Gå til innhold

Den førerløse bussen kjører for sakte: Plages av stygge forbikjøringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Prosjektgruppen har forståelse for at bilister blir frustrerte over den lave farten. Grensen på 12 kilometer i timen er satt som et vilkår i vedtaket om å tillate test av bussen. Derfor jobber de nå med en søknad til Vegdirektoratet om å få tillatelse til å øke hastigheten til 20 kilometer i timen, ifølge RA.

 

Lovverket tillater fortsatt ikke kjøretøy helt uten fører på norske veier, så det er alltid en operatør om bord som kan trykke på bremsen dersom det skulle oppstå en farlig situasjon. Operatøren er også observatør, og skal analysere trafikkbildet rundt bussen, for eksempel situasjoner som de nevnte forbikjøringene.

Syns dette er lattelig 40 km\t burde vel være mulig? Når en person følger med som har lappen, burde det ikke være hastighet begrensinger?

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå vil prosjektet be om tillatelse til å kjøre raskere.

 

Forbikjøringene kommer til å forbli like stygge. Det hjelper ikke å skru opp farten, folk ter seg dårlig i trafikken uansett. Det blir dessuten molbotenkning, fordi en bråstopp i større hastighet vil få større konsekvenser for passasjerene. Og det vil bli virkelig ubehagelig med bråstopp i høyere fart.

Endret av G
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Til dere som klager og sier 20 km/t er alt for lite, det er hvertfall en forbedring fra dagens 12 km/t. Om de får godkjent 20 km/t så er det hvertfall et steg fremover. Kanskje dem kan øke til 30 Km/t noen få måneder senere. ja det går tregt men det er såpass nytt og de tar små steg. synes det er greit slikk dem gjør det nå

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Hastigheten 12km/t er nok ikke tilfeldig valgt, jeg tror det er den samme farten som man tillater elektriske rullestoler etc - "gangfart". Nettopp slike problemer som dette er det man ønsker å oppdage og løse før man slipper kjøretøyene løs i stor fart.

 

Problemet, som beskrevet, blir faktisk verre med å sette opp farten til 20km/t.

 

- Det er nøyaktig like mange sjåfører aksepterer å ligge bak i 20km/t som det er som aksepterer å ligge bak i 12km/t. Avhengig av fartsgrensen i området, vil mange kjøre forbi alle som ligger 10+ km/t under, og når det er gåfart, vil alle, gitt at forholdene ligger til rette for å kjøre forbi.

 

- Det er tryggere og tar kortere lengde å kjøre forbi et objekt som har lavere fart.

 

- Når bussen bråbremser, er det verre for passasjerene om den bremser med 20km/t enn om den bremser med 12km/t.

 

Her tror jeg at man må akseptere og tilpasse systemet til å bedre analysere/håndtere slike forbikjøringer inntil teknologien er klar til neste nivå, 30-40km/t.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Forbudt mot å ha selvkjørene biler på veier? Den blir å regne som rullestol med motor?

 

 

Nå kjenner jeg ikke den mini crosseren på bildet, men elektriske rullestoler opp til 10 km/t regnes som gående og slipper derfor unna veitrafikkloven. Hjelpemiddel mellom 10 og 20 km/t er ikke regnet som rullestol. De trenger ikke kjennemerke men føreren har et objektivt ansvar for skader som skjer på offentlig vei. Reverserer man dette sier man at hjelpemiddelet må ha en fører som ansvaret kan hektes på. Raskere enn dette så tenker jeg vi nærmer oss mopedbil/scooterbil. Der antar jeg man må ha førerkort og man er altså som fører ansvarlig. 

 

For utprøving av selvkjørende kjøretøy er det ikke definert noen fartsgrense, står det i artikkelen. Antar derfor at 12km/t kommer fra tillatelsen. Kjøretøyet har fortsatt en definert juridisk ansvarlig tilsvarende en fører. Merk at denne loven kun er en overgangslov og kun gjelder for utprøving. Det betyr såvidt jeg kan forstå at det fortsatt er generelt forbud mot førerløse kjøretøy. Førerstøtteverktøy er derimot lov og allerede utbredt. 

 

Gocart er vel forøvrig ikke lov å kjøre på offentlig vei, og da jeg bodde i Oslo og skulle kjøre innendørs gocart med jobben krevde de egentlig sertifikat, noe jeg ikke hadde på det tidspunktet. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Siden bussen er i en testfase er sensorene stilt inn på full sikkerhet. Dermed bråbremser bussen når biler legger seg tett inntil den.

skulle likt å se ansiktsuttrykkene ombord i bussen da  :grin2:

 

Lurer, hvor lenge (minutter) stopper den opp for å trekke pusten og summe seg? Eller må de sende ut en mann fra hovedkontoret for å få den igang igjen?

Lenke til kommentar

 

Denne bussen har jo tydeligvis tatt et standpunkt i bompengestriden som herjer i regionen, og er nå blitt en deltaker i en permanent gå-sakte aksjon.

 

Nah, når jeg skal holde følge med en elektrisk rullestol som kjører i ~10km/t, må jeg gå ganske fort. Jogge, faktisk. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Denne selvkjørende bussen heter EZ10 og er laget av et fransk firma. Bussen bruker sensorer og enkel logikk til å navigere rundt. Dette er teknologi som har eksistert lenge, og det er derfor vi kan se slike busser på veiene.

 

Uten å forandre hele systemet så kan den ikke kjøre mye fortere enn 20 km/t. Det eneste som er imponerende med de bussene er deres markedsføring. Byer over hele verden har skaffet seg denne bussen for å vise hvor fremtidsrettet byen deres er.

 

Ordentlige selvkjørende biler/busser blir testet av google, og de er ikke klare for masseproduksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste klarer vente til det er åpning for å kjøre forbi, men det er selvsagt noen som sliter med ADHD hver gang de sitter bak ett ratt og må forbi uansett hvor liten klaring det er. Det er disse som er problemet, ikke den gjennomsnittlige bilist eller denne bussen.

 

Så spørs det jo hva som er enklest, fjerne alle dårligere sjåfører, eller fjerne et idiotisk prosjekt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ellers er erfaringen med bussen så langt at den takler de fleste utfordringer med myke trafikanter, syklister og bilister. 

 

Vil det si at det har vært situasjoner hvor operatøren har måtte bremse? Hvor mange i såfall? Hvis bussen ikke takler alle utfordringer, så bør den tilbake på testbane til den faktisk gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...