Gå til innhold

Volkswagen, Kia og flere bryter med Elbilforeningen


Anbefalte innlegg

Jeg må bare spørre, selv om jeg vet at jeg kaster bensin på et bål.

 

Hvorfor må alt som har med elbil å gjøre være så til de grader styrt av lobbyvirksomhet og spesialbehandling over hele linjen?

 

Er disse bilene virkelig så lite attraktive på egen hånd at de må bæres frem på gullstol og skjermes for likestilling i enhver sammenheng?

Du har virkelig ikke fått med deg denne generasjonens største eksistensielle trussel? Hvor mye koster leia under steinen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I 2017 hadde Nissan solgt 30000 Leaf. Det betyr at de har betalt 7500000 kroner i medlemsavgift via denne startpakken. Så, det er kanskje ikke for å spare noen hundrelapper, men for å spare noen "millionlapper"...

Godt mulig, eller kanskje elbilforeningen har uttalt noe importørene er uenige i?

 

Det blir uansett bare spekulasjoner fra din og min side, og jeg mener tek.no burde tatt seg de fem minuttene det krever å stille spørsmålet.

Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre, selv om jeg vet at jeg kaster bensin på et bål.

 

Hvorfor må alt som har med elbil å gjøre være så til de grader styrt av lobbyvirksomhet og spesialbehandling over hele linjen?

 

Er disse bilene virkelig så lite attraktive på egen hånd at de må bæres frem på gullstol og skjermes for likestilling i enhver sammenheng?

 

Hvis du tror det er elbilforeningen som fant opp dette...lobbyvirksomhet har resten av bilbransjen hatt i nesten 100 år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre, selv om jeg vet at jeg kaster bensin på et bål.

 

Hvorfor må alt som har med elbil å gjøre være så til de grader styrt av lobbyvirksomhet og spesialbehandling over hele linjen?

 

Er disse bilene virkelig så lite attraktive på egen hånd at de må bæres frem på gullstol og skjermes for likestilling i enhver sammenheng?

 

Hva mener du? At det det ikke finnes lobbyvirksomhet i oljebransjen, bilbransjen, bompengebransjen? Er det bare elbiler som har lobbing?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre, selv om jeg vet at jeg kaster bensin på et bål.

 

Hvorfor må alt som har med elbil å gjøre være så til de grader styrt av lobbyvirksomhet og spesialbehandling over hele linjen?

 

Er disse bilene virkelig så lite attraktive på egen hånd at de må bæres frem på gullstol og skjermes for likestilling i enhver sammenheng?

 

Når folk flest gir blanke i alle miljøtiltak som krever litt kostnad og/eller innsats så har ikke politikerne noe valg.

 

Om vi skal vente med å selge EL-biler til de er overlegne vanlige biler på alle områder så kommer bilprodusentene aldri til å gidde å bruke pengene som trengs for å komme dit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Venter på ny Kona Electric, og hadde gjerne tatt i mot den pakken, så håper den varer så langt at jeg får den med. På den annen side, så kommer jeg nok til å tegne en medlemsskapavtale med de likevel, om den ikke følger med. Bare det at man får en ladebrikke som kan nyttes mot alle leverandørene av hurtiglading, er i seg selv verdt litt.

 

På den andre siden, håper virkelig det går over til kortbetaling, siden man alltid har med seg det, og alt man kan slippe å dra med seg av annet, er også en besparelse i seg selv.

 

Og så er jeg samtidig enig med deg i at slike "free wares "er en uting, selv om det er litt forskjell på noe man bare kan kaste i søpla, og slikt man må fjerne fra enheten fordi det er masete og trekker både kapasitet/ytelse og oppmerksomhet vekk fra selve bruken.

 

Heldigvis er det bare på PCen at dette er virkelig plagsomt, foreløpig.

En felles ladebrikke fremfor en for Fortum og en for Grønn kontakt er jo greit, men definitivt ikke en fordel som er verd flere hundrelapper i året, men smak og behag, de ligger jo alltid i bilen uansett.

