Gå til innhold

Nye Apple Watch har innebygget EKG-funksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette ser jeg på som helt revolusjonerende, faktisk. I en tidsalder der helsesektoren har svært vanskelig med å fornye seg, grunnet enorm kompleksitet, er dette kanskje et av de største fremskrittene for menneskets helse på veldig lang tid.

 

Hjerte- og karsykdommer er sammen med kreft en av sykdommene som tar flest liv, og som koster mest med tanke på behandling og tap av menneskelige ressurser. På de fleste avdelinger ved sykehuset, blir det tidlig tatt en EKG for å enten kunne ekskludere sykdom, eller iverksette ytterligere undersøkelser. Vi snakker da om et svært bredt kobbel av pasienter, inkludert hjerte, lunge, nevrologi og slag. 

 

Det denne teknologien vil gjøre som er revolusjonerende, er todelt:

 

A) En kan i mange tilfeller slippe å bli innkalt til sykehus, ved at en har resultater fra EKG tilgjengelig fra klokka alene. Det kan utelukke mange forskjellige sykdomstegn, slik som arytmier (ujevn hjerterytme), flimmer, infarkt, aneurisme (blødning) og annet som påvirker spenningen i hjertet og frekvens. 

 

B) Ved kontinuerlig monitorering, vil det føre til mye raskere diagnostisering. Det er ofte slik at hjertesykdommer kan ha snikende debut, som f. eks. angina (hjertesmerter pga. oksygenmangel). Når det inntreffer en alvorlig hjertesykdom, er de i de fleste tilfeller en kamp om tiden, siden årsaken til symptomer og skade er mangel på oksygen til hjertevevet, som fører til celledød og uopprettelig skade. Her vil en få vanvittig mye bedre prognose innenfor hjertesykdommer generelt, ved å hele tiden bruke en slik klokke.

 

Dette har rett og slett helt enorme implikasjoner for helsetjenesten på verdensbasis, dersom det fungerer så bra som Apple hevder at det vil. Og siden det er FDA godkjent, så er det mye som tyder på at det faktisk er veldig bra. :D Jeg er ekstremt begeistret, og bøyer meg i støvet inntil det motsatte er bevist. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Dette ser jeg på som helt revolusjonerende, faktisk. I en tidsalder der helsesektoren har svært vanskelig med å fornye seg, grunnet enorm kompleksitet, er dette kanskje et av de største fremskrittene for menneskets helse på veldig lang tid.

 

Hva for noe? I 2017 og 2018 har de første testene for vaksine mot hudkreft vært vellykket, vi har nå AI som kan klassifisere hudkreft like godt som en hudlege, man har klart å kurere HIV hos mus, kirurgiroboter gjør stadig fremskritt, vi står på fronten av DNA-basert kreftbehandling, men en EKG-måler på håndleddet er det største gjennombruddet? 

Lenke til kommentar

Hva for noe? I 2017 og 2018 har de første testene for vaksine mot hudkreft vært vellykket, vi har nå AI som kan klassifisere hudkreft like godt som en hudlege, man har klart å kurere HIV hos mus, kirurgiroboter gjør stadig fremskritt, vi står på fronten av DNA-basert kreftbehandling, men en EKG-måler på håndleddet er det største gjennombruddet? 

Hvis en tenker praktisk konsekvens, så gjerne ja! :) Dersom dette kan forhindre, eller betydelig bedre prognose på det meste iskemisk sykdom, som er sykdommer hvor tid før behandling avgjør utfallet, så er dette et av de desidert største fremskrittene. Selv på et sykehus må en faktisk få avtale om EKG, godkjent av lege, med eget spesialutstyr og operatør som det ikke er ubegrenset tilgang på. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis en tenker praktisk konsekvens, så gjerne ja! :) Dersom dette kan forhindre, eller betydelig bedre prognose på det meste iskemisk sykdom, som er sykdommer hvor tid før behandling avgjør utfallet, så er dette et av de desidert største fremskrittene. Selv på et sykehus må en faktisk få avtale om EKG, godkjent av lege, med eget spesialutstyr og operatør som det ikke er ubegrenset tilgang på. 

 

Det krever at du har noen som er kvalifisert til å tolke EKG-dataen etterpå, men det er vanskelig siden "helsesektoren har svært vanskelig med å fornye seg". Vi får se hva resultatet er, men jeg er ellers svært skeptisk til at dette kommer til å ha en stor innvirkning.

Lenke til kommentar

Dette er allerede godkjent av FDA og AHA (American Heart Association), der lederen av AHA (og lege) kom opp for å snakke om dette.

Poenget her at man skal vise resultatene sine til legen, rett og slett. Det kan være et svært nyttig verktøy og det er det første av sitt slag for hvermannsen. Det er ikke til å kimse av det syns jeg, måten de la dette frem på var langt i fra en gimmick :)
Lenke til kommentar

Batteritid 18 timer.

Nå har ikke jeg Apple watch fra tidligere, og det kan godt være dette ikke er noe problem i de aller fleste tilfeller, men det høres lite ut?

 

EKG-funksjonen kan forøvrig redde liv - så med tanke på det tydeligvis klokka en billig forsikring.

