Gå til innhold

Hvordan svarer du telefonselgere?


Morromann

Anbefalte innlegg

Mange som kanskje misforstår og legger på før man rekker å si hvem man er og hvor man ringer fra, og ikke minst hvem man vil snakke med. Altså når det ikke er en salgshenvendelse. Sånne folk blir bare kontaktet om igjen og om igjen de neste dagene.

 

En annen ting, mange spør om det er reklame når man ringer. Hva i all verden betyr det? Jeg har jobbet med forskjellige telefonhenvendelser i mange år, med ulikt formål (som sagt telefonselger for lenge siden, men også jobbet med annet), men jeg har faktisk null snøring på hva reklame per telefon innebærer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv sitter jeg som daglig leder for et mindre fierma og er samtidig også utøvende fagperson. Jeg kjører strengt tider jeg er og ikke er tilgjengelig på telefon. Det er 90 % tider kundene kjenner til og i disse tilfelle er telefonen enten av eller flymodus, enkelt og grett. 

Strategi her ellers, altså når jeg er tilgjengelig på telefon. 

 

Får jeg en telefonsamtale fra noen som ikke alt ligger inne med navn i telefonboken lukter jeg “selger” med en gang og er mentalt forberedt på det. (Noen “hyggelige” plageånder kjent fra tidligere ligger også med “Avvis! Avvis!” som “navn” og slike telefoner går selvsagt rett til den røde knappen.) Har vedkommende først fått meg på øret lytter jeg (som alltid når jeg er i "telefonmodus" og har åpne linje), og da har den som ringer meg opp fem sekunder på å fortelle meg hvem han er og hva han vil, slik at jeg selv kan legge løpet videre derfra. Har han innen disse fem sekundene ikke avklart det får han spørsmålet “du, NN (NN så langt jeg vet, strykes eller), hva er formålet ditt med denne telefonsamtalen” - så gjerne midt i en setning om han er av bergensertypen og snakker både på inn- og utpust. Er han aller minste uklar på det spørsmålet får han spørsmålet direkte: “Er sluttformålet ditt med å ta kontakt med oss å oppnå et salg eller et veldedig bidrag? Hvis nei, hva er sluttformålet ditt?" 

 

Med mindre han da svarer klart og utvetydig “nei” får han - gitt at jeg ikke positivt vet han nå skal gis beskjed om at han kaster bort to manns tid og at vi derfor avslutter samtalen og sparer oss begge for å kaste bort den tiden - beskjed . igjen gjerne midt i “talen” sin - om å sende meg skriftlig alt han har av faktabasert iInformasjon som kan være av interesse for meg, og at gjør dette meg interessert i flere fakta tar jeg neste kontakt. Samtidig får han også - klart, men uten noen ukvemsord - melding om at det altså skal avventes til jeg selv evt måtte ta kontakt os stille noen spørsmål/be om en nærmere demonstrasjon. Dersom han eller noen annen i firmaet av noen som helst grunn tar kontakt før det ryker firmaet automatisk på svartelisten hos oss herfra og halvveis inn i evigheten og med beskjed om at oppdatering av den svartelisten kunngjøres videre til alle forbindelser vi verdsetter (fortrinnsvis uttrykt på en slik måte at han forstår - om han da forstår noe som helst - at han selv og hans firma ikke tilhører disse).

 

Har han fremdeles ikke forstått hvor landet ligger påpeker jeg at langt viktigere oppgaver venter (det er absolutt alltid sant, for mindre viktige oppgaver enn å snakke med slike telefonselgere bruker jeg ikke et minutt av dagen på!), sier adjø og legger på. 

 

Ellers kan jeg nevne at mine foreldre - som står i reserverasjonsregisteret privat, akkurat som oss selv - gjør på samme måte som meg frem til spørsmålet “er sluttformålet ditt å oppnå et salg eller et veldedig bidrag”. Er svaret her annet enn et krystallklart nei får vedkommende det litt uventede spørsmålet “si meg, oppsøkte jeg DEG eller du MEG”? Innrømmer det siste får de vite “så kom tilbake når det passer MEG, adjø”, innrømmer de ikke det siste får de vite “slutt å kast bort tiden min, adjø”. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mange dårlige strategier her ser jeg.

