Gå til innhold

Applereperatør nekter å gi ny erstatningstelefon


NAHJ1RXA

Anbefalte innlegg

I fjor oktober knuste jeg glasset på iPhone 7. Den lokale sertifiserte reperatøren kunne gi meg erstatningsenhet. De sa at da gjaldt garantien som ny telefon. Jeg kjøpte meg en større telefon og solgte nye 7’eren uprøvd til en kollega. Den har vært rammet av massevis av feil. Når han nå har levert inn erstatningsenheten til samme reperatør, så kan de ikke fikse eller gi ham en ny uten originalkvittering. Dvs for telefonen som ble erstattet. Dette høres helt absurd ut i mine øyne. Jeg har kvittering for erstatningsenhet, men ikke for den første ødelagte telefonen. (Kjøpt på nedlagt Siba). Kan de kreve dette? Ny reklamasjon/garanti gjelder for erstatningsenhet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvilken serviceverksted telefonen er levert inn, men jeg husker at vi alltid måtte inn med den orginale kjøpskvitteringen for å levere inn telefonener på serviceverksted for kunden.. Problemstillingen var aldri noe tema hos bedriftet jeg jobbes hos, da vi alltid hadde orginal kvitteringen lagret på systemet og kunne bare søke opp telefonen på serienummer og fant kvitteringen..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Fant frem til dette:

 

https://www.apple.com/legal/warranty/products/norway-universal-warranty.html

 

 

Når et produkt eller en del erstattes eller det blir gitt refusjon, tilhører erstatningsproduktet deg, og produktet som er byttet ut eller det er gitt refusjon for, tilhører Apple.

En erstatningsdel, et erstatningsprodukt eller et reparert Apple-produkt overtar den gjenværende garantien for det opprinnelige Apple-produktet eller en garantiperiode på nitti (90) dager fra tidspunktet for erstatningen eller reparasjonen, avhengig av hva som gir den lengste dekningsperioden.

Så siden firmaet du kjøpte produktet hos er konkurs, er det overnevnte gjeldende.. Om du kan finne frem en kjøpskvittering, eller bevise at du kjøpte produktet den og den datoen hos det konkurse firmaet, vil de som regel holde seg til Forbrukerkjøpsloven, og la kunden levere inn telefonen..

Lenke til kommentar

Trengte ikke vise kvittering første gangen. Har kvittering for innlevering første gang. Eneste e-posten jeg fant var for bestilling av henting i butikk av iPhonen. Iphone7 har vel vært på markedet i 2 år nå, så den kan umulig være eldre enn det.

Endret av NAHJ1RXA
Lenke til kommentar

Apple erstatningsenhet (swap) regnes som en reparasjon.

Så den første original-kvittering er den som er gjeldende.

 

Det er praksisen Apple kjører. Mange andre produsenter gir feks ny salgspakke, mens apple gir kun en reparert telefon tilbake (som forøvrig ser ny ut for mottaker).

 

Garantimessig henger dette på greip, ja.

 

Snakker vi her om at det er reklamert stiller saken seg annerledes, da vi er prisgitt andre spilleregler. Avhjelp (som er begrepet som brukes i forbrukerkjøpsloven) kan bety to ting. Enten er det foretatt en reparasjon, eller så er det foretatt en omlevering. Forskjellen her kan være viktig. Jeg vil mene at Apple sine "refurbished" telefoner (eller hva enn de kaller det) er å omlevere produktet. Og da løper det ny absolutt reklamasjonsfrist (i praksis her minimum to år), jf. forarbeidene til forbrukerkjøpsloven.

 

Merk at dette gjelder reklamasjon og ikke garanti.

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar

 Jeg vil mene at Apple sine "refurbished" telefoner (eller hva enn de kaller det) er å omlevere produktet.

Hva du mener er vel revende likegyldig :)

 

Det er sett på som en reparasjon, da det ikke er et nytt produkt (men ja, basically alledelene er jo byttet).

Det er selvsagt reklamasjon på reparert del.

 

På samme måte som om de gir deg en ombytte enhet X antall ganger (Swap), så kan du kreve heving av kjøp da de har forsøkt reparasjon feks, 2 ganger.

Lenke til kommentar

Hva du mener er vel revende likegyldig :)

 

Det er sett på som en reparasjon, da det ikke er et nytt produkt (men ja, basically alledelene er jo byttet).

Det er selvsagt reklamasjon på reparert del.

 

På samme måte som om de gir deg en ombytte enhet X antall ganger (Swap), så kan du kreve heving av kjøp da de har forsøkt reparasjon feks, 2 ganger.

 

Hehe, burde nok vært mer presis. Kan for så vidt byttes ut med "at en refurbished enhet fra Apple er å anse som en omlevering er ganske åpenbart". 

 

Du kan lese litt om problemstillingen i denne artikkelen. 

 

Det trenger ikke å være "et nytt produkt" for å være ansett som en omlevering. Videre er det ikke nødvendig at det er ansett som en reparasjon for å kunne påberope seg bestemmelsen om to avhjelpsforsøk jf. fkjl. § 30. Igjen, avhjelp er definert slik at både omlevering og reparasjon omfattes, jf. fkjl. § 29.

 

Dette igjen er preseptoriske regler, jf. fkjl. § 3. Med andre ord er det hva Apple skulle mene her som er revnende likegyldig (samme forbehold om reklamasjon og garanti som ovenfor). 

Endret av d'espresso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant frem til dette:

 

https://www.apple.com/legal/warranty/products/norway-universal-warranty.html

 

Så siden firmaet du kjøpte produktet hos er konkurs, er det overnevnte gjeldende.. Om du kan finne frem en kjøpskvittering, eller bevise at du kjøpte produktet den og den datoen hos det konkurse firmaet, vil de som regel holde seg til Forbrukerkjøpsloven, og la kunden levere inn telefonen..

 

Nå gikk jo faktisk ikke Siba konkurs... Siba ble slått sammen med Netonnet... Og så lenge firmaene ble slått sammen, så overtar jo firma kundeforholdene..

 

Til trådstarter:

Om du er helt avhengig av den originale kvitteringen, ville jeg tatt kontakt med Netonnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...