Gå til innhold

Den store iPhone Xs / Xr tråden (2018)


Lami

  

107 stemmer

  1. 1. Hvilken iPhone skal du kjøpe?



Anbefalte innlegg

Noen ganger så roter jo operatøren voldsomt andre veien også. Var vel tre måneder på rad hvor kona fikk SMS-varsel fra Telenor om at nå er din data brukt opp og hun var ikke i nærheten av å ha brukt opp mengden som var flyttet over fra forrige måned engang.

 

Så det at man helst vil kunne styre dette direkte i operativsystemet forstår jeg godt.

Personlig syntes jeg det beste er varselet, da kan man roe ned databruken, eller som jeg har gjort ett par ganger, latt familiemedlemmer låne med seg en 4G ruter den siste uken før reset så de får litt ekstra rollover :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste av de punktene stemmer jo fremdeles, notifikasjoner har jo fått en overhaling og fungerer nå mer lignende hva det gjør på Android mener jo fremdeles ikke helt likt. Hva du sikter til med 0 kontroll på databruk er jeg noe usikker på.

 

Men ja, each to their own osv.. Poenget er vel heller det at telefonene er relativt sett temmelig like så det er ytterst få logiske argumenter for hvorfor man skal anbefale noen å bytte plattform fra noe de allerede er komfortable å fornøyde med. Den potensielle gevinsten er minimal, så faren for frustrasjon og misnøye vil jeg si er endel større.

 

Må jo heller ikke glemme at mange gjerne er investert i et økosystem, alle betalte apper du har på den ene plattformen blir jo ikke mer over på den andre så du har en potensiell kneik der også. Må heller ikke glemme at det er endel folk som benytter Appleenheter som en del av et større økosystem, så de ikke nødvendigvis ser på mobilen som en like frittstående enhet som mange andre da den allerede kanskje integrerer mot løsninger som iCloud, macOS, AirPlay, tvOS og andre ting de allerede har i heimen som gjør et bytte enda mindre logisk da du nærmest bytter deg ut av ditt eksisterende økosystem som igjen kan by på endel utfordringer, frustrasjon og kan koste noen kronasjer for å fikse tilsvarende for en annen plattform.

 

Gode argumenter her, som jeg er helt enig i. Har selv investert en del i Apples operativsystem, og synes det ville være kjipt å evt ta denne på nytt.

Lenke til kommentar

Hadde blitt rik om jeg skulle lirt av meg alt jeg er misfornøyd med i softwaren i den appen der. For all del så digger jeg at mye mer kan stilles på, men det er så mange dårlige løsninger at jeg har gitt opp. Gleder meg allerede til Xs :)

Android har uten tvil utrolig mange bakdeler, men man må være blind for å ikke se noen mangler i iOS, føler også iOS har stått veldig stille de siste årene, mens android generelt blir bedre og bedre.

 

EDIT; Føler også en del ting har gått mer til helvette etter Jobs døde, får mer og mer inntrykket av at han hadde ordentlig stålkontroll på firmaet.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Mange måter å løse det på, men tror de fleste foretrekker å ikke måtte sjekke operatøren sin app flere ganger hver dag, det er jo poenget med slik det er satt opp på android, det bare fungerer i bakgrunnen. Har flere venner/familiemedlemmer som har opplevd å betale ekstra da de har gått over grensen, ofte er både SMS varsel og appen til operatøren delayed, eller i chilimobil sitt tilfelle, så fungerte den ikke i det hele tatt... En annen løsning er jo selvsagt å velde en operatør som ikke tar betalt etter man har brukt opp datamengden sin, det er gjerne de litt dyrere som tilbyr det, men det er det fort verdt.

Joda, jeg ser nytteverdien for de som har behov for å sjekke såpass hyppig. Jeg har vel sjekket dette 2-3 ganger det siste året.
Lenke til kommentar

Hadde blitt rik om jeg skulle lirt av meg alt jeg er misfornøyd med i softwaren i den appen der. For all del så digger jeg at mye mer kan stilles på, men det er så mange dårlige løsninger at jeg har gitt opp. Gleder meg allerede til Xs :)

Kan jo si at ifht den ranten du hadde i Note 9 tråden så var nesten alle "problemene" dine PEBCAK, og noen av dem igjen var spesifikke til Samsung sin variant av Android.

 

Tror mange av problemene dine rett og slett kommer av att du gir opp for fort, som du selv også innrømte i den tråden, men det er jo selvsagt ingen big deal, er man mest fornøyd med iOS så kjøper man det, men føler uansett det blir feil av deg å ytre forslag for andre på det premisset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo si at ifht den ranten du hadde i Note 9 tråden så var nesten alle "problemene" dine PEBCAK, og noen av dem igjen var spesifikke til Samsung sin variant av Android.

 

Tror mange av problemene dine rett og slett kommer av att du gir opp for fort, som du selv også innrømte i den tråden, men det er jo selvsagt ingen big deal, er man mest fornøyd med iOS så kjøper man det, men føler uansett det blir feil av deg å ytre forslag for andre på det premisset.

