Gå til innhold

For fem år siden fikk du en iPhone for 5790 kroner. Nå koster den dyreste nesten 17 000 kroner


Anbefalte innlegg

Bare ved å ymte at en mobil til under 2000kr er et bedre kjøp enn egentlig hva som helst får meg til å tvile på hva du har fått oppleve av mobiltelefoner i livet ditt

Iphonene koster skremmende mye nå desverre, men jaggu meg skuffer de aldri heller til gjengjeld

Verdt pengene hver gang

Å si at Xiaomi Mi A1 er et bedre kjøp enn disse kraftig overprisede (overhodet ikke verdt prisen) iPhone-modellene er ikke akkurat kontroversielt. Sett deg inn i modellen du gjør narr av, ikke bare se på prisen ;)

 

Jeg har hatt flere toppmodeller tidligere, både Samsung og HTC, men har lært litt og gjør bedre kjøp nå enn før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Påstander om bedre kjøp og smarte kjøp blir en nokså bortkastet diskusjon. Vi kan vel si oss enige i at du gjør noen mer økonomiske kjøp, det er det jo liten tvil om. Hvor mye X modell er verdt for person Y og hvorvidt det er et bra eller smart kjøp finnes det jo slettes ikke noe objektiv fasitsvar på.

Lenke til kommentar

Bare ved å ymte at en mobil til under 2000kr er et bedre kjøp enn egentlig hva som helst får meg til å tvile på hva du har fått oppleve av mobiltelefoner i livet ditt

Iphonene koster skremmende mye nå desverre, men jaggu meg skuffer de aldri heller til gjengjeld

Verdt pengene hver gang

En bil til 100K er er trolig 10x eller mer økonomisk en en bil til 1000K. 

Begge fullfører den samme jobben, den dyre bilen er mer behagelig, morsommere og ikke minst gir mer prestisje en den billige.

Premium mobiler har også ulemper utenom å være dritdyre. 

På de andre siden får du damevesker som er flere ganger dyrere og som opplagt ikke er bedre en en veske til 300 kr. 

Er vel på tide å innse at det er mote ikke avansert teknologi som er salgs argumentet her ulikt situasjonen for 5 år siden. 

Nå en bil til 20K vil trolig ha mer problemer med drift sikkerhet og generell sikkerhet siden den er gammel og slitt. 

Trolig billigere en den til 100K så lenge du er klar over at det er forbruksvare og godt mulig den er så stygg du ikke vil sees med den. 

Lenke til kommentar

https://www.dn.no/nyheter/2018/09/15/1334/Teknologi/-apple-melker-kundene-sa-lenge-de-kan

Det er også min mening. Apple har misbrukt sin makt på alle fronter: ingen priskonkurranse på deres produkter ( slikt var ulovlig for bare få år siden), en tredobling av prisen, ingen kontaktadresse, fastmonterte batterier som dør etter tre år, skjermer som er lett knuselige, tvangsapper og nå også sletting av digitale filmer folk har betalt for. Jeg kommer aldri mer til å kjøpe noe Apple-produkter noe mer; Både Huawei, Samsung og Sony er fullgode alternativer til halve innkjøpsprisen..Bare et stykke plastikk rund din telefon koster 500.. Det burde innføres 5 års total garanti på mobiltelefoner, strenge kompatibilitetskrav og selvsagt bør folk slutte å kjøpe deres overprisete produkter. Man er jo tett i skallen om man kjøper en IPhone heretter. Jeg kommer til å latterliggjøre folk som kjøper en « ny» IPhone heretter. Også dominansen og brukerfientligheten til Google, Microsoft, HP m.fl. må det snarest bli en slutt på. At ikke EU tar større og raskere grep her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare ved å ymte at en mobil til under 2000kr er et bedre kjøp enn egentlig hva som helst får meg til å tvile på hva du har fått oppleve av mobiltelefoner i livet ditt

Iphonene koster skremmende mye nå desverre, men jaggu meg skuffer de aldri heller til gjengjeld

Verdt pengene hver gang

Jo, de kan skuffe de og. Jeg gikk over fra iphone 7 til en Xiaomi telefon. Elendig batteri..
Lenke til kommentar

Ok, jeg tror du misforstår her.

 

Prisstigningen som jeg har skrevet er drevet av valutakurs, inflasjon og produksjonskostnad. De to første er du ikke uenig med siden du ikke bestrider regnestykket mitt.

