Gå til innhold

Kjøp av boligforsikring til leilighet?


magneman

Anbefalte innlegg

Hei!
 

Vi har kjøpt oss en leilighet (nybygg) som er ferdig og klar til innflytting om 3 mnd. Da vi er nye på boligmarkedet, og bare har leid frem til nå, ønsker vi gjerne litt innspill på forsikringer :-)

 

I tillegg til innboforsikring, er det vel nødvendig å tegne boligforsikring? Eller er dette noe som sameiet tegner kollektivt? Og har dere noen innspill til hvilket selskap som kan være verdt å ta en titt på?

 

 

Er særlig opptatt av at forsikringen i tillegg er god mtp. skadedyr, da jeg har lest og sett på Forbrukerinspektørene at noen skadedyr (grøss) er på anmarsj i Norge og det store flertallet av noen av disse blir påvist i nybygg (veggdyr, skjeggkre, kanskje flere?). Er det noe annet vi burde tenke på i forbindelse med dette?

 

Setter stor pris på innspill!

Endret av magneman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Byggningsforsikring går vanligvis på sameiet/borettslaget, så det dere trenger er innboforsikring. Ofte kan det være gunstig å melde seg inn i ett boligbyggelag eller tilsvarende å få en kollektivpris/godt tilbud som medlemsfordel.

Husk at om dere har flere forsikringer som bil, reise etc. så blir det ofte en liten ekstra rabatt og at det er totalprisen som gjelder. Selv finner jeg det mest lønnsomt og shoppe hver forsikring for seg i forskjellige selskaper.

Jeg er litt usikker men tror skadedyr går på byggningsforsikringen.

 

Lenke til kommentar

Byggningsforsikring går vanligvis på sameiet/borettslaget, så det dere trenger er innboforsikring. Ofte kan det være gunstig å melde seg inn i ett boligbyggelag eller tilsvarende å få en kollektivpris/godt tilbud som medlemsfordel.

 

Husk at om dere har flere forsikringer som bil, reise etc. så blir det ofte en liten ekstra rabatt og at det er totalprisen som gjelder. Selv finner jeg det mest lønnsomt og shoppe hver forsikring for seg i forskjellige selskaper.

 

Jeg er litt usikker men tror skadedyr går på byggningsforsikringen.

 

 

 

 

Hei, og takk for svar. Når det gjelder boligforsikringen, så betyr dette i praksis at et sameie formes etter overtakelse og deretter kollektivt inngår en forsikringsavtale? Og at det derfor ikke er noe poeng for meg å inngå en boligforsikringsavtale  før overtakelse?

 

Når du nevner boligbyggelag, tenker du da på både boligforsikringen og innbo, eller bare på innbo?

Fagforeningen jeg er medlem av tilbyr meget gunstige avtaler på en rekke forsikringer, deriblant innbo, så jeg regner med at jeg kommer til å kjøpe de fleste av forsikringene mine herfra, men de tilbyr da altså ikke like gunstige priser på boligforsikringen.

Lenke til kommentar

Bygget som helhet er forsikret av sameiet, og prisen for forsikringen betales av andelseiere via fellesutgifter.  Du må i tillegg tegne innboforsikring,  eller du MÅ ikke...men å la være er jo bare toppen av dumskap.  Ingen bank eller låneinstitusjon tillater at bygget tas i bruk uten at forsikringsavtale for selve bygget er på plass så vidt jeg vet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar. Når det gjelder boligforsikringen, så betyr dette i praksis at et sameie formes etter overtakelse og deretter kollektivt inngår en forsikringsavtale? Og at det derfor ikke er noe poeng for meg å inngå en boligforsikringsavtale  før overtakelse?

Det er ikke nødvendig for dere å tegne boligforsikring da det er vanlig at sameie tegner dette. Jeg vet ikke om det er er mulig engang å tegne slik forsikring på leiligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er særlig opptatt av at forsikringen i tillegg er god mtp. skadedyr, da jeg har lest og sett på Forbrukerinspektørene at noen skadedyr (grøss) er på anmarsj i Norge og det store flertallet av noen av disse blir påvist i nybygg (veggdyr, skjeggkre, kanskje flere?). Er det noe annet vi burde tenke på i forbindelse med dette?