Jeg påpekte at folk måtte arrestere meg på såkalte "PEBCAK", men kan ikke se at det har blitt gjort. Jeg tror dog det er en god grunn til det da flere av tingene ikke kan løses uten reale omveier og noen kan ikke løses. Det hjelper jo ikke at noen av dem var spesifikt for samsung når det er postet i en tråd om nettopp en samsung note. Jeg flashet også en samsung med clean android som jeg brukte i 1.5 uke før jeg fikk noten og det er ikke så fjernt fra samsung sitt overlay som folk skal ha det til. Visste at fallhøyden var stor ved en slik rant, men håpet nesten at mer av det skulle være brukerfeil så jeg kunne fått orden på det og vært litt fornøyd med ny telefon..

 

Om jeg hadde sett lys i enden av tunellen så hadde jeg ikke gitt opp. Problemet er bare at det er så mye at jeg ikke orker å fortsette kampen. Jeg tror genuint at de fleste som er fornøyd med iOS i dag og skifter til android vil få mye av den samme opplevelsen som jeg har med at det ikke er like gjennomført hele veien. Følelsen er omtrent som når man kjørte linux for 15 år siden for der var også alt mulig å gjøre, men det var mye dill for å bare få ting til å virke ut av boksen slik det gjorde med andre alternativer.

 

Bare den "polerte" følelsen med at ting virker og er intuitivt skal man neimen ikke kimse av. Å få satt opp så god sync f.eks som en iphone får i fra fabrikk er nesten ikke gjennomførbart engang. Handoff, sync av bilder/videoer, notater, filer, notifications (får jeg en sms/telefon når jeg bruker macbooken så kommer den selvfølgelig til macbooken), imessage sync mellom devicer, findmyphone osv osv.

 

Som han over så var jeg også litt fedup med apple i fjor og som andre synst jeg det har gått noe nedover etter Steve Jobs kasta inn håndkleet. Det var hele grunnen til at jeg forsøkte å skifte i fjor og til at jeg igjen forsøkte i år. Jeg ønsker genuint å løsrive meg, men det er bare så altfor mye man oppdager at er tatt som en selvfølgelig så blir så tydelig nå med note 9 halvfabrikatet.

Endret av minim
Lenke til kommentar

Jeg påpekte at folk måtte arrestere meg på såkalte "PEBCAK", men kan ikke se at det har blitt gjort. Jeg tror dog det er en god grunn til det da flere av tingene ikke kan løses uten reale omveier og noen kan ikke løses. Det hjelper jo ikke at noen av dem var spesifikt for samsung når det er postet i en tråd om nettopp en samsung note. Jeg flashet også en samsung med clean android som jeg brukte i 1.5 uke før jeg fikk noten og det er ikke så fjernt fra samsung sitt overlay som folk skal ha det til. Visste at fallhøyden var stor ved en slik rant, men håpet nesten at mer av det skulle være brukerfeil så jeg kunne fått orden på det og vært litt fornøyd med ny telefon..

 

Om jeg hadde sett lys i enden av tunellen så hadde jeg ikke gitt opp. Problemet er bare at det er så mye at jeg ikke orker å fortsette kampen. Jeg tror genuint at de fleste som er fornøyd med iOS i dag og skifter til android vil få mye av den samme opplevelsen som jeg har med at det ikke er like gjennomført hele veien. Følelsen er omtrent som når man kjørte linux for 15 år siden for der var også alt mulig å gjøre, men det var mye dill for å bare få ting til å virke ut av boksen slik det gjorde med andre alternativer.

 

Bare den "polerte" følelsen med at ting virker og er intuitivt skal man neimen ikke kimse av. Å få satt opp så god sync f.eks som en iphone får i fra fabrikk er nesten ikke gjennomførbart engang. Handoff, sync av bilder/videoer, notater, filer, notifications (får jeg en sms/telefon når jeg bruker macbooken så kommer den selvfølgelig til macbooken), imessage sync mellom devicer, findmyphone osv osv.

 

Som han over så var jeg også litt fedup med apple i fjor og som andre synst jeg det har gått noe nedover etter Steve Jobs kasta inn håndkleet. Det var hele grunnen til at jeg forsøkte å skifte i fjor og til at jeg igjen forsøkte i år. Jeg ønsker genuint å løsrive meg, men det er bare så altfor mye man oppdager at er tatt som en selvfølgelig så blir så tydelig nå med note 9 halvfabrikatet.

En av problemene er jo litt måten du beskriver "feilene" på i den nevnte tråden, det blir fort vanskelig å tolke hva du mener, mens jeg til dels føler at du forventer at alt på android skal fungere slik det gjør på iOS, det vil det nok aldri gjøre, og det tar en stund å venne seg til ett ny OS, på samme måte som at dersom noen som hele tiden har brukt android får utlevert en iOS enhet vil en god del av dem til stadig irritere seg stort over ting som rett og slett er forskjellig fra OS til OS.

 

Sync er kanskje den minst polerte biten som du nevner, men du kan få Google Photos til å synce mer eller mindre hvilken som helst mappe med bilder/videoer på enheten, noe du forøvrig nevnte som ett problem.

 

Jeg skjønner hvorfor du postet det som du gjorde, og jeg ser at du ønsket å få hjelp, men visse ting blir vanskelig om man ikke selv sitter med enheten i hånda.

 

Poenget mitt var uansett at det er to forskjellige ting å fortelle sin egen opplevelse, mot å fraråde noen fra å teste selv.

 

 

 

Forøvrig minnet dette meg på noe som jeg ikke skjønner en dritt av på iOS, hvorfor kan jeg ikke sette opp at jeg kan laste ned gratis apps uten å måtte verifisere med fingeravtrykk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...