Gå til innhold

TEST: Nvidia RTX 2080 Founders Edition


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte selv Asus ROG Strix 1080 Ti OC til 6400 kr på Power ifjor sommer. Er veldig fornøyd med kortet mitt, så ser ingen behov for å oppgradere. Hadde 2080 Ti ligget rundt 10 000, så skulle jeg vurdert det på en DNB kampanje, men disse prisene og rundt 30% bedre ytelse gjør iallefall at jeg fint kan vente til 7nm next gen, da har kanskje flere enn 2 spill raytracingstøtte også ;P

 

Eller strålesporing, wtf.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det som lønner seg er å jobbe. Ikkje sitte her å klage over at ting er dyrt :p

 

Med slike holdninger er du akkurat den kunden nVIDIA vil ha ;P

De aller fleste med stabil jobb har råd til å kjøpe disse kortene. Det betyr dog ikke at man skal bend over og la nVIDIA rævkjøre deg på pris mens man sier "Jaja, det er vel det det koster!"

Da kjøper du 2050 eller noe slikt da. Ingen tvinger deg til å kjøpe topp-modellen, klart det koster.

Lenke til kommentar

Ganske utrolig hvor mange som vil forsvare alt nvidia gjør i denne tråden. Skulle tro nvidia er de som betaler folk for å få disse kortene.

 

Disse kortene er klart mye dårligere "bang for your buck" enn alle andre generasjoner og har blitt lansert med funksjoner som ikke engang kan tas i bruk eller testes på noe vis annet enn de klar skjermet testene nvidia selv gir ut. Når selv amerikanerne ikke anbefaler kortene pga pris er det noe galt.

 

Minner meg om hva Apple driver med, trist.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

980Ti kostet fra kr 6500 ved lansering.

1080Ti kostet fra kr 7400  og var gjennomsnittlig 65% raskere enn 980Ti for 14% høyere kostnad.

2080Ti koster fra kr 11500 og er  rundt 30% raskere enn 1080Ti for 55% høyere kostnad.

 

Liker du utviklingen?

 

Og du velger bevisst bort realtime raytracing og DLSS som om det ikke betyr noe.

 

Det er utvikling.

Lenke til kommentar

980Ti kostet fra kr 6500 ved lansering.

1080Ti kostet fra kr 7400  og var gjennomsnittlig 65% raskere enn 980Ti for 14% høyere kostnad.

2080Ti koster fra kr 11500 og er  rundt 30% raskere enn 1080Ti for 55% høyere kostnad.

 

Liker du utviklingen?

Personlig misliker jeg prisøkningen mellom de siste generasjonene sterkt og frykter utviklingen vil føre til mindre interesse for PC-spilling til fordel for konsoll-spilling. Det sagt får spillere fortsatt god verdi for pengene med GTX 10-serien, og det er ingen menneskerett å hele tiden ha toppkortet. Særlig nå som vi er på vei inn i en "tid" hvor strålesporing vil revolusjonere datagrafikken. 

 

Tipper RTX20-serien vil moderere seg i pris på nyåret når haugevis av GTX 10-kort er sluttsolgt fra lager. Enn så lenge slipper Nvidia unna den ublu prisingen (med garantert ytterligere økning av profittmargin) rett og slett fordi de er alene om å levere de tre kraftigste grafikkortene på markedet. (Fire om man tar med Titan V!)

 

De skal imidlertid ha kudos for at de tør å erstatte noen CUDA-kjerner (som kunne gitt de nye kortene bedre ytelse i dagens spill) med kjerner dedikert for strålesporing og annet. De vet at folk flest bare ønsker seg mer av det samme de har fra før - høyere FPS - men slår i stedet et slag for økt realisme. Og selv om vi ikke vet hvor godt de nye kortene yter med strålesporing aktivert er i alle fall én ting klart: man kan ikke forvente at spillutviklere skal implementere avanserte nye teknikker i spillene sine før det finnes maskinvare som kan utnytte dem. Vi kunne ønske oss det, men slik fungerer ikke verden.