 

Så er det produksjonskostnader som du virker å mene bør gå ned, siden dollar er sterk og de fleste av delene kjøpes i utenlandsk valuta. Ikke at du har bevist at USD er sterk i forhold til de valutene da.... Men når de kommer med antagelser av vhor mye det koster i USD, så er jo det fakturert inn allerede. Det koster 370 USD å kjøpe delene til iPhone X. Og hovedgrunnen til at det er så mye dyrere enn iPhone 5S er at delene har blitt dyrere. Selv om valutakurs kanskje har gjort det litt billigere så om prisen på noe går fra 10 USD til 20 USD og så ned til 18 USD pga valuta så er prisen fortsatt 80% opp.

 

Som eksempel kan jeg si prisen på RAM gikk opp 100% i USD på et år. Da går prisen for Apple på en iPhone opp, i USD. Kanskje har Apple spart en hundrelapp i deler med XS, men sannsynligvis har komponentene generelt blitt dyrere enn det valuta har eventuelt gått opp.

 

Altså om du har noen tall for noe for å vise at Apple angivelig sparer så mye penger kom med det. Enn så lenge så har du regnestykket mitt som viser at Apple sin prisøkning er lik valuta + inflasjon + økt produksjonskostnad.

 

Og det at iPhone er dyrere enn andre er ikke bevis på at Apple øker pris for profitt. De hadde god profitt på 5S. De øker prisen for å opprettholde den marginen. Så enkelt. Andre selskap selger billigere, men da tjener de heller ikke noe penger på det.

 

Jeg har ikke ment å påstå at Apple skal ned i pris for å ha samme profitt, men at de ikke skal ha i nærheten av den økningen de har satt. 

Husker jeg rett kostet forrige toppmodell rundt 12k, mens den nå koster 17k. Du snakket om valuta, så mitt poeng var å påpeke at valuta ikke forsvarer en økning på over 40%. Dette førte igjen til en debatt om hvordan valuta påvirker priser. At USD har styrket seg det siste halvåret er ingen hemmelighet - i mars fikk man 1050KRW for en dollar, nå får man 1126. I mars fikk man 6,27 RMB for en dollar, nå får man 6,87.

 

Hvis jeg oppfattet deg rett i den første posten om dette, sa du at valutakurs var en av grunnene til prisøkningen, og det var det jeg motsa basert på USDs utvikling.

Lenke til kommentar

https://www.dn.no/nyheter/2018/09/15/1334/Teknologi/-apple-melker-kundene-sa-lenge-de-kan

Det er også min mening. Apple har misbrukt sin makt på alle fronter: ingen priskonkurranse på deres produkter ( slikt var ulovlig for bare få år siden), en tredobling av prisen, ingen kontaktadresse, fastmonterte batterier som dør etter tre år, skjermer som er lett knuselige, tvangsapper og nå også sletting av digitale filmer folk har betalt for. Jeg kommer aldri mer til å kjøpe noe Apple-produkter noe mer; Både Huawei, Samsung og Sony er fullgode alternativer til halve innkjøpsprisen..Bare et stykke plastikk rund din telefon koster 500.. Det burde innføres 5 års total garanti på mobiltelefoner, strenge kompatibilitetskrav og selvsagt bør folk slutte å kjøpe deres overprisete produkter. Man er jo tett i skallen om man kjøper en IPhone heretter. Jeg kommer til å latterliggjøre folk som kjøper en « ny» IPhone heretter. Også dominansen og brukerfientligheten til Google, Microsoft, HP m.fl. må det snarest bli en slutt på. At ikke EU tar større og raskere grep her.

 

 

Må jo bare elske mennesker som har et såpass stort behov for å undertrykke andre medmennesker. Mer smålig er det vel vanskelig å bli. Man forstår jo hvorfor det er mye krig og elendighet i verden når folk klarer å ta så totalt meningsløse ting som valg av mobiltelefon såpass personlig at man føler en så stor trang til å oppføre seg så kritikkverdig overfor andre medmennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.dn.no/nyheter/2018/09/15/1334/Teknologi/-apple-melker-kundene-sa-lenge-de-kan

Det er også min mening. Apple har misbrukt sin makt på alle fronter: ingen priskonkurranse på deres produkter ( slikt var ulovlig for bare få år siden), en tredobling av prisen, ingen kontaktadresse, fastmonterte batterier som dør etter tre år, skjermer som er lett knuselige, tvangsapper og nå også sletting av digitale filmer folk har betalt for. Jeg kommer aldri mer til å kjøpe noe Apple-produkter noe mer; Både Huawei, Samsung og Sony er fullgode alternativer til halve innkjøpsprisen..Bare et stykke plastikk rund din telefon koster 500.. Det burde innføres 5 års total garanti på mobiltelefoner, strenge kompatibilitetskrav og selvsagt bør folk slutte å kjøpe deres overprisete produkter. Man er jo tett i skallen om man kjøper en IPhone heretter. Jeg kommer til å latterliggjøre folk som kjøper en « ny» IPhone heretter. Også dominansen og brukerfientligheten til Google, Microsoft, HP m.fl. må det snarest bli en slutt på. At ikke EU tar større og raskere grep her.

