Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Betaler for 500/500 hastighet - får 200/240.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altibox skriver på sine nettsider:

 

"Opp til og med 500/500 Mbps vil Altibox levere høyere enn angitt hastighet inn i boligen. Det betyr at kunden har mulighet til å måle full hastighet på enheter som er tilknyttet hjemmesentral med kabel."

 

Burde de utfra det som er skrevet i denne tråden, tatt forbehold her?

Lenke til kommentar

Det ER jo levert. Hva er det du har problem med å forstå? De har målt 500 mbit når utstyret er tilstrekkelig bra. De skriver ingenting om at de skal levere 500 mbit uansett forhold. Det er som å oppgi at en elbil kan gå 200 km, og så forventer du at den skal klare den samme rekkevidden i minusgrader der batteriet ikke funker like godt. Skaff deg en god nok ruter, og god nok mottaker, så får du sikkert nærme 500 mbit, slik som montøren. :)

Lenke til kommentar

Det ER jo levert. Hva er det du har problem med å forstå? De har målt 500 mbit når utstyret er tilstrekkelig bra. De skriver ingenting om at de skal levere 500 mbit uansett forhold. Det er som å oppgi at en elbil kan gå 200 km, og så forventer du at den skal klare den samme rekkevidden i minusgrader der batteriet ikke funker like godt. Skaff deg en god nok ruter, og god nok mottaker, så får du sikkert nærme 500 mbit, slik som montøren. :)

Men det jeg ikke forstår, er at jeg hadde utallige telefonsamtaler med Altibox der de overvåket linjen mens jeg hadde min PC tilkoblet og de ba meg måle hastigheten gjentatte ganger. Jeg brukte faktisk en del tid på det der. De stilte INGEN spørsmål til hvilket utstyr jeg hadde, men tok mine måledata for "god fisk". Etter alt dette konkluderte Altibox med selv at jeg ikke fikk den hastigheten jeg har betalt for og ville derfor sende montør.

 

 

Endret av Yessmann
Lenke til kommentar

Det kreves jo at man har utstyr til dette på slike hastigheter. Hos meg er det kun telefonene av nyere dato som S9+ og G7, samt stasjonær og HTPC med kabel som klarer 500Mbit. Laptopen min og diverse andre trådløse enheter av noe eldre årgang på 5Ghz har ikke sjangs, de klarer rundt 250Mbit. (Asus ea-n66 og Intel AC7260) den ene adapteren min har jo faktisk kun 100mbit ethernet.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Du har skaffet deg lappen for tung motorsykkel og klager over at mopeden din ikke utnytter det du har rett på å kjøre.

 

Virker som du er mest opptatt av å kverrulere og prate piss enn å faktisk skaffe deg utstyr som utnytter denne hastigheten. 

 

Mitt råd: Gi faen og spar 1200 kroner i året på 80mbit. Du får ikke makset det en gang ved vanlig bruk. Oppgrader til 500mbit når flere i familien skal se 8k video samtidig så sant du har skaffet deg et par 8k skjermer da.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Jeg måler med Dell jobb-PC'en som jeg oppfatter som en rask PC (Intel i5, 8 GB minne). Når jeg måler med vår private PC - også en ny PC (Intel i5) måler jeg rundt 80! (kan idiotisk nok ikke gjøre det med kabel fordi den ikke har nettverksplugg - så det er med WiFi) 

 

 

Må jeg godta forklaringen om at begrensningen ligger på mitt utstyr? Hva kan jeg i så fall sjekke? 

Ikke uvanlig at også nye PCer med gode prosessorer ikke klarer 500/500. Som nevnt av andre er harddisken en kjent flaskehals, men ikke eneste. Selv testet dette med flere PCer. Hvis du har windows og nettleseren installert på en SSD virker det rart at du ikke får høyere hastighet, men kan jo være det er noe feil med SSDen, eller at det er andre problemer med PCene eller kablene du tester med.

 

Jeg ventet på det spørsmålet. Vel, ruteren står i ene hjørnet i stuen. Hastigeheten faller mer og mer når jeg fjerner meg fra denne og er nesten null på soverommet. Jeg tenkte hvis jeg fikk 500 nær ruteren, så ville hastigheten bli passelig på soverommet. Eller er det feil tenkt?

