Gå til innhold

Nå er Audis første elbil lansert – den norske prisen er endelig bekreftet


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Audi Norge har i hvert fall fått en god avtale på pris, gitt den svake kronekursen for tiden. Det skal de ha. Eller, hva ble egentlig den endelige prisen i Tyskland?

EDIT: Glem det, startprisen i USA er nå oppgitt til US$ 74.800 tilsvarende NOK 612.833.

Ukjent hvilke avgifter den oppgitte amerikanske prisen eventuelt er belemret med, men i Norge er dette uansett null-komma-null. Den oppgitte norske prisen er følgelig ikke veldig fordelaktig.

EDIT2: I hht. den amerikanske konfiguratoren, så koster vinterpakken US$900. Denne synes være standard i Norge. Amerikanerne får 20" felger, Norge får 19". Tilhengerfestet koster US$650.
 
EDIT3: SUV? 
 
Merke :  Audi     Audi     Audi     Jaguar   BMW      BMW      Volvo    Volvo    Mercedes Mercedes
Modell:  Q5       e-Tron   Q7       i-Pace   X3       X5       XC60     XC90     GLK      EQC 400
Lengde:  4565 mm  4901 mm  5086 mm  4682 mm  4565 mm  4667 mm  4628 mm  4950 mm  4528 mm  4761 mm
Bredde:  1855 mm  1935 mm  1983 mm  2011 mm  1853 mm  1872 mm  2141 mm  2010 mm  1840 mm  1884 mm
Høyde :  1675 mm  1616 mm  1737 mm  1565 mm  1674 mm  1715 mm  1715 mm  1760 mm  1698 mm  1624 mm

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Men den kommer ikke som 7-seter?

 

7-setere har vel aldri solgt spesielt bra i Norge, ikke noe poeng å lage en bil bare for å sammenligne den med annen bil.

 

Jeg synes Audi har gjort en god jobb med å lage en bil som treffer det norske markedet, og hvis kvaliteten er på kjent Audi-nivå(som preproduksjonsmodellene var ifølge omtale) tror jeg at de har en vinner her. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Spanande dette - specs som ligger tett opptil Mod X - og interessant at dei har funne ei løysing på sidespeil med kamera - trudde her at da var lovmessige hinder. Ser ut som dei har komt rundt dette ved å lage eit veldig lite speil i tillegg til kamera?

 

Men eg saknar info om ladeinfrastruktur. Her verkar da som dei ikkje heilt vil snakke om elefanten i rommet... Blir ikkje ei god totalløysing om dei ikkje viser konkret korleis dei vil takle hurtiglading på langtur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(...)Men eg saknar info om ladeinfrastruktur. Her verkar da som dei ikkje heilt vil snakke om elefanten i rommet... Blir ikkje ei god totalløysing om dei ikkje viser konkret korleis dei vil takle hurtiglading på langtur.

 

Hvor skal du på langtur? Når man ikke er alene om utbyggingen kan det gå veldig fort

 

ionity-ladestationen-karte-ev-summit-osl

redigert: Her i norge er de visst i gang med bygging av 2 stasjoner, en sør for stavanger og en øst for Kristiansand.

Endret av Civilix
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.dinside.no/motor/se-lista-nar-kommer-elbilene-med-lang-rekkevidde/70220805

 

 

Politikerne har vedtatt at i 2025 skal alle nye biler være nullutslipp. Og nye elbiler med lengre rekkevidde rulles stadig ut fra bilprodusentene.

Helt ærlig tror dere dette vil skje? Siden er så mange biler med 1 års ventetid tviler jeg på det eller at selvkjørt biler vil være tilgjengelig før 2020.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.dinside.no/motor/se-lista-nar-kommer-elbilene-med-lang-rekkevidde/70220805

 

Politikerne har vedtatt at i 2025 skal alle nye biler være nullutslipp. Og nye elbiler med lengre rekkevidde rulles stadig ut fra bilprodusentene.

Helt ærlig tror dere dette vil skje? Siden er så mange biler med 1 års ventetid tviler jeg på det eller at selvkjørt biler vil være tilgjengelig før 2020.

