Gå til innhold

Amazon.co.uk inkludert MVA?


JonT

Anbefalte innlegg

Det er mulig Goolge bare har blitt forferdelig dårlig, men jeg greier ikke finne noe informasjon om Amazon.co.uk inkluderer moms når man kjøper produkter som sendes til Norge. 

 

Amazon.co.uk sier de estimerer og betaler "Import Duties" til land som er med i Amazon Global programme. Jeg greier ikke finne noen liste med land som er med her, men Viddar fra VG Debatt (august 2016) at "Moms blir forresten beregnet og avkrevd automatisk når man bestiller noe fra Amazon som selger vil sende til Norge", så det er en del som tyder på det.

 

Når jeg prøver å handle noen varer fra Amazon.co.uk nå (direkte, og ikke via tredjepartsforhandlere) får jeg ikke noe oversikt over "Import Duties", bare samme pris. Det er mulig dette er fordi EU i 2017 bestemte at nettbutikker skal betale mva. direkte til det landet varen blir sendt til. Spørsmålet er om Norge er med i denne avtalen. Da jeg kjøpte en del varer på nettet forrige høst (2017) la jeg merke til jeg ikke fikk mva regning fra DHL på noen europeiske nettbutikker, mens jeg fikk det fra andre.

 

Hvilke regler gjelder egentlig, og må jeg regne med å betale ekstra moms fra Amazon.co.uk, eller er dette inkludert i prisen?

 

Jeg vurderer å kjøpe noe til 8000 kr, så mva. regningen har en del å si.

Endret av Tindin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men kan nettbutikker frivillig være med i en slik avtale, siden jeg har opplevd å slippe å betale moms fra noen europeiske nettbutikker? Og har i så fall Amazon det?

 

Enhver utenlandsk butikk kan godt være MVA-registert i Norge og kreve opp MVA på vegne av Norge dersom den har en norsk representant formelt ansvarlig for MVA-regnskapet/-rapporteringen + har et reelt behov (=selger til norske kunder over grensen for registering). Strengt tatt skal de  så vidt jeg kan se være det i dag når de sender varer til Norge, men den formaliteten er uansett umulig å håndheve utenfor norske grenser. 

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen.

 

Så hvis jeg forstår det riktig, så har det alltid vært mulig for europeiske nettbutikker å betale moms til Norge. EU sitt krav om at nettbutikker må gjøre det for alle EU-land, men ikke EØS-land, har gjort at mange nettbutikker, men ikke alle, har begynt å gjøre det også for Norge, Island og Sveits. Og Amazon.co.uk (inkludert "Sellers who are enrolled into Amazon’s Tax Calculation Service") er altså av de nettbutikkene som betaler mva for deg?

 

Jeg snakket forresten med Amazon.co.uk sin kundeservice (som jeg måtte google meg frem til fordi de gjør det vanskelig å finne på nettsiden deres) og det jeg vil kjøpe selges vist ikke fra Amazon.co.uk, men fra Sony (my bad!). Én på kundeservice mente moms til Norge var inkludert både fra Amazon.co.uk og tredjeparter, og en annen når jeg spurte viste ikke når jeg spurte spesifikt for Sony. Han sa han ikke fikk opp om det var inkludert eller ikke, men han kunne se det etter at jeg hadde bestilt. 

Endret av Tindin
Lenke til kommentar

https://www.amazon.co.uk/gp/help/customer/display.html?nodeId=201895820

 

For customers based in the EU, Iceland, Norway or Switzerland, Amazon will charge local VAT in line with local VAT legislation.

 

Det skulle egentlig svare på det meste: "Local VAT in line vith local VAT regulation" vil for varer som faktureres fra Storbritannia til norsk adresse og av selger registert for eksportsalg til land utenfor EU som dokumenterer i tråd med "local"-kravene for dette i UK  si 0 % MVA i Storbritiannia og norsk MVA lagt til varen når den passerer norsk grense. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...