 

Det beste hadde vært en felles app ala EasyPark syns jeg.

 

Dårlig deal for kundene om det er sånn at de har fått pakken gratis ved kjøp av bil, iogmed at det koster 460,- for å melde seg inn selv

God deal for kundene om prisen på elbilene kan reduseres med kr 250,- og man ikke melder seg inn selv.

Lenke til kommentar

En felles ladebrikke fremfor en for Fortum og en for Grønn kontakt er jo greit, men definitivt ikke en fordel som er verd flere hundrelapper i året, men smak og behag, de ligger jo alltid i bilen uansett.

 

Det beste hadde vært en felles app ala EasyPark syns jeg.

 

God deal for kundene om prisen på elbilene kan reduseres med kr 250,- og man ikke melder seg inn selv.

 

Skrev da "verdt litt", ikke at det hadde vært verdt hele medlemsskapet om man må betale nesten 500,- for å melde seg inn selv, og definitivt ikke skrevet at den er verdt videreføring.

 

250,- kroner spart på en en bil til 250-350 K er da jammen bare en dråpe i havet. Klart det ser verre ut for importøren/forhandleren når de skal betale inn for tusenvis av biler per år, men tviler på at du/jeg får de kronene i lavere bilpris. Dette går nok rett inn på kontoen til forhandleren.

 

App kan være kjekt, men da fungerer også vanlig bankterminal med NFC og støtte for Vips, Apple Pay, Android Pay, Samsung Pay etc. Så kan bruker selv vurdere hva man ønsker å bruke av app, dra kortet manuelt, NFC fra kortet eller NFC fra mobil.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at politikerne vil få noe av transporten over på nullutslipp. For å få til dette lokkes det med gulrot. Elbiler generelt er dyrere enn andre biler og kan ha begrenset bruksområde.

 

Jeg ser den, men dette er ikke "noe av transporten". Det er kommet til det punktet at dette er direkte uansvarlig rent økonomisk. Bare i 2017 tapte Staten anslagsvis 5.8 milliarder på denne gavepakken, og verre blir det slik utviklingen er nå. Hvem skal betale til slutt?

 

Utover dette, så er det et norsk fenomen å kalle disse bilene "nullutslipp" når vi nå vet at produksjonsutslippet for en elbil er ca. det dobbelte av en fossilbil. Elbiler må kjøres i rundt 2 år for å "hente inn" dette.

 

https://www.faktisk.no/faktasjekker/ZpD/produksjonsutslippene-for-en-dieselbil-er-like-store-som-for-en-elbil

 

 

Hvordan er en slik pakke noe gullstol? 

 

Gullstolen er hele avgiftssystemet på disse bilene. Var ikke ment direkte på denne "pakken".

 

 

Det handler mye om å bekjempe myter det en tror at bilene ikke er gode nok. Pluss at Elbilforeningen gjør det NAF skulle ha gjort men aldri gjør for sine medlemmer, nemlig å kjempe for bilens aksept som en del av løsningen for transport og ikke et problem.

 

En del av mytene rundt disse bilene har vel vært ganske korrekte når elbil-boomen startet, men begynner nå å miste fotfeste etterhvert som utviklingen har gått sin gang og bilene blir bedre.

 

Det er også en del myter andre veien, som da taler i favør av elbiler, som har mistet sin troverdighet underveis.

 

Spørsmålet er likevel når dette avgiftsgildet skal ta en ende? Slik det er nå begynner dette å virke mot sin hensikt, i mine øyne. El-bilene fremstår for meg alt annet enn gode når de fortsatt må spesialbehandles så til de grader for å bli solgt. Både elbilene som produkt og miljøet har havnet helt i bakgrunnen oppi dette.