 

Setter stor pris på innspill!

 

Norsk Hussoppforsikrings råte- og skadedyrforsikring dekker sanering av en rekke skadedyr, blant annet skjeggkre. Det er veldig vanlig at man får denne tilleggsforsikringen fra Norsk Hussoppforsikring "på kjøpet" gjennom bygningsforsikringene i Norge. Om dette er tilfellet for deg må du sjekke selv i sameiets forsikringsvilkår.

 

Du kan også få noen typer skadedyr dekket i noen norske innboforsikringer (f.eks veggedyr, skjeggkre eller kakerlakker), men husk at i blokkleiligheter er det ofte poengløst å sanere slike skadedyr i én boenhet uten at naboleilighetene blir kontrollert og eventuelt sanert, da spredningsfaren er så stor. Derfor er det mye bedre å få gjennomført bekjempelsen gjennom bygningsforsikringen.  

 

Men det er ingen automatikk i det, så det ville jeg ha sjekket.

 

 

Jo, det er det.

 

I sameier som består av rekkehus er det nok mulig å tegne egen bygningsforsikring om ikke sameiet har det. I blokkleiligheter og terrasseleiligheter er det ikke mulig. Når ulike boenheter bygges over hverandre i høyden, må de forsikres sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I sameier som består av rekkehus er det nok mulig å tegne egen bygningsforsikring om ikke sameiet har det. I blokkleiligheter og terrasseleiligheter er det ikke mulig. Når ulike boenheter bygges over hverandre i høyden, må de forsikres sammen.

 

Feil. Jeg bor i et sameie med seks seksjoner, tre i lengden, to i høyden - seks like leiligheter under samme tak. Vi fikk beskjed at den enkelte seksjonseier fritt kunne velge forsikringsselskap. Samtidig ble vi anbefalt på det sterkeste å ikke velge en slik løsning, med tanke på komplikasjoner ved en eventuell skade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjensidige har noe som heter Hus Pluss for de som har hus, og Innbo Pluss for de som har leiligheter med kollektiv bygningsforsikring som dekker veggedyr og kakerlakker.

Den forsikringen har i tillegg en passe kjekk ting inkludert for de som glipper telefonene sine lett:  

Innbo Pluss dekker reparasjon av knust skjerm på mobiltelefon. Du får normalt den reparerte mobiltelefonen i retur innen 5 virkedager. Egenandel er 500 kroner.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen, og takk for svar. Skal sjekke dette ut nærmere.

 

Jeg har lest litt mer om skadedyr, da det har vært litt om dette i media i det siste (senest nå i forrige uke på Dagbladet, og har også vært innslag på NRK tidligere i vår). Ser ut som en del av dem trives veldig godt i nybygg, blant annet pga. at byggene som bygges i dag er energieffektive og gir en varm og jevn temperatur til disse insektene.

 

En ting er dette med at man kan få noen av disse dyrene i hus, som kan være plagsomt nok i seg selv. Noen av disse dyrene kan man sikkert leve med da noen av de gjør lite materiell skade. Et stort problem som jeg er mer redd for er at det virker som en del av disse skadedyrene er vanskelig å bli kvitt, slik at det kanskje ikke hjelper med skadedyrforsikring. Frykten er at det kan gi seg utslag på boligens verdi hvis man ikke blir kvitt dem, og at det dermed hindrer oss fra å flytte hvis vi skulle ønske å kjøpe noe større på et senere tidspunkt.

 

Er i utgangspunktet ikke redd for at vi selv nødvendigvis drar dem med oss om vi f.eks. kjøper møbler eller lignende, men når vi har kjøpt leilighet i et leilighetskomplekst med rundt 20 andre boenheter så er jo risikoen tilstede...