 

Dette er vel ved LTE. Om batteriet er like bra som med Series 3, noe den helt sikkert er, så kan du forvente 3-4 dager ca, om du har den koblet med telefonen mest mulig

Lenke til kommentar

Høres bra ut, men jeg håper den ikke er like defensiv i EKG tolkningen som de vanlige EKG maskinene vi bruker daglig er. De fleste leger ignorerer totalt tolkningen på bunnen av EKG papiret ettersom den overdiagnostiserer noe ekstremt.

Skulle man følge det som sto der hadde bortimot alle pasientene hatt hjertesykdom.

 

Så jeg håper Apple har gjort det bedre sånn at ikke folk blir livredde og kontakter legen ved hver minste supraventrikulære ekstrasystole.

Får de det til blir det bra, også det med å detektere om du faller. Får håpe at folk slår den av hvis de bare snublet så ikke AMK sentralen blir overveldet av falske oppringinger.

Dette er noe som kan brukes av en del hjemmeværende eldre, men det finnes flere slike fallalarmer allerede så Apple er ikke først ute. De kan kanskje gjøre det mer populært, Apple har alltid vært gode på å gjøre tekniske nyvinnninger mer kjent i befolkningen selv om de ikke er først ute med noe. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært mere nøyaktig om man heller valgte en løsning hvor man stappet en probe opp i endetarm, og suttet på annen probe i munnen? Da ville en jo fått mye bedre kontakt med kroppsflater som har mye væske.

 

Elektroder som du har hos legen for EKG-målinger har jo en slags strømførende gelé. Apple-klokken og fingertuppen din har jo normalt sett ingen strømførende gelé. Apple-klokken har jo heller ingen kalibrering vil jeg tro dersom du skulle finne på å påføre strømførende gelé mellom klokkebakside og håndleddshuden, samt på fingertuppen. ;)

Lenke til kommentar

Hvis en tenker praktisk konsekvens, så gjerne ja! :) Dersom dette kan forhindre, eller betydelig bedre prognose på det meste iskemisk sykdom, som er sykdommer hvor tid før behandling avgjør utfallet, så er dette et av de desidert største fremskrittene. Selv på et sykehus må en faktisk få avtale om EKG, godkjent av lege, med eget spesialutstyr og operatør som det ikke er ubegrenset tilgang på. 

 

Det er nokså lavterskel å få EKG hos sin fastlege da. Selv om det jo reduserer tilgjengelig tid for andre pasienter den arbeidsdagen.

 

Det der med hudkreftanalyse basert på AI, det er vel neppe noe man har fått tilgang på hos steder som Boots apotek enda. Ja, jeg vet det finnes et liknende tilbud hos Boots, men da må en kyndig lege kikke på bildene istedetfor en AI-basert computer. Computeren har jo det potensiale at man kan få det enda rimeligere.

 

Samt computeren har jo også enda en mulighet dersom en online skyløsning hvor man laster opp sine bilder vil kunne gi bare enda mer betydelig prisreduksjon for samme tjeneste.

 

Nå kan det jo tenkes at apparater som finnes utplassert på et apotek har en dypere hudanalyse enn hva et hjemmekamera kan få til da. Dette har jeg lite greie på.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Dette er allerede godkjent av FDA og AHA (American Heart Association), der lederen av AHA (og lege) kom opp for å snakke om dette.

Poenget her at man skal vise resultatene sine til legen, rett og slett. Det kan være et svært nyttig verktøy og det er det første av sitt slag for hvermannsen. Det er ikke til å kimse av det syns jeg, måten de la dette frem på var langt i fra en gimmick :)

 

 

Det vil jo ihvertfall spare legen for noe tid, dersom han/hun kan ta en 2 minutters kikk på klokke-EKG-dataene framfor å måtte gjøre en full ordentlig EKG på legekontoret. Det kan også bidra til at folk oftere får tatt en ordentlig EKG på legekontoret da klokken kan sile ut potensielle kandidater. Hvor mange måneder vil Apple ha en eksklusiv dings som er lett å bære med seg (som jo denne klokken er) foran det å måtte investere/låne Holter-maskineri?

Lenke til kommentar

Høres bra ut, men jeg håper den ikke er like defensiv i EKG tolkningen som de vanlige EKG maskinene vi bruker daglig er. De fleste leger ignorerer totalt tolkningen på bunnen av EKG papiret ettersom den overdiagnostiserer noe ekstremt.

Skulle man følge det som sto der hadde bortimot alle pasientene hatt hjertesykdom.

 

Så jeg håper Apple har gjort det bedre sånn at ikke folk blir livredde og kontakter legen ved hver minste supraventrikulære ekstrasystole.

Får de det til blir det bra, også det med å detektere om du faller. Får håpe at folk slår den av hvis de bare snublet så ikke AMK sentralen blir overveldet av falske oppringinger.

Dette er noe som kan brukes av en del hjemmeværende eldre, men det finnes flere slike fallalarmer allerede så Apple er ikke først ute. De kan kanskje gjøre det mer populært, Apple har alltid vært gode på å gjøre tekniske nyvinnninger mer kjent i befolkningen selv om de ikke er først ute med noe. :-)

 

Det finnes jo allerede veldig gode løsninger på fallsikring. En simpel krage som kan fungere som sykkelhjelm og gåhjelm for de som behøver gåhjelmer:

 

https://hovding.se/

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...