 

Mange virker også å totalt overse DLSS og hvordan Tensor-kjernene kan avlaste CUDA-kjernene med tanke på kantutjevning i spill fremover. Heldigvis har vi en del entusiaster som er villige til å være med på den tidlige fasen slik at flokken kan komme etter og høste. Man kan godt klistre "Beta-testere" på dem, men jeg tror ikke de tar det som kritikk. RTX-kjøpere vet hva de går til og nyter ferden, selv om alle selvsagt håper strålesporing vil fungere så godt som mulig med disse førstegenrasjonskortene. 

 

Prisene har gjort kjempebyks fra generasjon til generasjon, inkludert kroner per FPS. Konklusjon: Billigere og mer for pengene!

 

 

Takk skal dere ha, AMD. TUSEN HJERTELIG TAKK!

"Billigere og mer for pengene"

 

Ok, den konklusjonen må dere være alene om. Er vel egentlig det stikk motsatte, dyrere og mindre for pengene.

 

For ordens skyld: Med tittelen sikter vi til at RTX 2080 er billigere og gir flere FPS per krone enn RTX 2080 Ti, som testen ligger sammen med på forsiden. Vinklingen er altså valgt for å differensiere de to testene (som ellers kunne ligne veldig på hverandre) på front. Vi mener dermed ikke at RTX 2080 er et billig kort, eller at den nye serien generelt gir mer for pengene enn tidligere generasjoner. 

 

 

Bra test, tek.no. Jeg setter veldig pris på formatet til test-artiklene deres.

 

Takk for positiv tilbakemelding. Vi prøver å "strømlinjeforme" testene, med færre sider å bla seg gjennom og mer oversiktelige grafer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

980Ti kostet fra kr 6500 ved lansering.

1080Ti kostet fra kr 7400  og var gjennomsnittlig 65% raskere enn 980Ti for 14% høyere kostnad.

2080Ti koster fra kr 11500 og er  rundt 30% raskere enn 1080Ti for 55% høyere kostnad.

 

Liker du utviklingen?

 

Jeg liker perspektivet ditt med faktasammenligningen, men du må ta hensyn til at 980->1080 var en direkte oppgradering. Husk også at dette generasjonshoppet var ekstraordinært kraftig ift. tidligere generasjoner. RTX serien gikk imidlertid nettopp vekk fra GTX navnet fordi produktene ikke lenger konkurrerer på samme grunnlag og du sammenligner plutselig epler med pærer om du ikke tar hensyn til de nye funksjonene. Samtidig er det umulig å sette empirisk verdi på funksjoner som foreløpig ikke kan testes/tas i bruk. Her er det mao opptil hver og en å vurdere subjektivt hvor mye de tror på DLSS og RT. Personlig synes jeg prisen er for høy, men kjøper delvis forklaringen om at økningen i størrelse og tensor cores i tillegg til dyrt minne øker produksjonskostnaden til et design de har betalt R&D kostnader på i 10år. Om jeg skulle forsvart et RTX kjøp ville det vært på bakgrunn av DLSS som jeg tror kan bli en god og "gratis" kvalitetsøkning som kan bli implementert innen rimelig tid, også i eksisterende spill. Jeg mistenker at RT vil ta lengre tid før man får særlig utvalg, i tillegg til at det blir så tungt å dra at det i praksis ikke blir noe poeng. Det går nok fort 6-12mnd før noen får særlig glede av de nye kortene, og da er det kanskje ikke så lenge til neste gen heller.

 

Skal du sammenligne 10x mot 20x kun på rasterization performance er det helt klart skuffende og dyrt, kanskje spesielt når man har det enorme pascal hoppet ferskt i minne. Alle må derfor vurdere den potensielle verdien av DLSS or RT for deres egen situasjon og egen villighet til å gamble på adopsjonsraten til de nye funksjonene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

For ordens skyld: Med tittelen sikter vi til at RTX 2080 er billigere og gir flere FPS per krone enn RTX 2080 Ti, som testen ligger sammen med på forsiden. Vinklingen er altså valgt for å differensiere de to testene (som ellers kunne ligne veldig på hverandre) på front. Vi mener dermed ikke at RTX 2080 er et billig kort, eller at den nye serien generelt gir mer for pengene enn tidligere generasjoner. 

