Gå til innhold

Du kommer billigere ut av det om du flyr hele veien hit for å kjøpe ny iPhone


Anbefalte innlegg

Men før dere sender noen lurifakser ut på tur så er det kanskje lurt å nevne at det faktisk eksisterer en tollgrense på import. :)

 

https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa/

Bare om du blir tatt ;)

 

Men så får jo folk selv vurdere om det er smart å fly "jorden rundt" for en telefon som er så hårreisende dyr. Om noe skjer med telefonen så blir det straks mer pes mtp garanti etc. De som faktisk trenger denne telefonen de tar nok også den tryggheten det er å handle i en norsk butikk. Og for at regnestykket skal bli korrekt så må du jo faktisk og krysse en etisk grense og bli kriminell og ta telefonen inn til Norge uten å fortolle den. Da er du smugler på toppen av alt. Lykke til med ny telefon fra Amerika. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Var det ikke 4 833,- den kostet ?

 

Nei, det var 4 833,- som var prisdifferansen på den dyreste modellen mellom Norge og USA. Mener jeg har lest at den dyreste koster ca. 16.000 her til lands, så da koster den sikkert ca. 11.000 der, uten at jeg har hatt nok interesse til å sjekke det :-)

Det har du rett i. Jeg som leste feil.

 

Uansett, putt SIM kortet i lomma, reis på weekend tur til USA, kjøp ny telefon, putt i SIM kortet og ta med tilbake.

 

Da får man både en fin opplevelsestur hvor flybilletten er dekket av prisdifferansen. Vinn-Vinn.

Lenke til kommentar

å reise til england er jo greit nok det, men litt styr, og man sparer ikke så allverden etter flyreise og opphold er betalt.

forskjellen på prisen her i Irland og prisen i belfast for iphone Xs 64GB er ca 500kr.

når man trekker fra buss tur-retur og gjerne litt mat der, så man sparer ikke så mye. (kansje 200kr hvis man er heldig). (ingen tullemur mellom irland og england.)

Lenke til kommentar

 

Dersom du tror at amerikanere i snitt har 40% lavere lønnsnivå enn i Norge, så bommer du.

Elektronikk har tradisjonelt vært billig i Norge i forhold til mange land. Men den svake norske kronen holder på å endre dette... :(

Nå er vel kjøpekraften i Norge ca 30% høyere enn i USA, så helt på bærtur er det jo ikke.

https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=CPL

Ifølge linken du sente, har USA en PPP(purchasing power parity) index på 137(oecd er 100), mens Norge har 141 i 2017. Merk og hvordan Norge har falt fra 171 i 2011.

Men kjøpekraft er mer komplisert enn som så. Amerikanere beholder en større del av sin egen inntekt, sammtidig som de må betale mer for det vi ser på som offentlige tjenester i Norge. Hva som gir reelt størst kjøpekraft er ikke jeg sikker på. Det jeg derimot vet, det er at amerikanere i snitt ikke er betydlig fattigere enn Nordmenn i snitt, og amerikanere bruker mindre av sin disponible inntekt på en iphone enn det nordmenn gjør. Og forskjellen øker.

 

Når det er sagt, så er jeg enig i at artikkelen ellers er tullete:-)

Lenke til kommentar

De har også glemt "sales tax" i regnestykket, så det ender jo enda dårligere ut.

 

Tar man lovlige alternativer i betrakning, og sammenligner med lønnsnivå, ender vel Norge som det absolutt billigste landet å kjøpe iPhone fra, for ikke å snakke om hva som helst av elektronikk egentlig?

 

Man kan vell trekke i fra salestax på vei ut av landet, og momse den inn i norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

DN skriver at det skyldes blant annet at vi har svak krone, høy moms og strenge reklamasjonsregler.

 
Så hvis man drar til utlandet og handler slipper man dette kjedelige med lav kroneverdi? Kunne DN utdype litt hvordan det henger sammen? Man graver opp noen dollars man har stashet bak utedassen og flyr utenlands for å handle? 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...