Ja, ikke helt sånn det funker. Årsaken til at hastigheten faller er trolig reduksjon i signalstyrken langs kabelen. Høyere hastighet påvirker ikke signalstyrken. Dette er et veldig tydelig tegn på at kablingen ikke er helt tipp-topp. F.eks. at de er "patchet" feil, at de har skade, ligger inntil plass med mye elektromagnetisk forstyrrelse, eller at de er skjermet, men ikke koblet til skjermede ethernetkontakter i enden (at skjermingen ikke er jordet).

 

Men det jeg ikke forstår, er at jeg hadde utallige telefonsamtaler med Altibox der de overvåket linjen mens jeg hadde min PC tilkoblet og de ba meg måle hastigheten gjentatte ganger. Jeg brukte faktisk en del tid på det der. De stilte INGEN spørsmål til hvilket utstyr jeg hadde, men tok mine måledata for "god fisk". Etter alt dette konkluderte Altibox med selv at jeg ikke fikk den hastigheten jeg har betalt for og ville derfor sende montør.

 

 

Nei, er overraskende lite kjent at det er temmelig mye utstyr som ikke takler 500/500 hastigheter, likevel er det litt flaut av de å ikke fange opp det. Kan det tenkes det ble sagt fra din side at du testet med bra utstyr osv. og at de stolte på det? Pleier jo være litt begrenset med kunnskap i kundeservice så skal sikkert ikke mye til før de blir usikre og vil teste for å ha sitt på det rene.

 

For å teste selv er det enklest å låne en PC med SSD-harddisk, gigabit ethernetkort og brukbar CPU, og koble den direkte til ruteren med en kort kabel. Ha gjerne flere kabler av OK kvalitet å teste med. Eller så kan du jo teste med å sette opp en FTP-server på den ene PCen din, og overføre noe fra den ene til den andre av PCene dine, så får du jo fasitsvar på om flaskehalsen ligger med PC/kabler, eller mellom ruter og internett :)

Lenke til kommentar

Her i nabolaget bygget Altibox ut i 2008 tror jeg. Det er følgelig ikke punkt-til-punkt og det finnes heller ingen switcher ved inntak. Det byr på begrensninger for noen. 5000kr for installasjon av dårlig fiber ikke er så veldig interessant for oss. Om du ikke bor i enebolig kan det være greit å spørre naboen hva de får. 500/500, uansett veldig overkill. Her i huset holder 21/1.6 i massevis til fire HD strømmer samtidig.

 

Edit: 2/6/19. Det ble vist 500/500 på oss alikevell. Men kun fordi Bergen Fiber har senket seg til gratis innlegg og 4mnd gratis. Dette gir faktisk lavere pris i avtalens 12 første mnd enn løsningene vi har i dag. (Homenet + Canal Digital Parabol).

Men når det blir installert er en annen sak.

Ikke urealistisk at Telenor leverer og fullfører bindingstid før startpakken fra Antiboks kommer i posten.

Endret av gkv
Lenke til kommentar

Forferdelig så hissige folk var på stakkaren da?

 

For det første, man skal klare å måle nær topp hastighet med dugelig utstyr koblet rett i ruteren. For det andre, hvorfor snakker alle om snurredisker her? Det er nesten ingen hastighetstester som skriver til disk.. De aller fleste tar i mot data i minne, noterer hvor mye de fikk over hvilket tidsrom, og så kaster vekk de dataene. Og når det gjelder montøren.. Jeg har sett flere som bare sjekker sync hastigheten uten å kjøre noe trafikk over, og i noen tilfeller ikke engang visste forskjell på bits/s og bytes/s! Har sett alt for mye rot der til å ta det for god fisk.

 

Flaskehalsen kan også ligge på en uplink utenfor huset ditt - har du prøvd å teste på forskjellige tider på døgnet? Og hvis du vil gjøre ting litt mer avansert, prøv å ha gående en traceroute i bakgrunnen når du kjører tester, og se om det er noen pakketap eller latency hopp på veien. Begge kan indikere en overbelastet uplink.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...