 

Jeg jobber med å sette opp løsninger som blant annet brukes for å ringe ut, type salg, kunde oppfølging osv.

Og den beste løsningen for å ikke blir ringt opp igjen fra det firmaet/løsninger er å si at man ikke er interessert.

For da, hvis de bruker en ordentlig løsning på en god måte vil samtalen logges som feks "Ikke interessert" og nummeret vil bli fjernet fra nummerlisten til den kampanjen, du kan også be selgeren som ringer om å legge deg til i en "do not call list" om løsningen har dette, noe jeg regner med de fleste har.

 

Sier man at man ikke har tid vil nummeret fortsatt ligge i nummer poolen og bli ringt når nummerlisten starter på nytt.

Samme gjelder om du ikke tar den, tar den å bare legger på osv osv.

 

Personlig er jeg ikke reservert noe sted mot telefonsalg eller spørreundersøkelser, men jeg får max ett anrop per måned. Kanskje fordi jeg er høflig å svarer at jeg ikke er interessert? 

Endret av PatSharpX
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte at det forventes at jeg skal være høflig mot noen som helt uoppfordret ringer meg og forsøker å prakke på meg skrot. 

 

Min tanke er at hvis det bare blir kjipt nok å være telefonselger så vil man måtte øke lønnen til dem, og da blir det mindre lønnsomt, og til slutt blir det for dyrt. 

 

Min strategi er hvis det er ukjente firma så, så sier jeg bare "nei. helt uinteressert" to tre ganger før jeg legger på.

Hvis det er et firma jeg kjenner fra før, og har et horn i siden på så forteller jeg dem hvor bedritent selskapet er og at jeg aldri i ville helvete vil ha noe med dem å gjøre.

 

De har kostet meg min tid, så jeg synes de godt kan betale meg tilbake ved at jeg får ut litt frustrasjon, og dermed kan være hyggeligere mot folk rundt meg...  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Lærte en glimrende ny variant for telefonselgere i dag, helt genial i all  sin enkelhet.

 

Straks man har identifisert en telefonselger på linjen slår man volum på minimum, legger ganske enkelt telefonen maksimalt stille bort, tar tak i noe langt viktigere enn den selgeren og lar så selgeren snakke og snakke og snakke og snakke og snakke gjennom sitt velplanlagte manuskript, helt til selgeren selv finner ut dette er totalt bortkastet tid for ham og avslutter. 

 

På arbeid hos oss skal vi nå bruke en av våre ledige linjer til det formålet. Til den linjen setter vi alle telefonselgere, resepsjonisten “tar imot” samtalene på "telefonselgerlinjen" og sørger deretter for en reelt død linje inntil det ikke lengre er noen i den andre enden av linjen fordi selv telefonselgere til slutt blir lei av å utelukkende høre sin egen stemme. 

 

Regner med varianten er aller mest effektiv for dem som har provisjonsbasert lønn, men den hjelper nok for alle. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ble oppringt på jobb i dag, selgeren påstod han hadde en "gledelig nyhet" til meg, og jeg tenkte "ok..." men så var det bare noen som ville ha penger av meg, ikke noe jeg hadde tilgode. :p Da sa jeg "beklager, jeg trodde det var noe viktig, jeg er ikke interessert. Ha en fin dag." og la på.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

 

Lærte en glimrende ny variant for telefonselgere i dag, helt genial i all sin enkelhet.

 

Straks man har identifisert en telefonselger på linjen slår man volum på minimum, legger ganske enkelt telefonen maksimalt stille bort, tar tak i noe langt viktigere enn den selgeren og lar så selgeren snakke og snakke og snakke og snakke og snakke gjennom sitt velplanlagte manuskript, helt til selgeren selv finner ut dette er totalt bortkastet tid for ham og avslutter.

