Gå til innhold

15 europeiske land og stater går samlet ut mot gambling i dataspill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Makalaust idiotisk med salg av "loots" som påvirker spillet. Jeg kan til nød godta bruk av betal-for-utseende (dvs. skins), men å betale for duppedingser som endrer dine muligheter in-game blir for dumt. Muligheten for å kunne kjøpe alt ødelegger hele gleden ved å spille seg frem til "goodies".

 

Etter hva jeg har hørt er det et fåtall spillere som betaler for sånt, men disse betaler til gjengjeld mye. Personlig bare styrer jeg unna alle slike spill. Det en av årsakene til at jeg har gått over til å stort sett kun spille indie-spill.

 

Men om det er noe poeng i å stoppe sånt tull via lover og regler er jeg mer tvilende til.

Lenke til kommentar

Fantastisk! Knus dette, men kanskje en konsekvens blir at spill blir en hundrelapp dyrere? Eller kanskje deg blir mer preorder bonuses igjen?

 

Hvorfor dyrere? spill blir investert mer i, men får også tonnnnneeeevis med reinvesteringer i form av økt salg pga gaming er mainstream. Hadde skjønt det for 25 år siden når bare nørds spilte. nå er det bare grådighet

Lenke til kommentar

Fantastisk! Knus dette, men kanskje en konsekvens blir at spill blir en hundrelapp dyrere? Eller kanskje deg blir mer preorder bonuses igjen?

Igjen prisen er kanskje den samme som for 10 år siden. Men de selger 10, 50 eller 100 ganger så mange kopier.

Greier de ikke lage et spill der de lett går i pluss når de selger det til 400-600kr gjør de noe feil.

Faktum er at de allerede tjener bøtter og spann. Mirco transaksjoner/lootbokser er ikke for å gå i pluss det er for å tjene 200% ekstra på den allerede imponerende 300-500% profitten de har tjent inn bare på å selge spillet til $60.

Endret av Gunfreak
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Uenig i mye av dette her, føles det fremstilles utelukket som om spilluitviklere er grådige og utnytter barn. Noe som er tilfellet noen ganger (Fifa) mens andre ganger ikke (Overwatch).

Skal spill være gratis, eller rimelige, må det komme penger inn. Alle kan ikke være Rockstar, Blizzard eller CD Project Red. Det er ikke sånn at de fleste spillutviklerere daglig drikker Champagne ved siden av kaviarsmørbrødet. Dette er en tung business å drive i, ofte er det flere år med tunge investeringer, i et produkt man ikke vet responsen på - før det slippes på det åpne markedet.

I mitt hode har mange folk også urealistiske forventninger, mange forventer at man skal kunne spille et spill gratis. Gratis er defaulten. Men hvis spillene er gratis - må utvikleren få inn betaling på et eller annet vis. Lootboxer er ikke det beste, men det er det siste forsøket (pre-order, DLC bonus etc) for å minimere risikoen og få tilbake investeringen gjort i forkant.

Det som må gjøres er å 1) justere ned agressiviteten, 2) fjerne markedsføring mot barn, og 3) seff stoppe ting som skin gambling.

Endret av PaulKemp
Lenke til kommentar

Fantastisk! Knus dette, men kanskje en konsekvens blir at spill blir en hundrelapp dyrere? Eller kanskje deg blir mer preorder bonuses igjen?

 

Hvorfor skulle det trenge å bli dyrere?

 

Om vi tar salgstall for Battlefront (2015) som eksempel, og antar en pris på 400 kr, som imo er fair for et spill. Aner ikke hva det ble solgt for, men antar at det fort var både 5-, 6- og 700 kroner, avhengig av hvor mye ExtraSuperDuperDeluxeExclusive Lazer-President McSupernova stasj du skulle ha. Men vi sier 400 kr / 50 USD.

 

400 kroner ≃ 50 USD * 12 million kopier solgt (første 2 måneder) = 50 * 12 000 000 = 600 000 000 USD ≃ 4 904 400 000

 

4,9 millarder kroner. Jeg troooooooooor kanskje de hadde litt penger igjen etter utgifter :tease:

 

 

Og pre-order-bonus er nesten like trøttende, spesielt når de er eksklusiv til forhåndsbestillingen.

