elegant)

Trenger du mye lagringsplass, eller har du noe skylagring eller NAS du bruker til slikt?

 

https://www.komplett.no/product/774683/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/asus-24-led-vg248qe# - skjerm

Helst ferdig bygget da jeg ikke har så peiling, men kan vel youtube meg frem til det eller få hjelp om det er nødvendig.

Størrelse og design har ikke så mye å si, bare den ikke tar halve stua  :w00t:

Trenger ikke noe særlig med lagring, men vil helst ha SSD da!

Lenke til kommentar

SSD er en selvfølge ja.

 

Jeg vil egentlig anbefale å bygge selv. Man får det litt mer spesialtilpasset, og det er litt penger å spare.

 

Her er et godt valg på ferdigbygd maskin

https://www.komplett.no/product/11144/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i135?offerId=KOMPLETT-310-11144#

 

Skal jeg pirke på noe her så er det 

- Bare 8 GB minne, og litt lav hastighet på det

- Ingen erfaring med kabinettet, men er sikkert OK

- Bare 240 GB SSD, og ikke noe kjempehastighet på den

- Positivt at prosessor kan overklokkes.

 

Her er et eksempel på deler, hvis man vil bygge selv ... Bare for å se på det også. Sparer ca. 1000,- ift den ferdigbygde ovenfor

https://www.prisjakt.no/list.php?l=512097&view=b

 

Nå er dette litt missvisende, fordi det er fra prisjakt og man kan ende opp med å kjøpe fra mange plasser og få en del porto i tillegg. Uansett, så skal du klare å sette sammen noe veldig tilsvarende fra f.eks Komplett, Proshop, Dustin og/eller NetonNet og komme unna med meget lite frakt. Windows kan man kjøpe på ebay og installere selv. Her er det mer og raskere minne, større og mye raskere SSD, litt bedre PSU og muligens et smartere valg av kabinett. Man kan ikke overklokke CPU her. (Går man opp rundt 500 kroner på denne prisen kan man overklokke her også).

 

Edit:

Poenget er vel at i din prisklasse så skal man kunne forvente:

i5 8400 eller 8500 prosessor og B360 hovedkort ELLER 8600K prosessor og Z370 hovedkort (man kan også vurdere AMD Ryzen, men hvis det kun er spilling du skal så er intel best)

2*8 GB minne, rundt 3000 mhz

500 GB SSD, M.2

nvidia GTX 1060 6 GB ELLER AMD RX 580 8 GB

600-700W Gold semi-modulær eller full-modulær PSU

Et greit kabinett og en OK CPU-kjøler.

 

Til slutt kan jeg legge til at intel 9. generasjon prosessor er på vei ut på markedet. Nøyaktig når disse er i hyllene, og hva man kan forvente av ytelsesøkning over 8. gen vet jeg ikke. 

Nvidia ruller nå også ut 20xx serien av skjermkort. Priser og ytelse på 2060 er forløpig uvvist. 

Kanskje vente til black friday med å handle også?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

inno3D 1070-kort koster 3890,- sist jeg sjekka, det er en mye bedre deal! Ellers så det bra ut :)

Da er listen oppdatert med skjermkortet du nevnte! Mye penger å spare på komponenter om man venter til black friday? Aldri vært på utkikk etter det før, så vet ikke hvordan det har vært foregående år...

Lenke til kommentar

Blir aldri overkill

 

Eneste jeg vil si er at kabinettet så litt jalla ut. Ingen som har det heller.

Haha!

Enig, slang egentlig bare på ett for å få listen ferdig. Har kabinett egentlig så mye å si? Og jeg regner med at det holder med et "mid" kabinett og at jeg ikke må over på "big"?

Ja, jeg er grønn på dette område! :ph34r:

Lenke til kommentar

Kabinett er jo noe av det man egentlig kan ha veldig lenge. Sånn sett kan det være lurt å tenke seg litt om ..