 

Alt dette handler om nordmenns grådighet og elsk for egen lommebok...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Du har virkelig ikke fått med deg denne generasjonens største eksistensielle trussel? Hvor mye koster leia under steinen?

 

Jeg har absolutt fått med meg klima-problemet, men jeg kan også makroøkonomi. 

 

Og bare for å ha det sagt, noe forkjemper for fossilt drivstoff og motstander av elbil er jeg virkelig ikke.

 

Det er bra at de har fått i gang en utvikling i retningen vi har nå, selv om det er flere problemstillinger å ta hensyn til, men dette begynner å bli i overkant med tanke på regnestykket. Hvis de skal oppnå sitt mål innen 2025, så vil inntekter fra bilavgifter mer en halveres innen den tid. 

 

På samme tid, er det komisk at du snakker om miljøet når vi vet at miljø overhodet ikke er noe motiv for den generelle nordmann sin elsk ovenfor sin elbil. 

 

Utover dette, så kan du nok helt fint delta i en diskusjon og samtidig opptre anstendig. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Jeg har absolutt fått med meg klima-problemet, men jeg kan også makroøkonomi.

 

Og bare for å ha det sagt, noe forkjemper for fossilt drivstoff og motstander av elbil er jeg virkelig ikke.

 

Det er bra at de har fått i gang en utvikling i retningen vi har nå, selv om det er flere problemstillinger å ta hensyn til, men dette begynner å bli i overkant med tanke på regnestykket.

 

Utover dette, så kan du nok helt fint delta i en diskusjon og samtidig opptre anstendig. :)

Følte du deg truffet? Beklager så mye! Var ment litt spøkefullt. Skal oppføre meg "anstendig" fra nå av. Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Følte du deg truffet? Beklager så mye! Var ment litt spøkefullt. Skal oppføre meg "anstendig" fra nå av.

 

Nei, jeg tar ikke dette spesielt personlig. Det er nok mest den pensjonerte moderatoren i meg som reagerer. :)

 

Det sklir bare så fort ut hvis man legger an en ufin tone.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Man kan rettferdiggjøre det meste bare man skriver eller begrunner det med "Miljø".

"Miljøpakken"

"Jeg kjører elbil pga miljøet"

Der elbiler bidrar bra er lav støy og ingen lokal forurensning. Merkes spesielt godt når man går over en parkeringsplass f.eks forbi biler på tomgang, eller fotgjengerfelt om vinteren med sur eksos overalt som river i nesen. Elbiler er starten på en forbedring for alle, men den totale forandringen skjer ikke over natten, og vi er langt fra der at slike biler passer for alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan rettferdiggjøre det meste bare man skriver eller begrunner det med "Miljø".

"Miljøpakken"

"Jeg kjører elbil pga miljøet"

Der elbiler bidrar bra er lav støy og ingen lokal forurensning. Merkes spesielt godt når man går over en parkeringsplass f.eks forbi biler på tomgang, eller fotgjengerfelt om vinteren med sur eksos overalt som river i nesen. Elbiler er starten på en forbedring for alle, men den totale forandringen skjer ikke over natten, og vi er langt fra der at slike biler passer for alle.

Vi må legge opp til at det kan passe for alle. Langt flere ladestasjoner, gjerne på steder som har bensinstasjoner allerede. Bedre luftkvalitet vil spare inn mye helsekostnader. Insentivene for elbiler må fortsette som før. Målet til regjeringen er jo at etter 2025 skal alle nye biler være elbiler. Det er et ambisiøst og imponerende mål. 

Lenke til kommentar

På den annen side har jeg forståelse for at enkelte billeverandører ikke lenger vil være formidlere av slike velkomstpakker. Det blir på en måte som at det lå velkomstpakker for Shell, Hafslund, Spotify, etc i biler, omtrent som en god del PC-er leveres med ulik programvare for tredjepartsleverandører.

Nå er ikke Elbilforeningen en kommersiell bedrift, så det blir litt søkt å sammenligne med Spotify m.fl.