"Forhåndsbestill hos Komplett for å få en gul pistol!"

"Forhåndsbestill hos Elkjop for en grønn farge på skuddene!"

"Forhåndsbestill hos Biltema for en blå rustning!"

:wallbash:

Endret av Snøspade
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Uenig i mye av dette her, føles det fremstilles utelukket som om spilluitviklere er grådige og utnytter barn. Noe som er tilfellet noen ganger (Fifa) mens andre ganger ikke (Overwatch).

 

Skal spill være gratis, eller rimelige, må det komme penger inn. Alle kan ikke være Rockstar, Blizzard eller CD Project Red. Det er ikke sånn at de fleste spillutviklerere daglig drikker Champagne ved siden av kaviarsmørbrødet. Dette er en tung business å drive i, ofte er det flere år med tunge investeringer, i et produkt man ikke vet responsen på - før det slippes på det åpne markedet.

 

I mitt hode har mange folk også urealistiske forventninger, mange forventer at man skal kunne spille et spill gratis. Gratis er defaulten. Men hvis spillene er gratis - må utvikleren få inn betaling på et eller annet vis. Lootboxer er ikke det beste, men det er det siste forsøket (pre-order, DLC bonus etc) for å minimere risikoen og få tilbake investeringen gjort i forkant.

 

Det som må gjøres er å 1) justere ned agressiviteten, 2) fjerne markedsføring mot barn, og 3) seff stoppe ting som skin gambling.

 

Jeg vil påstå at Overwatch er en av verstingene.

 

Ikke er det gratis heller, og det er heller ikke mange av de andre verstingene.

 

Det er i grunnen ikke så vanskelig å lage et system som fungerer bra. Man må begynne med å fjerne lotteriet. Det er helt åpenbart bare et system for å suge penger ut av kundene.

 

Selv gratis spill kan man fint finansiere uten lotteribokser.

 

Eve Online og Warframe er eksempler på gode spill som tjener bra med penger uten å drive med skitne triks.

 

Ja de må få inn penger om de skal drive spill som tjeneste, og lootbokser er faktisk det verste de har funnet på. En ting er at lootbokser er et skittent triks. Mye verre er det at det i mine øyne ødelegger spill. Spillene designes nå rundt idéen om at de skal tjene penger på lotteri. Det er ikke lenger gode spill som er fokuset, men hvordan de skal bruke spill for å tjene mest mulig penger.

 

Heldigvis er det mange uavhengig spillutviklere som fremdeles ser nytten og verdien av å lage gode spill, men jo før vi blir kvitt denne lotterikasse-modellen jo bedre er det.

Lenke til kommentar

 

 

Problemet er at vi nå får tilbake et mye verre system.

Betalt dlc.

 

Betalt dlc er mye bedre

På sitt beste er Betalt DLC mye bedre, på sitt værste er det litt værre

Du vet akkurat hva du betaler for nor du kjøper betalt DLC. Med loot bokser betaler du for en sjanse til å få noe bra, Hvordan betalt dlc på noe vis kan beregnes som værre enn lootbokser må du nok forklare nærmere. Det finnes selvfølgelig dårlig betalt dlc, man da kan du velge og vrake hva du vil kjøpe.

Lenke til kommentar

 

 

 

Problemet er at vi nå får tilbake et mye verre system.

Betalt dlc.

 

Betalt dlc er mye bedre

På sitt beste er Betalt DLC mye bedre, på sitt værste er det litt værre

Du vet akkurat hva du betaler for nor du kjøper betalt DLC. Med loot bokser betaler du for en sjanse til å få noe bra, Hvordan betalt dlc på noe vis kan beregnes som værre enn lootbokser må du nok forklare nærmere. Det finnes selvfølgelig dårlig betalt dlc, man da kan du velge og vrake hva du vil kjøpe.

Betalt dlc dreper online spill.

 

Se for deg cs, men kun de som kjøpte dlc pakken får bruke ak, og spille på dust.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...