Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Er skjermkortet mitt defekt?


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har en sterk mistanke om at skjermkortet mitt er gåent, men jeg vil bare ha dette noenlunde bekreftet før jeg tar steget og bruker mer penger på nytt.

 

Før jeg fortsetter, så ramser jeg opp maskinvare:

 

Hovedkort: Gigabyte Z370N WIFI

Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2666 MHz

Prosessor: Intel Core i5 8600K

HDD: Samsung 860 EVO 500GB

 

Og sist, men ikke minst

 

Skjermkort: MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB

 

Bruker en billig 1440p/75Hz skjerm av type AOC. Bruker Windows 10. Har ikke tweaket eller klokket noen av komponentene. Alt kjører standard.

 

Hele maskinen ble bygget av meg i april'ish etter flere år med Mac. Absolutt alt av kompontenter var helt nytt, med unntaket av skjermkortet som jeg kjøpte brukt av en venn av meg for en symbolsk sum.

 

I begynnelsen så brukte jeg maskinen uten skjermkort. Jeg hadde masse systemfeil og blåskjermer, noe jeg sporet til minnebrikkene. Jeg oppdaterte BIOS, og maskinen var dønn stabil etterpå. Jeg spilte ikke da jeg brukte integrert grafikk.

 

Så ville jeg spille og snakket med nevnte venn, der 760 ble anskaffet. Jeg har prøvd flere spill, og de færreste av disse fungerer helt som det skal. Det sier vel seg selv allerede nå at nytt kort bør anskaffes, men jeg ramser allikevel opp:

 

Ori and the blind forrest: Spiller dette med full grafikk. Ingen artefakter eller lignende. Spiller fungerer helt fint til det bare går i lås, og jeg må alt-tabbe meg ut. Lyden og spillet fortsetter i bakgrunnen, men skjermbildet er låst. Ikke problem å tvangslukke spillet. Tiden det tar før det går i lås er alt i fra 5 minutt til noen timer.

 

Subnautica: Spiller dette med høy grafikk. Ingen problemer med artefakter her heller. Men her bare lukker spillet seg helt ut av det blå. Ingen feilmeldinger. Bare plutselig skrivebord. Tiden det tar er fra noen minutter til et par timer. Hendte oftere jo lenger inn i spillet jeg kom.

 

Portal: Spillet fryser etter 5 minutter, og jeg må alt-tabbe meg ut. Hver gang. Spiller med høy grafikk.

 

Portal 2: Spiller med høy grafikk. Her bare låser bildet og lyden seg i 10 sekunder før spillet fortsetter som før. Bortsett fra at det henger seg opp med jevne mellomrom, så er det ikke noe problem å spille.

 

Company of Heroes: Spiller med høy grafikk. Spillet fungerte helt fint frem til jeg pauset det. Da gikk det i lås, og jeg må alt-tabbe meg ut. Nå har det plutselig begynt å hakke så mye at det ikke lenger er spillbart.

 

Cities: Skylines: Spiller med moderat/høy grafikk. Ingen problemer her.

 

Borderlands: Her spiller jeg med høy grafikk. Spillet fungerer fint, men henger seg opp med jevne mellomrom før det løsner igjen etter 10-20 sekunder. Skjermbildet blir svart når dette skjer. Etter noen frysninger, så lukker spillet seg plutselig, og en feilmelding der det står "Rendering thread exception: General protection fault!" dukker opp.

 

Såh! Jeg har prøvd mange forskjellige drivere til skjermkortet, uten at det har fungert. Spill fryser uavhengig av temperatur. Det fryser når GPU passerer 80 grader, men og når det ligger på 50-60 grader. Jeg har skrudd ned grafikkinstillinger uten at dette hjelper. Jeg har underklokket kortet for å se om dette kunne hjelpe, men nei.

 

Bortsett fra spill, så fungerer maskinen helt ypperlig. :)

 

Hva tenker dere? Kan det være noe annet i maskinen som trøbler, eller er det bare å krype til korset og anskaffe ny GPU? Hadde vært kjekt å få gang på Subnautica og Borderlands igjen.

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

høres ut som ett kort som ikke er så glad i varmen lengre, regner ikke med du kan lese av VRM temp på dette kortet!

 

mitt tips for å sjekke om kortet faktisk synger på siste verset er: hvis du har en liten 80\120\140mm vifte liggende, plugg denne inn i en vifteutgang på hovedkortet, sett så denne vifta så nærme skjermkortet som mulig å la den blåse luft gjerner over og under skjermkortet!

 

hvis problemet da gir seg, så er det varmen som er problemet!

 

greit å eliminere hva som kan være feil, kan godt hende det er så enkelt som å bytte kjølepasta!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var enig med Nwader og valgte bare å kjøpe nytt skjermkort. Har fått testet maskinen i en uke nå, og spill fungerer som en kule!

 

Når det gjelder feilsøking på det gamle kortet, og montering av vifter og diverse, så valgte jeg å ikke bruke tid på det. Det var på høy tid med oppgradering uansett.

 

Maskinen er nå i orden, og tråden settes som "løst". Takk for input! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...