 

Ser den, men mtp at kjøp av 1080 Ti ved lansering ga samme eller bedre pris/ytelse for 1.5 år siden, så blir det en litt rar tittel for min del :)

Lenke til kommentar

Det er rimelig interessant at fokuset i de fleste kommentarfelter er på FPS per krone enn det faktum at disse nye kortene kan gi oss en helt ny spillhverdag i fremtiden enn det noen av de gamle kortene kan gi oss. 

Testene gjøres på grunnlag av gammel teknologi, hvor de gamle kortene (som er optimalisert med drivere osv.) klarer å få en god score, og de nye kortene gjør det bare litt bedre. Det er alt det ekstra, som ikke engang er implementert i spill enda og dermed ikke kan testes, som koster ekstra. Ny teknologi er som regel dyrt.

Er det for mye å betale? Kanskje for toppkortet, men om man ser på den normale RTX2080, er det ikke så ille langt unna ett GTX1080TI. Da får man litt bedre ytelse, men også med seg pakken av ny tech som kommer i nye spill. Om man har ett GTX 1080 TI allerede, er det kanskje like greit å vente til teknologien er i bruk og så heller kjøpe ett nytt kort til (sansynligvis) billigere pris enn i dag.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er rimelig interessant at fokuset i de fleste kommentarfelter er på FPS per krone enn det faktum at disse nye kortene kan gi oss en helt ny spillhverdag i fremtiden enn det noen av de gamle kortene kan gi oss. 

 

Testene gjøres på grunnlag av gammel teknologi, hvor de gamle kortene (som er optimalisert med drivere osv.) klarer å få en god score, og de nye kortene gjør det bare litt bedre. Det er alt det ekstra, som ikke engang er implementert i spill enda og dermed ikke kan testes, som koster ekstra. Ny teknologi er som regel dyrt.

 

Er det for mye å betale? Kanskje for toppkortet, men om man ser på den normale RTX2080, er det ikke så ille langt unna ett GTX1080TI. Da får man litt bedre ytelse, men også med seg pakken av ny tech som kommer i nye spill. Om man har ett GTX 1080 TI allerede, er det kanskje like greit å vente til teknologien er i bruk og så heller kjøpe ett nytt kort til (sansynligvis) billigere pris enn i dag.

Det gir ny teknologi, men erfaringsmessig er det ofte lurt å stå over første generasjon med ny teknologi. Ved neste generasjon har Nvidia fått en bedre pekepinn på hva man trenger av ytelse fra disse kortene, utviklerne har lært hvordan man skal utnytte teknologi skikkelig, og så videre.

 

Personlig ville jeg ikke satt mye penger på at man får spillbar strålesporing fra RTX2080 på spill lansert etter neste generasjon RTX-kort.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

2080 kan kjøpes for 8390, så 2080 er ikkje mye dyrere enn 1080ti.

 

  Gigabyte GeForce RTX 2080 WINDFORCE 8390kr

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4912085 

Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC  8129kr 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4228093

 

Jeg er ikkje imponert av din post  :tease:

 

Vel, en stock overklokket versjon av 2080 vil nok koste mer, så prissammenlikningen er ikke den mest korrekte. ;) Men for all del, sikkert stas med en ny 2080ti i PCen. 

Lenke til kommentar

Jeg er uenige med Tek.no .. Vis man ser bort fra Ray tracing så er asus sin 1080 TI strix minst like vis ikke bedre i noen tilfeller og billigere en 2080 .. Jeg har sett flere tester som har vist akkurat dette ... 1080TI som er billigere er rett og slett like bra ... det er bortkastet peng vis man skall oppgradere til dette. I tillegg finnes det verken noen særlige RTX spell eller så er performance ganske dårlige på disse i forhold uten ray tracing

Lenke til kommentar

Ser flere folk her som virkelig sliter med å forstå dette...

Dette kortet er ment for ny teknologi.

 

Du betaler det samme for et 2080 som et 1080ti, og i gamle spill, med gammel tek, så yter de så å si likt.

(med mindre optimalisering av drivere vel og merke)

 

Det som er, er det at om du kjører et nytt spill på 1080ti,så vil plutselig 2080 yte ~40% bedre.

Igjen ~40% bedre for samme pris.

 

Du klager da virkelig ikke på at du får mer for samme prisen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...