Det er 5 års reklamasjonsrett på Apple og alle andre telefoner.

Hva skal EU gjøre, utvikle eget open-source OS til PC'er og telefoner?

Lenke til kommentar

En bil til 100K er er trolig 10x eller mer økonomisk en en bil til 1000K. 

Begge fullfører den samme jobben, den dyre bilen er mer behagelig, morsommere og ikke minst gir mer prestisje en den billige.

 

Premium mobiler har også ulemper utenom å være dritdyre. 

På de andre siden får du damevesker som er flere ganger dyrere og som opplagt ikke er bedre en en veske til 300 kr. 

Er vel på tide å innse at det er mote ikke avansert teknologi som er salgs argumentet her ulikt situasjonen for 5 år siden. 

 

 

 

De gjør samme jobben i form av å få deg fra a til b

Forskjellene går i sammenskrudd kvalitet, det at du kan kjøre forbi traileren på 5 sekund kontra 60 sekund, at du får godlyd i høyttalerne dine, at det skjer noe med en gang du trykker på en knapp i bilen din, at lysene dine lyser 200% bedre enn billigbilen, at du har sikkerhetssystemene dyrere biler har osv osv osv.....Altså alle de små forskjellene blir såpass store når du summerer at å blande biler,vesker og og annet oppi en mobildiskusjon blir helt feil

Lenke til kommentar

Å si at Xiaomi Mi A1 er et bedre kjøp enn disse kraftig overprisede (overhodet ikke verdt prisen) iPhone-modellene er ikke akkurat kontroversielt. Sett deg inn i modellen du gjør narr av, ikke bare se på prisen ;)

Jeg har hatt flere toppmodeller tidligere, både Samsung og HTC, men har lært litt og gjør bedre kjøp nå enn før.

Ikke meningen å gjøre narr av en mobil, nekter bare tro at du kan stå inne for at en billigmodell i den prisklassen skal være i nærheten av hva en toppmodell klarer uavhengig merke
Lenke til kommentar

Ikke meningen å gjøre narr av en mobil, nekter bare tro at du kan stå inne for at en billigmodell i den prisklassen skal være i nærheten av hva en toppmodell klarer uavhengig merke

 

Det sa jeg heller ikke. Jeg sa at den er et bedre kjøp, altså langt mer for pengene, og utenom kameraet tror jeg at det er vanskelig å merke den helt store forskjellen for folk flest. Så kan man spørre seg om hvor mye et bra mobilkamera er verdt, hvor mange tusen.

 

Hvis man har millionlønn og ikke helt vet hva man skal bruke pengene på, så er det mer naturlig å gå for en iPhone. De fleste vil velge en mellomting. Xiaomi ville solgt bedre hvis folk forholdt seg mer til reell kvalitet og ikke bare så på merke og pris.

Endret av BVB09
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sa jeg heller ikke. Jeg sa at den er et bedre kjøp, altså langt mer for pengene, og utenom kameraet tror jeg at det er vanskelig å merke den helt store forskjellen for folk flest. Så kan man spørre seg om hvor mye et bra mobilkamera er verdt, hvor mange tusen.

 

Hvis man har millionlønn og ikke helt vet hva man skal bruke pengene på, så er det mer naturlig å gå for en iPhone. De fleste vil velge en mellomting. Xiaomi ville solgt bedre hvis folk forholdt seg mer til reell kvalitet og ikke bare så på merke og pris.

 

 

Du trenger ikke akkurat millionlønn for å ha råd til en ny iPhone hvert år for å si det sånn. Finnes vel knapt et land i verden hvor elektronikkprisene er så rimelige i forhold til gjennomsnittslønn enn hva det er i Norge og samtidig har vi noe av de beste forbrukerkjøpsrettighetene attpåtil.

 

Vi Nordmenn bruker vel mer penger på "luksus", altså ting som strengtatt ikke er nødvendig enn de fleste andre, nettopp grunn av at vi har såpass gode lønninger og privatøkonomi så det å definere hva som er "best kjøp" blir en temmelig meningsløs diskusjon da det blir jo en helt subjektiv og personlig vurdering å bestemme hvor mye man er villig til å bruke på ditten og datten.

