Gå til innhold

KOMMENTAR: Mobiloperatører, hvor blir det av nyhetene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Danmark skiller seg litt ut siden landet er så flatt og konsentrert så at de er billigere er greit siden signalene ikke blokkeres av fjell hele tiden. At finland og sverige fortsatt er så mye billigere er mer verdt betenkning.

 

Har veldig lite å si totalt. Grunnen er at vi har et duopol. Folk som vil endre dette bør bytte til Ice i håp om et tredje reelt nett.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg håper det snart skjer noe hos operatørene. 500 MB/1 GB som minste kvote hos alle sammen er for lite. Har selv 6 GB i mitt abonnement med trilling sim. Kvoten flyr raskt når vi skal lytte på nettradio i bilen, kid skal se film på nettbrettet ved lengre bilturer og til slutt bruker jeg mobildata med pc på skolen. Og ellers må jeg være gnien på bruken. Alt koster meg 374,-/mnd hos komplett mobil. Det er en drøy sum syns jeg.

 

Det var jo billig for trilling sim..

Lenke til kommentar

Er virkelig mobilbruk så dyrt? Nå er ikke jeg fryktelig gammel, men jeg husker når man fikk en halvliter cola på butikken for en tier. På samme tidspunktet brukte jeg 200-300 kroner i mnd på kontantkort og da måtte man passe veldig godt på hvor mye man ringte og tekstet. Jeg bruker fremdeles ca 300 kroner på mobil og kan bruke den mye mer enn jeg gjorde før. Brusen er like stor og har de samme ingrediensene, men har blitt over dobbelt så dyr. Selvfølgelig skulle jeg ønske at mobilbruk var gratis, men de fleste selskaper driver for å tjene penger ikke veldedighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fant denne:

– Telenor rapporterte at de i dag har omtrent 8 000 basestasjoner totalt i Norge. Det er flere enn hva Telia har, men begge selskapene dekker 99 prosent av befolkningen i Norge. Sammenliknet er et typisk mobilnett i Sverige 12 000 til 14 000 basestasjoner, og i Sverige er det fire nasjonale nett. Et typisk mobilnett i Finland har mellom 7 000 til 10 000 basestasjoner.

 

https://nrkbeta.no/2018/02/09/i-finland-far-du-ubegrenset-med-mobildata-til-under-250-kroner-i-maneden/

Om jeg ikke husker feil har Sverige en lov som sier at du må dele master med andre. Så når de har 12-14K så tror jeg mange steder kun en av selskapene har basestasjon, men alle 4 bruker. Områder med mye folk har sikkert 4 sett med stasjoner. Dvs Sverige har ikke 12-14K * 4. I Norge derimot så har både Telenor og Telia overlapp alle steder i landet. Etthvert sted i Norge har uansett to basestasjoner som dekker.

 

Så si at ICE + Telia har 8000 basestasjoner. Og at det er 20K i Sverige. Sverige har jo 2x så mange folk. De har derimot langt ifra 2 ganger så mange basestasjoner. 

Lenke til kommentar

Jeg registrerer at Danske Telia også har fri data i Norden. Hva med å kjøpe "hytteabonnement" i Danmark. Tenker at det blir litt tungvint om alle man kjenner i Norge skulle måtte skrive prefiks foran nummeret når dem ringe (jada de kan lagre nummeret), men hvis det er fri data for 249 kr... Jeg tipper at her til lands vil Telenor og Telia klare å bombe Chilimobil tilbake til steinalderen der Telenor og Telia opererer i Norge i dag.

Det er en grense på hvor mye du kan bruke utenfor Danmark. Ellers ville alle i EU bare dratt til hva enn land som hadde billigst abonnement og kjøpt der. Og hvem enn som tilbydde det hadde gått konk.

 

Fri data i EU er ment å ikke gjøre det dyrere å reise til andre land i EU og bruke data der. Det er ikke poenget at du skal kunne bruke andre lands abonnement til vanlig i ditt land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er virkelig mobilbruk så dyrt? Nå er ikke jeg fryktelig gammel, men jeg husker når man fikk en halvliter cola på butikken for en tier. På samme tidspunktet brukte jeg 200-300 kroner i mnd på kontantkort og da måtte man passe veldig godt på hvor mye man ringte og tekstet. Jeg bruker fremdeles ca 300 kroner på mobil og kan bruke den mye mer enn jeg gjorde før. Brusen er like stor og har de samme ingrediensene, men har blitt over dobbelt så dyr. Selvfølgelig skulle jeg ønske at mobilbruk var gratis, men de fleste selskaper driver for å tjene penger ikke veldedighet.

