Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvis man blir anmeldt av politiet når får man vite om det?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hvis man blir anmeldt av politiet når får man vite om det? Det gjelder vold mot offentlig tjenestemann (kloring og å gjøre motstand) og bæring av våpen (skalpell) på offentlig sted. Vedkommende er psykisk syk og det skjedde i forbindelse med innleggelse på psykiatrisk sykehus. Skalpellen hadde vedkommende for å skade seg selv. Jeg har skjønt det slik at politiet vurderer slike saker individuelt? Er det stor sjanse for anmeldelse?

 

Anonymous poster hash: b118a...8c6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje gitt at ein i det heile tatt får beskjed om saka blir henlagt tidleg.

Når det er snakk om psykiatri så vil politiet ofte velge å ikkje følge saka vidare sidan det ikkje er gitt at personen var tilregneleg, og at personen likevell får den rehabiliteringa som er nødvendig via helsevesenet.

Hva mener du med at det ikke er sikkert at man får beskjed om saken blir henlagt tidlig? Er det slik at de alltid gir beskjed om de oppretter sak eller ikke når det gjelder slike situasjoner eller blir det alltid opprettet sak?

 

Anonymous poster hash: b118a...8c6

Lenke til kommentar

Jeg fikk brev med innkallelse til avhør. Etter avhøret fikk jeg et brev i posten noen uker seinere om at saken var henlagt.

Møtte du til avhør eller bare ignorerte du det? Jeg har blitt fortalt mange ganger at om man ikke møter så gidder politiet ikke bruke ressurser på å hente deg inn, hvis det ikke er alvorlig da.
Lenke til kommentar

Jeg møtte til avhør. Det tok en times tid. Politibetjenten skreiv ned hva jeg hadde sagt (var ikke opptak eller noe). Så fikk jeg anledning til å se over hva hu hadde skrevet. Jeg retta på et par ting der jeg mente meg feilsitert. Når det var i orden blei det skrevet ut og jeg skreiv under på at det var min forklaring.

Lenke til kommentar

Du vil bli anmeldt, politiet anmelder sånt selv om offeret ikke vil hvis politiet selv er vitne til det så er ikke en sjanse for at du ikke blir anmeldt. Mest sannsynlig vil saken henlegges pga bevisets stilling, som er fancy language ofte for at de ikke har tid og ressurser til å ta denne saken. Hvilken psykisk lidelse er det snakk om? For selv når folk har vært i psykose og hatt en episode så blir de anmeldt. 

Lenke til kommentar

Husker du hvor lang tid det tok fra hendelsen skjedde og til du fikk brevet om innkallelse til avhør?

 

Anonymous poster hash: b118a...8c6

Det er fjorten år siden, så det er litt vanskelig å huske. I tillegg var det i forbindelse med en manisk episode. Tror det tok en uke eller to fra hendelsen, men som sagt litt usikker.
Lenke til kommentar

Du vil bli anmeldt, politiet anmelder sånt selv om offeret ikke vil hvis politiet selv er vitne til det så er ikke en sjanse for at du ikke blir anmeldt. Mest sannsynlig vil saken henlegges pga bevisets stilling, som er fancy language ofte for at de ikke har tid og ressurser til å ta denne saken. Hvilken psykisk lidelse er det snakk om? For selv når folk har vært i psykose og hatt en episode så blir de anmeldt.

 

Skjønner. Diagnosen vedkommende har blitt diagnostisert med er schizofreni, men jeg tror ikke det blir sett på som at vedkommende var psykotisk under denne hendelsen. Tror du saken likevel vil bli henlagt? Eventuelt hvor stor sjanse tror du det er for at saken vil bli tatt videre?

 

Anonymous poster hash: b118a...8c6

Lenke til kommentar

Det er fjorten år siden, så det er litt vanskelig å huske. I tillegg var det i forbindelse med en manisk episode. Tror det tok en uke eller to fra hendelsen, men som sagt litt usikker.

Ok, takk for svar likevel. Husker du om du var voldelig under hendelsen eller om du bare gjorde motstand? Vet du eller noen andre om politiet gjør forskjell på det? At de lettere anmelder dersom de har fått synlige skader?

 

Anonymous poster hash: b118a...8c6

Lenke til kommentar

Skjønner. Diagnosen vedkommende har blitt diagnostisert med er schizofreni, men jeg tror ikke det blir sett på som at vedkommende var psykotisk under denne hendelsen. Tror du saken likevel vil bli henlagt? Eventuelt hvor stor sjanse tror du det er for at saken vil bli tatt videre?

 

Anonymous poster hash: b118a...8c6

Det er veldig vanskelig å forutsi. Jeg vil tro at hvis man går til behandling etter episoden så vil nok politiet se mer mellom fingrene fordi du faktisk tar tak i saken. 

Lenke til kommentar

Du vil bli anmeldt, politiet anmelder sånt selv om offeret ikke vil hvis politiet selv er vitne til det så er ikke en sjanse for at du ikke blir anmeldt.

Sånn jeg leser det er det politiet som er offer her, i forbindelse med å transportere psykisk ustabil person til tvangsinnleggelse - jeg vil anta flesteparten av politibetjenter har en viss toleranse i slike saker, de vet hva de går til, og har nok forståelse for at en tvangsinnleggelse som krever politiassistanse kan medføre litt knuffing/kloring.

Lenke til kommentar

Derfor tror jeg det spørs veldig mye på personen som ble angrepet også, dette var ikke en person i psykose har ts sagt så vi kan ikke heller skylde kun på sykdomsbildet, mange som sliter psykisk uten å angripe andre så personlig skulle jeg gjerne sett at ts ble anmeldt (psykisk sykdom eller ei, våre handlinger må ha konsekvenser og du er ikke ute av stand til å ta riktige valg). Må være dobbelt sugent hvis du faktisk prøver å hjelpe personen og heller blir angrepet av dem. Blir veldig vanskelig å si noe bastant om en situasjon jeg vet så lite om. For all del vi vet så grep purken tak i ts på en måte som rettferdiggjorde at ts angrep tilbake, eller så kan ta være en stor kødd aom angrep politiet uprovosert. Alt er relativt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...