Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulyd i motor


killertomato

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en bil som jeg synes bruker litt i overkant mye olje. Pga dette har den i en periode blitt kjørt med oljenivå under minimumstreken.

 

Den siste måneden har jeg fått en slags rasling/tikking i motoren. Noen ganger får jeg også en skarpere og høyere rasle/klirre/banke lyd (litt vanskelig å beskrive lyden). Denne lyden kommer og går. Noen ganger kan jeg kjøre en hel dag uten å høre den andre ganger er den der hver gang jeg akselerer. Det er spesielt når jeg presser bilen på litt for høyt gir slik at den får mye motstand at jeg hører den.

 

Jeg tror den første lyden er ventiltikking. Ventilløftere som har tatt kvelden kanskje? Den andre lyden vet jeg ikke, men lurer på om det kan være rådebank eller skjørtebank? Jeg vet ikke hvordan dette høres ut så bare gjetter.

 

Er det noen her som tror de vet hva det er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I værste tilfellet kan det være rådebank, og det vil være katastrofalt som det ble på min tidligere bil.. En gammel Toyota Corolla 1,6l 88 modell, hvor veivstagen slo hull i bunnpannen etter det ble for voldsomt.. Ble heldigvis ikke full lås på motoren, og den putrer av gårde uten olje på 3 sylinder...

 

Her byttet jeg bare hele motoren, fant en motor til knappe 3000,- kroner fra en skraphandler som jeg fikk litt hjelp av å sette inn av kompiser...

.

Så heldigvis ble det ikke så veldig dyrt alikevell i mitt tilfellet..

 

Det du beskriver kan iallefall høres ut som Rådebank..  Ventilene bruker som regel å få nok smøring selv om det er litt lite olje, så det var min første tanke.

 

Kan jo se om beskrivelsene passer på det Broom skrev om det for noen år siden: https://www.tv2.no/a/4134426/

 

Edit: Kan vel legge til at jeg trod først det var ventilklikk på min egen bil, men det ble bare værre og værrre, noen hadde hintet til rådebank men så fant jeg ut av det da det smalt :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Kan jo se om beskrivelsene passer på det Broom skrev om det for noen år siden: https://www.tv2.no/a/4134426/

 

Edit: Kan vel legge til at jeg trod først det var ventilklikk på min egen bil, men det ble bare værre og værrre, noen hadde hintet til rådebank men så fant jeg ut av det da det smalt :)

 

"Slik oppdager du rådebank: Du hører en kraftig bankelyd i motoren – ofte ved oppstart, og lyden følger motorens turtall."

 

Den kraftigste lyden jeg hører kan vel kanskje beskrives som en slags banking. Korte kjappe bank i så fall. Jeg hører aldri denne "banke lyden" ved oppstart av motor eller hvis jeg ruser motoren når bilen står stille. Da er det bare de små "ventiltikkelydene" jeg hører. De gangene jeg hører "bankelyden" er etter jeg har kjørt litt og da gjerne ved akselerasjon ut av veikryss feks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...