 

Mobilbruk var jo billig før man fikk mobil :-P

Nei, desverre så bruker ikke folk vesentlig mer penger på "Post og Teletjenester" i 2012 enn de gjorde i 1998-2000, ifølge SSB.

(de har løyet før, om f.eks boligpriser)

Men jeg tror marginene til selskapene er blitt mye bedre, fordi utstyret som de bygger nett med, er blitt billigere, og de har langt flere kunder som bruker MYE, så de tjener mere.

Samtidig så er det blitt lettere å sammenligne priser, og det er jo innlysende for folk flest at de blir FLÅDD i Norge fordi Nordmenn har betalingsevne.

Jeg tror markedet vil falle, det kan ikke fortsette slik evig.

Men jeg vet ikke helt hvor "sprekken" skal komme fra. Jeg tror Chili ryker dersom det ikke snart skjer noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er virkelig mobilbruk så dyrt? Nå er ikke jeg fryktelig gammel, men jeg husker når man fikk en halvliter cola på butikken for en tier. På samme tidspunktet brukte jeg 200-300 kroner i mnd på kontantkort og da måtte man passe veldig godt på hvor mye man ringte og tekstet. Jeg bruker fremdeles ca 300 kroner på mobil og kan bruke den mye mer enn jeg gjorde før. Brusen er like stor og har de samme ingrediensene, men har blitt over dobbelt så dyr. Selvfølgelig skulle jeg ønske at mobilbruk var gratis, men de fleste selskaper driver for å tjene penger ikke veldedighet.

 

Nei verken cola eller mobilbruk er spesielt dyrt, men du hadde vel reagert om kassadama la på 10 kr til butikkeieren slik at du betalte 30 for colaen?

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Mangler vel egentlig bare konkurranse. Virker nesten som Telenor og Telia bare har slikt seg likt på pris og ikke vil senke det mer en de absolutt må.

 

Personlig betaler eg 299,- for 6GB hos Ice. Ice er ganske god på mobildata, men langt fra de beste på tale. Ville tro at de fleste taleproblemer løser seg når de endelig ruller ut VoLTE istedet for å bytte til Telia sitt nett hele tiden da.

 

Har egenlig Ice mer som en "Vote with your wallet" grunn enn at eg faktisk foretrekker de. Når Ice endelig får bygget ut sitt nett skikkelig, om det tar 2, 5 eller 10 år, og deres avtale med Telia slutter, da tror eg det blir veldig spennende å se ka som skjer rundt de tider. Men tar en stund før vi kommer så langt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med icenet de har kun 800 mhz frekvensen på 4g. Vil si det er bedre å ha flere frekvenser?

Jeg tror ikke det vil gå rask med utbygging. Først må flere kjøpe avtale så må man få flere lisenser.

De har lisenser på 800 (2x10 MHz), 900 (2x5MHz), 1800 (2x20 MHz) og 2100 (2x5 MHz). 900 bruker de så vidt jeg vet bare i tuneller, og 2100 har jeg ikke sett i bruk ennå.

 

Cf800 = 796,0 MHz

Cf900 = 927,5 MHz

Cf1800 = 1870,0 MHz

 

Edit: mer info.

Endret av beladinka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men en frekvens 800 (2x10 MHz) gir 70 mbit ned og 20 mbit opp?

For selv om mobiler har 4g+ har jeg ikke opplevd så ofte å få høye hastigheter.

Tror sannheten er telelevrandørene kun aktiver hastigheten når de er behov for det. De vil heller låse kundene til en frekvens.

For jeg merker 4g+ er ustabilt man blir flyttet over til 4g.

Så mistenker 4g+ er kun på papiret.

 

Finnes de muligheter å sjekke hastigheter på en adresse?

Særlig på telia, siden icenet kontroller vel hastighen selv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...