 

For noen så er det bedre å bruke penger på en reise til utlandet med en totalramme på temmelig mange tusenlapper som forsvinner på 1-4 uker. For andre så bruker man hel masse penger på diverse hobbyer. Noen bruker en masse penger på elektronikk osv.. Er ikke noe fasitsvar her så det blir jo temmelig meningsløst å legge opp til at det å bruke 2500 kr er mer "riktig" kontra å bruke 5000 kr, kontra å bruke 12'000 kr osv på en mobiltelefon.

 

Mange klarer seg sikkert med langt rimeligere telefoner, akkurat som mange hadde klart seg uten X-antall turer til utlandet osv osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nehei..? Var det ikke flere hundre tusen kunder som ble skuffet når de fjernet AUX-kontakten sier du?

Jo mange ble visst skuffet her i starten, nå er det vel ikke mange selskap igjen som har 3,5 inngangen?

Personlig bryr det meg nada, har ikke åpnet et ledningsheadsett som har fulgt med en telefon på over 5 år.

Bluetooth/trådløst.....welcome to the future

Lenke til kommentar

Det sa jeg heller ikke. Jeg sa at den er et bedre kjøp/produkt, altså langt mer for pengene, og utenom kameraet tror jeg at det er vanskelig å merke den helt store forskjellen for folk flest. Så kan man spørre seg om hvor mye et bra mobilkamera er verdt, hvor mange tusen.

 

Hvis man har millionlønn og ikke helt vet hva man skal bruke pengene på, så er det mer naturlig å gå for en iPhone. De fleste vil velge en mellomting. Xiaomi ville solgt bedre hvis folk forholdt seg mer til reell kvalitet og ikke bare så på merke og pris.

Nei den kommer aldri til å være et bedre kjøp( i mine øyne) for den henger etter i alle ledd, så skal du få mene hva du vil selv naturligvis

Jeg har heller ikke millionlønn, men legger ikke skjul på at jeg er «mobilgal som kona sier»

Så la meg være det, å om du eller andre liker å legge pengene deres i andre ting så finnes det helt sikkert et fora for det også (som du garantert ikke vil finne meg i )

Endret av Andynator
Lenke til kommentar

Nei den kommer aldri til å være et bedre kjøp( i mine øyne) for den henger etter i alle ledd, så skal du få mene hva du vil selv naturligvis

Jeg har heller ikke millionlønn, men legger ikke skjul på at jeg er «mobilgal som kona sier»

Så la meg være det, å om du eller andre liker å legge pengene deres i andre ting så finnes det helt sikkert et fora for det også (som du garantert ikke vil finne meg i )

 

Jeg kan ikke uttale meg om hvorvidt du merker forskjell på Xiaomi-modellen og disse iPhone-modellene utover kameraet, men veldig mange vil nok merke liten eller ingen forskjell. Dessverre ikke mulig å undersøke dette i praksis siden det ikke engang er samme operativsystemet.

 

Angående reiser kan ikke det sammenlignes med kjøp av mobiltelefon btw.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke uttale meg om hvorvidt du merker forskjell på Xiaomi-modellen og disse iPhone-modellene utover kameraet, men veldig mange vil nok merke liten eller ingen forskjell. Dessverre ikke mulig å undersøke dette i praksis siden det ikke engang er samme operativsystemet.

 

Angående reiser kan ikke det sammenlignes med kjøp av mobiltelefon btw.

Tror det er nytteløst å få forståelse for argumentet ditt her. Noen som ikke har brukt Android One vil ikke forstå at det er mulig å få en overraskende bra mobil til en billig penge, og dermed få mer for pengene enn hos Apple. For noen er bra=dyrt...

La nå disse gå i tåka med skylapper på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror det er nytteløst å få forståelse for argumentet ditt her. Noen som ikke har brukt Android One vil ikke forstå at det er mulig å få en overraskende bra mobil til en billig penge, og dermed få mer for pengene enn hos Apple. For noen er bra=dyrt...

La nå disse gå i tåka med skylapper på.

Heldige meg, har prøvd begge deler ( billige og dyre telefoner)

Å derfor Har jeg ingen problemer med å legge i noen ekstra kroner for å få en telefon jeg kan få god for. En som henger med i svingene når jeg trenger det, for jeg har vært i situasjoner der telefonen svikter deg når du trenger den som mest.

Skylappesetningen var barnslig

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...