 

 

 

 

 

El-bilene for vel samme skjebne som diesel bilene som vart anbefalt som miljøvennlig. Noen forskere sier at el-biler ikke er så miljøvennlig som mange trur, slik som det også var med diesel biler. Man går vel på et nytt smell her igjen. NB. El-bil eiere skal ikke å kommentere på mitt innlegg her.

Noen forskere sier ikke det nei. Synsere som ikke har peiling sier det.

 

De som faktisk er forskere vet at elbiler gir langt mindre utslipp av CO2 og ikke minst mindre giftige partikler lokalt.

 

Hvem som kommenterer på svadaen din kan ikke du avgjøre.

 

 

 

 

Jeg ser den, men dette er ikke "noe av transporten". Det er kommet til det punktet at dette er direkte uansvarlig rent økonomisk. Bare i 2017 tapte Staten anslagsvis 5.8 milliarder på denne gavepakken, og verre blir det slik utviklingen er nå. Hvem skal betale til slutt?

Det er ikke et tap, men en investering. En investering i lavere CO2-utslipp og ikke minst lavere utslipp av giftige gasser lokalt. Dette vil gi færre dødsfall og sykdommer, for eksempel.

 

Utover dette, så er det et norsk fenomen å kalle disse bilene "nullutslipp" når vi nå vet at produksjonsutslippet for en elbil er ca. det dobbelte av en fossilbil. Elbiler må kjøres i rundt 2 år for å "hente inn" dette.

Det går helt fin an å kalle dem nullutslipp. Ingen påstår at det ikke er utslipp ved produksjon, men når bilen først er laget så tar det ikke lang tid før de har mye lavere utslipp enn gammeldagse giftbiler.

 

Det er også en del myter andre veien, som da taler i favør av elbiler, som har mistet sin troverdighet underveis.

Som?

 

Spørsmålet er likevel når dette avgiftsgildet skal ta en ende? Slik det er nå begynner dette å virke mot sin hensikt, i mine øyne. El-bilene fremstår for meg alt annet enn gode når de fortsatt må spesialbehandles så til de grader for å bli solgt. Både elbilene som produkt og miljøet har havnet helt i bakgrunnen oppi dette.

 

Alt dette handler om nordmenns grådighet og elsk for egen lommebok...

Det skal ta en ende når elbilen er godt nok etablert slik at det er elbiler som dominerer trafikken i Norge, og vi er ved et punkt der folk velger elbil over giftige biler.

 

Det er nettopp miljøet som er bakgrunnen for insentivene rundt elbiler. Det er irrelevant om folk kjøper elbil fordi de er grådige eller om de har andre grunner, da hele poenget er at det er ønskelig at folk kjøper elbil fremfor giftbiler.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det er synd at de gjør det. Elbilforeningen jobber hele tiden med å se til at elbiler er relevant fremover. Det finnes mange som gjør det, men en forening jobber for brukerne.

 

Et viktigste de gjør er likevel å bidra til at nye elbileiere lærer seg ting og tang. Da snakker vi om lading, bruk av bil og andre ting som er forskjellig fra fossilbil. Av alle jeg har snakket med, er det lite, eller ingen info fra de som selger bilen.

 

Da vil ferske elbileiere f.eks tror de skal lade til 100% på hurtiglading, og slik skape køer på disse. Alle som har mulighet bør installere lader hjemme f.eks.

 

Skikk og bruk trenger å læres.

Lenke til kommentar

Vi må legge opp til at det kan passe for alle. Langt flere ladestasjoner, gjerne på steder som har bensinstasjoner allerede. Bedre luftkvalitet vil spare inn mye helsekostnader. Insentivene for elbiler må fortsette som før. Målet til regjeringen er jo at etter 2025 skal alle nye biler være elbiler. Det er et ambisiøst og imponerende mål. 

 

Det er ambisiøst, men også totalt urealistisk, og dermed ikke spesielt imponerende...