 

Grøsser ved tanken på å risikere å få slike dyr i hus. Jeg vet ikke hvor stor sannsynlighet det er for at et nybygg kan bli infisert med de aktuelle skadedyrene, så håper jeg ikke har fått det helt på hjernen, men er det slik at boligforsikringer betaler kun for å "utrydde" skadedyr, eller finnes det forsikringer som forsikrer mot tap i boligverdi som følge av skadedyr også?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Grøsser ved tanken på å risikere å få slike dyr i hus. Jeg vet ikke hvor stor sannsynlighet det er for at et nybygg kan bli infisert med de aktuelle skadedyrene, så håper jeg ikke har fått det helt på hjernen, men er det slik at boligforsikringer betaler kun for å "utrydde" skadedyr, eller finnes det forsikringer som forsikrer mot tap i boligverdi som følge av skadedyr også?

 

Angående sameie og forsikring; jeg var i samme situasjon som deg for nøyaktig fire år siden. Da ble det avholdt sameiemøte med valg av styreleder og styremedlemmer en stund før overtakelse av leiligheten. Da ble det også ordnet med forsikring, kabel-TV, internett og andre avtaler slik at alt var på plass når vi flyttet inn. Jeg regner med at det også blir gjort i ditt tilfelle, og jeg tror det å opprette et sameie er et krav før utbygger overleverer bygget til huseierne.

 

Når det gjelder skjeggkre, så må "alle" i Norge egentlig regne med å få de i hus i løpet av de neste årene, og mange forsikringsselskap dekker ikke skjeggkre.. Noen er sikkert heldige, men innen fire år er det forventet at minst 50% av alle husstander i Norge har fått disse insektene i hus. I de fleste andre land i verden finnes de i majoriteten av alle bygg, og der har de lært seg å leve med de.

 

Jeg fant et dødt skjeggkre på jobben for noen dager siden, det er satt ut feller og han som satt de ut kommer tilbake om et par uker for å sjekke om det er flere der. Har vi fått skjeggkre på jobben, så kommer vi mest sannsynlig aldri til å bli kvitt de uansett hva vi gjør, i følge han. Men hvis man tar forholdsregler, så vil man plages særdeles lite av de selv om de kommer innenfor dørstokken din.

 

Sett opp noen feller på strategiske steder, spray litt insektspray inn i lister en gang hver andre eller tredje måned, bruk gjerne skjeggkretape foran lister og andre steder og ha det normalt ryddig og rent i huset (støvsug ofte, og gjerne i stedet for å vaske gulvet med såpe innimellom), så er det sjelden man vil merke at de er der. Bortsett fra de som går i fella eller i tapen. De sitter uansett fast og kan kastes ut uten den store anstrengelsen. I det hele tatt er nok hysteriet rundt skjeggkre kraftig hauset opp i media, men kan man unngå de, så gjør man gjerne det.

 

Og hvordan unngår man de? Link

 

Skjeggkre kan gå fra leilighet til leilighet, men jeg vet ikke hvor stor sjansen er for det i et helt nytt bygg da det er lite sprekker/åpninger mellom leilighetene. Husk at en ny leilighet bygget etter riktig standard, skal stå i mot brann i en time eller hva det er, før det spres, og da kan det ikke være mange åpningene.

 

En annen ting er at selv om skjeggkre er ansett som skadedyr, så er det kun fordi de er plagsomme. De vil ikke gjøre noen fysisk skade på selve boligen, men de kan ødelegge bøker, papirer og andre ting laget av papir/papp. Lag gjerne en "ramme" med skjeggkretape rundt verdifulle bøker eller viktige papirer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, og takk for svar.

 

Jeg sitter og ser etter takstmann ifm. forhåndsbefaring. Har sett meg ut et takstselskap. Takstselskapet er et datterselskap av det samme selskapet som også eier forretningsførererselskapet. Såvidt jeg vet har de ellers ikke noe samarbeid med utbygger eller entreprenør. Er dette likevel problematisk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...