Gå til innhold

Ubuntu server: kommandolinjen forsvant


karekbo

Anbefalte innlegg

Helt fersk med Linux, tok meg nok vann over hodet.

 

Installerte Ubuntu server på en nybygget server, aktiverte Xfce for å få GUI.

Jeg har nok gjort noe galt.

1) når jeg starter maskinen i dag, mangler kommandolinjen, bare en blinkende kursor.

Det er ikke mulig å skrive noe som helst.

2) jeg forsøkte å installere Xubuntu fra USB. Nå ser det ut som installasjonen på harddisken overstyrer BIOS. I stedet for at maskinen booter fra USB, starter den installerte Ubuntu med meldingen "error: can´t find command hwmatch". Så kjører Ubuntu men ender opp uten kommandolinje som før.

 

Har også prøvd å ta ut SSDen og formatere den med diskbehandling i Windows men får melding om at det kan diskbehandling ikke gjøre fordi det mangler en nøkkel

 

Hvordan kommer jeg ut av denne knipen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan normalt trykke F8 under oppstart (post bios), før OSet starter. Da får du opp en liste over hvilke enheter du vil boote i fra, velg usb fra den lista. Alternativt kan du gå inn i bios og sette usb som første prioritet i boot list.

 

Som nybegynner på linux er det ingen grunn til å velge server installasjonen, de forskjellene som er mellom desktop og server vil du ikke merke noe til (annet enn at mer er forhåndsinstallert). Så installer en desktop utgave av Ubuntu eller Linux Mint (selv syntes jeg Cinnamon er en god desktop, som er standard på Mint, kan også legges til i Ubuntu).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville prøvd en ny installasjon av Xubuntu. Sørg dessuten for å boote i UEFI-modus (dette velger du fra BIOS).

 

Fjern det forrige helt:

1. Installer og start programmet gparted.

2. Bruk gparted til å slette alle partisjonene på disken.

3. Lukk gparted

 

4. Installer xubuntu fra ikonet på skrivebordet.

 

Alternativt kan du hoppe over steg 1 til 3, og velge "erase disk" halvveis i steg 4 (istedenfor "install alongside ..."). Men jeg anbefaler den første måten, for å være sikker.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Takk for svar

Jeg har mye erfaring med å installere programmer fra ulike kilder, de siste dagene altså på en ny PC (serveren) fra USB. Jeg har altså ingen problemer med å gå inn i BIOS og angi hva det skal bootes fra.

 

Problemet er at nå fungerer det ikke med denne SSD med Ubuntu. Når jeg ber maskinen boote fra USB starter allikevel den defekte Ubuntu fra SSD´en. Jeg vil overskrive Ubuntu med et annet progam.

 

Jeg har altså tatt ut SSD en og satt inn en gammel HDD. Der går det helt fint å sette USB som bootkilde.

Forslag til hvordan jeg får formatert SSD´en med Ubuntu?

Lenke til kommentar

Du skal gjøre dette når du har startet opp ubuntu fra ssd, og får opp skjermen uten kommandolinja. Det jeg håper at skal skje, er at du kommer til en "annen skjerm/desktop/kommandoline" i linux (kalt virtual console). Der du enten har GUI eller kommandolinje.

 

Takk Emancipate, jeg tror du har oppfattet hva som er problemet

Ja, nå har jeg skjønt det. Et veldig merkelig problem at du ikke får startet fra USB. Det vet jeg dessverre ikke hvordan jeg skal få løst.

Lenke til kommentar

Emancipate, og andre hjelpere: Alt+pil høyre gjorde susen: kommandolinja er tilbake.

 

Nå står jeg foran følgende oppgaver:

1) aktivere Xubuntu desktop. Jeg har altså installert Xfce på Ubuntu server, så det er vel bare å finne den rette kommandoen for å få til det magiske for en windowsbruker: desktop med ikoner å klikke på 

2) partisjonere disken. Eller er den allerede partisjonert? Da jeg tok SSD´en ut og lastet den inn i Windows diskbehandling så jeg at den hadde to partisjoner, en hvor Ubuntu lå, og en ledig.

Jeg installerte Ubuntu med valget "bruk hele disken", men det ble kanskje laget en partisjon?

 

Det gjelder vel bare å finne en kommando for å se partisjonene, slik at jeg kan bruke den andre for å installere et annet server software

Lenke til kommentar

Jeg fant ingen løsning her https://askubuntu.co...pgrade-to-18-04

 

På den annen side har jeg "brent " en xubuntu ISO på USB flash, hvis jeg bare kunne få PC en til å boote fra USB

Kan dette være en nøkkel til problemet:

Hvis jeg booter fra HDD starter Ubuntu (men ender uten kommandolinje, som altså vises hvis jeg trykker Alt+pil høyre)

Hvis jeg booter fra USB, etter POST og de vanlige Bios-meldinger, kommer "error: cannot find command hwmatch"

Denne feilmelding står i noen sekunder, så starter Ubuntu

 

Jeg har googlet feilmeldingen men blir ikke klokere.

Dette er vel en melding fra Ubuntu, ikke fra BIOS?

 

Skjønner noen hva dette betyr? 

Lenke til kommentar

Hvis jeg booter fra USB, etter POST og de vanlige Bios-meldinger, kommer "error: cannot find command hwmatch"

Denne feilmelding står i noen sekunder, så starter Ubuntu

Høres ut som det er noe feil med usb imaget. Den forsøker å boote fra usb, får en feilmelding og går til neste boot device.

Skummet over denne: https://askubuntu.com/questions/766355/error-unknown-command-hwmatch, og den styrker troen min på at det er feil med usb imaget. Når jeg har lag bootbare usb'er tidligere så har jeg av og til fått problemer, da har det løst seg ved å bruke ett annet program til å overføre imaget til usb sticken. De siste gangene har jeg brukt https://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Prøv med ett annet program for å overføre imaget til usb sticken, og evt. en annen usb stick for å utelukke om det er noen problem med ett av de punktene.

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar

Crowly, dette høres absolutt plausibelt ut, men jeg gjorde følgende: satte inn en gammel 2,5" HDD, satte Bios til å boote fra USB, brukte den samme USB med Windows Home Server som ikke kunne bootes med SSD´en med Ubuntu på. Det gikk helt utmerket.

Nå har jeg kjøpt programmet EaseUS som effektivt slettet alt på SSD en og lagde 2 partisjoner, så nå er jeg klar til å installere

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...