 

Insentivene kan gjerne gi elbiler en fordel, men økonomisk sett er det fullstendig uansvarlig å tro/mene at flertallet av bilene på norske veier skal kjøre rundt uten å bidra på verken mva, engangsavgift, veiavgift eller bompenger de neste 6 årene.

 

Tanken er fin, men den er så idealistisk og utopisk at den overgår sunn fornuft.

 

Det er ikke et tap, men en investering. En investering i lavere CO2-utslipp og ikke minst lavere utslipp av giftige gasser lokalt. Dette vil gi færre dødsfall og sykdommer, for eksempel.

 

Hvis man blander kortene, så er det en investering. Helse og veienett er dog to forskjellige poster på statsbudsjettet.

 

 

 

Det går helt fin an å kalle dem nullutslipp. Ingen påstår at det ikke er utslipp ved produksjon, men når bilen først er laget så tar det ikke lang tid før de har mye lavere utslipp enn gammeldagse giftbiler.

 

Det tar 2 år å kjøre inn utslippene ved produksjonen ved gjennomsnittelig kjøring etter europeisk standard. Men ja, etter det vil de jevnt over være mer miljøvennlig.

 

Man kan helt fint kalle dem "nullutslipp" hvis man starter analysen av bilens totale utslipp der man selv ønsker.

 

 

Som?

 

 

  1. Utslippet totalt sett. Bytter du ut en relativt ny bil med en ny elbil, vil du kunne bidra til større CO2-utslipp.
  2. Reell kjørelengde på mange modeller, spesielt på vinter. Mange elbiler som er solgt tidligere er en pinlig og frustrerende affære.
  3. Baksiden med litium i batterier. Her går det heldigvis mot faststoff takket være de bilprodusentene som har fått mest pepper for å vente med stor-produksjon av disse bilene.
  4. At man alltid sparer masse på elbil. Her har restverdi, spesielt på elbiler fra 2014-2015, vist at den totale kostnaden fort kan bli ganske høy den dagen man selger bilen. Dette pga at neste modell kjører "dobbelt så langt" etc. Ber man om et leasingtilbud på en elbil og sammenligner med en fossilbil, så vil man fort se at disse kan sprike betraktelig. Dette er dog blitt mye bedre etterhvert som bilene har blitt bedre, men en Leaf med 8-10 mils kjørelengde under gode forhold er det få som vil ha i dag. Her forandrer bruktmarkedet seg hele tiden, så dette vil selvfølgelig variere, ikke minst nå som etterspørselen øker grunnet manglende levering på nybiler.

 

Det skal ta en ende når elbilen er godt nok etablert slik at det er elbiler som dominerer trafikken i Norge, og vi er ved et punkt der folk velger elbil over giftige biler.

 

Når er det? 70% av befolkningen? 80%? 90%?

 

Det er også slik at elbiler ikke dekker alle sine behov, så for mange er ikke elbil et alternativ.

 

Det er nettopp miljøet som er bakgrunnen for insentivene rundt elbiler. Det er irrelevant om folk kjøper elbil fordi de er grådige eller om de har andre grunner, da hele poenget er at det er ønskelig at folk kjøper elbil fremfor giftbiler. 

 

Det er da virkelig ikke irrelevant, da kostnadene for dette faktisk må dekkes.

 

Hva mener du elbilene skal kjøre på i fremtiden? Elektriske og imaginære veier? Tørkede blomster? Skal de fly på et elektrisk magnetfelt?

 

Så lenge bilen har fire hjul, så er den like avhengig av infrastrukturen og veinettet som alle andre, uavhengig om den drives av et batteri eller motor. Dette må finansieres, men elbil-folk er tydeligvis for opptatt av å tenke på miljøet til at de kan bli brydd med slikt..?

 

Det er veldig bra at det rettes fokus mot miljø, men å få så mye tunellsyn at man ikke ser det større bildet gagner ingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...