 

Det er skjedd mye på kabinettfronten med hensyn til hva folk trenger (vi ser at 5,25" og 3,5" forsvinner mer og mer f.eks). Støvfilter er blitt bedre, de er enklere å ta ut/inn for rengjøring. Det er bedre plass bak hovedkortbrettet for kabelføring, og det er smarte løsninger for hvordan stroppe kabler fast bak der. Ofte er det et deksel over hele PSU, slik at alt kabelrot kan skjules nede i "brønnen".  Det er også små ting som at tommelskruene til sidepanelet sitter fast i panelet, slik at man ikke mister dem når man skal ha av panelet. Kabinettene har også mer muligheter for plassering av hardware, spesielt (vann)kjølingsystemer. Off-set vifteplassering i topp for ikke å komme i konflikt med HK. Kabelgjennomføringer på strategiske plasser. Hub for vintekontoll er noen ganger integrert. Vi ser også at USB type C begynner å komme på frontpanelet nå. Osv osv 

 

Termiske egenskaper er selvsagt også veldig viktig. En del av trenden vi ser i dag er glass-paneler både her og der. Noen kabinetter er rett og slett elendige med tanke på kjøling fordi det er for mye fokus på "design". Det er jo også veldig poppis med RGB i dag, så dette kan du jo vurdere - hvor godt kabninettet integrerer dette. Personlig mener jeg det bare er tull - det gjør ikke kabinettet bedre på noen måte. 

 

Det er mye som har skjedd de siste årene. Kabinetter er enormt mye bedre enn hva de var for noen år siden.

 

For 600 kroner tror jeg ikke det finnes noe kabinett som slår dette

https://www.komplett.no/product/982114/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/midi-tower/fractal-design-meshify-c-non-window#

 

Personlig skal jeg bygge i dette nå

https://www.multicom.no/lian-li-o11-dynamic-der8auer-design/cat-p/c/p10642393

Men det er mer myntet for vannkjøling.

 

Det finnes så utrolig mange gode kabinetter, du må nesten se litt selv. Du kan se reviews på hardwarecanucks på youtube.

 

Kjøper du et ATX hovedkort så går du for ei kasse som støtter ATX.

Men du kan fint komme unna med et mATX hovedkort å få plass til alt du har i listen din. Da tar du et mini-tower med støtte for mATX. ITX vil også fungere, men da begynner det å bli smått, er trangere å jobbe i og har dårligere termiske egenskaper. Det enkleste for nybegynnere er ATX og midi-tower.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både den listen du hadde og denne pakken med deler fra Komplet virker grei.

Når det gjelder denne pakken så kan du jo summere prisene på delene, evn bytte til tilsvarende deler (eller deler du liker bedre), for å se hvor bra tilbudet er i forhold til deler kjøpt enkeltvis.

1x AMD Ryzen 5 2600

1x ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

1x HyperX Fury DDR4 2400MHz 8GB

1x Kingston A1000 240GB M.2 SSD

1x Svive Luna S700 W Midi Tower

1x Corsair TX550M 550W PSU

1x MSI GeForce GTX 1060 6GB ARMOR OC

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Her er et modifisert forslag:

AMD Ryzen 5 2600 kr 1749
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, kr 999
G.Skill Ripjaws V DDR4 16GB KIT 3200Mhz 2x8Gb, kr 1599
Kingston A1000 240GB M.2 SSD, kr 699 (eller Crucial MX500 500GB 2,5'' SSD, kr 909)
Fractal Design Meshify C non-window, kr 599
Corsair RM550x 550W PSU, kr 799
MSI GeForce GTX 1060 6GB ARMOR OC, kr 3190
sum kr 9634
Endret av Svein M
Lenke til kommentar

 

Her er et modifisert forslag:

AMD Ryzen 5 2600 kr 1749

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, kr 999

G.Skill Ripjaws V DDR4 16GB KIT 3200Mhz 2x8Gb, kr 1599

Kingston A1000 240GB M.2 SSD, kr 699 (eller Crucial MX500 500GB 2,5'' SSD, kr 909)

Fractal Design Meshify C non-window, kr 599

Corsair RM550x 550W PSU, kr 799

MSI GeForce GTX 1060 6GB ARMOR OC, kr 3190

sum kr 9634

Takk for svar, var noen fine tilbud i den lista der. Har lest meg litt opp nå, satt meg opp en liste over kriterier og har bestemt meg for å vente på noen skikkelige knalltilbud rundt black friday. Så da avventer jeg det enn så lenge, men feel free med å komme med tips om komponenter som er verdt å se etter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...