Det er sju år til 2025. Sjekk kommentarfeltet til elbil-artiklar frå 2011, kor mange som levna elbilar ein sjanse i havet då. No er snart kvar tredje nyregistrerte bil her i landet ein elbil, batteri er vanlegare enn diesel og halvparrten av alle nyregistrerte bilar er ladbare.

 

Det går fort i andre land òg. I Storbritannia var 8% av alle nyregistrerte bilar i august elektriske. Mange andre land har vedteke forbod mot sal av eksosbilar frå 2030. Sist ute var Island. Bilprodusentane må berre tilpasse seg nye krav.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

https://www.dinside.no/motor/se-lista-nar-kommer-elbilene-med-lang-rekkevidde/70220805

 

Politikerne har vedtatt at i 2025 skal alle nye biler være nullutslipp. Og nye elbiler med lengre rekkevidde rulles stadig ut fra bilprodusentene.

Helt ærlig tror dere dette vil skje? Siden er så mange biler med 1 års ventetid tviler jeg på det eller at selvkjørt biler vil være tilgjengelig før 2020.

Det er sju år til 2025. Sjekk kommentarfeltet til elbil-artiklar frå 2011, kor mange som levna elbilar ein sjanse i havet då. No er snart kvar tredje nyregistrerte bil her i landet ein elbil, batteri er vanlegare enn diesel og halvparrten av alle nyregistrerte bilar er ladbare.

 

Det går fort i andre land òg. I Storbritannia var 8% av alle nyregistrerte bilar i august elektriske. Mange andre land har vedteke forbod mot sal av eksosbilar frå 2030. Sist ute var Island. Bilprodusentane må berre tilpasse seg nye krav.

Hittil har det vært en del huller i utvalget av elbiler som gjør at de ikke passer for alle, men e-tron og andre biler som er ventet i løpet av de neste par årene fyller disse hullene ganske bra, så mange (inklusive meg selv) som til nå har sagt at ingen elbil fullt ut dekker deres behov har nå et elektrisk valg som er bra nok. Om fem år tror jeg man skal ha veldig sære behov for å ikke kunne finne en elbil som passer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Audi Norge har i hvert fall fått en god avtale på pris, gitt den svake kronekursen for tiden. Det skal de ha. Eller, hva ble egentlig den endelige prisen i Tyskland?

 

EDIT: Glem det, startprisen i USA er nå oppgitt til US$ 74.800 tilsvarende NOK 612.833.

 

Ukjent hvilke avgifter den oppgitte amerikanske prisen eventuelt er belemret med, men i Norge er dette uansett null-komma-null. Den oppgitte norske prisen er følgelig ikke veldig fordelaktig.

 

I de fleste amerikanske statene er avgiftene de samme som i Norge, mao null avgift og null mva. I tillegg kan en få noen tusen dollar i støtte, så hvis det er regnet inn i den amerikanske prisen, så er vel prisen omtrent lik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I de fleste amerikanske statene er avgiftene de samme som i Norge, mao null avgift og null mva. I tillegg kan en få noen tusen dollar i støtte, så hvis det er regnet inn i den amerikanske prisen, så er vel prisen omtrent lik.

Sitat andre setning fra den lenkede artikkel på Electrek:   "A special ‘Edition One’ is hitting the market first in Q2 2019 at $86,700 before incentives and it will be followed by a base version starting at $74,800." Ikke et ord om skatter og avgifter.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

 

Men den kommer ikke som 7-seter?

 

7-setere har vel aldri solgt spesielt bra i Norge, ikke noe poeng å lage en bil bare for å sammenligne den med annen bil.

 

Jeg synes Audi har gjort en god jobb med å lage en bil som treffer det norske markedet, og hvis kvaliteten er på kjent Audi-nivå(som preproduksjonsmodellene var ifølge omtale) tror jeg at de har en vinner her. 

7-seter aldri solgt bra?

 

Model X sine setertall i Norge:

5-seater 34,7 %

6-seater 35,7 %

7-seater 29,6 %

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...