 

På arbeid hos oss skal vi nå bruke en av våre ledige linjer til det formålet. Til den linjen setter vi alle telefonselgere, resepsjonisten “tar imot” samtalene på "telefonselgerlinjen" og sørger deretter for en reelt død linje inntil det ikke lengre er noen i den andre enden av linjen fordi selv telefonselgere til slutt blir lei av å utelukkende høre sin egen stemme.

 

Regner med varianten er aller mest effektiv for dem som har provisjonsbasert lønn, men den hjelper nok for alle.

Jeg leste om en kar som hadde laget et bot program som trigga på bestemte ord og botten gikk dermed igjennommet script med mål å lede personen i andre enden i sirkler for å kaste bort så mye av selgerens tid som mulig. Jeg regner med at noen kunne tjent gode penger på å lage et slikt program i norsk versjon. Jeg hadde iallefall gledelig betalt noen hundrelapper for det slik at selgere kunne hygge seg med en trivelig, dog noe forvirrende prat med pc'n min inntil de følte seg mettet.

Lenke til kommentar

Det er ganske effektivt å bare legge på også. Kan ikke huske sist jeg ble oppringt av selgere.

 

En gang ringte en selger opp igjen og prøvde å skjelle meg ut fordi jeg la på. Jeg la på igjen.

 

Det må være kjipt å ha en jobb der du stort sett plager folk.

De ringer jo ikke opp igjen med en gang. 

Det er jo ett system som automatisk ringer ut, men om du bare legger på ligger nummeret ditt fortsatt i ringelisten som jeg forklarte i innlegget litt over.

Så du blir ikke ringt samme kvelden, men kanskje en-to uker etterpå. 

Lenke til kommentar

De ringer jo ikke opp igjen med en gang.

Det er jo ett system som automatisk ringer ut, men om du bare legger på ligger nummeret ditt fortsatt i ringelisten som jeg forklarte i innlegget litt over.

Så du blir ikke ringt samme kvelden, men kanskje en-to uker etterpå.

Jo, han her ringte opp igjen etter noen sekunder. Jeg rakk å høre at han var illsint og sa noe om at jeg var frekk. Klikk, rød knapp igjen. Hørte ikke noe mer. Tror han var den siste som ringte meg, det er flere år siden nå.
Lenke til kommentar

En jeg kjenner lagde en lydfil som gikk noe som dette:

Hei, du har nå kommet til Ola Nordmann. Det er mange selgere som ringer meg for tiden, men hold linjen, og jeg vil snart ta din samtale. *Pausemusikk - den lokale fotballsangen* Ikke legg på. - din samtale er viktig *Pausemusikk - den lokale fotballsangen*.  Du rykker stadig fram i køen. *Pausemusikk - den lokale fotballsangen*. Ikke legg på. - din samtale er viktig *Pausemusikk - den lokale fotballsangen*.  Du rykker stadig fram i køen. *Pausemusikk - den lokale fotballsangen*.

 

Lot den siste delen gå på repeat så lenge selgeren var på tråden. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En jeg kjenner lagde en lydfil som gikk noe som dette:

Hei, du har nå kommet til Ola Nordmann. Det er mange selgere som ringer meg for tiden, men hold linjen, og jeg vil snart ta din samtale. *Pausemusikk - den lokale fotballsangen* Ikke legg på. - din samtale er viktig *Pausemusikk - den lokale fotballsangen*.  Du rykker stadig fram i køen. *Pausemusikk - den lokale fotballsangen*. Ikke legg på. - din samtale er viktig *Pausemusikk - den lokale fotballsangen*.  Du rykker stadig fram i køen. *Pausemusikk - den lokale fotballsangen*.

 

Lot den siste delen gå på repeat så lenge selgeren var på tråden. :)

 

Pffft, briljant. Jeg må lage noe lignende for en sånn anledning.  :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...