Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøp av hekksaks


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det sånn å forstå at hvis jeg skal ha noe av det kraftigste så er det bensindreven som gjelder? Er ikke all verden med informasjon å oppdrive... På artiklene jeg har lest til nå, så står det ingenting om styrke under spesifikasjoner. Bare vager beskrivelser som "en allsidig hekksaks med god styrke". Forsåvidt greit nok det, men jeg vil veldig gjerne vite hva som er det sterkeste. Har en gammel barlind med tykke greiner jeg skal trimme godt ned. Det er vel heller ikke mulig å bruke i regn med batteridreven og med kabel?

 

Mange takk for litt innsikt her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta deg en tur på Felleskjøpet du. De har skikkelig kompetanse. Kommer jo litt an på selgeren du treffer da, men de har nok en kyndig kar eller dame på "bruket sitt" som de kan rope til seg.

 

Dersom greinene er for tykke så er det kanskje ikke riktig å bruke hekksaks på de tykkeste. Gjerne greit å ta fram skyvelæret og gjøre en målingsinnsamling først, sånn at du vet hva du har behov for å presentere selgerne.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har svært lite erfaring med elektriske hekkesakser bort sett fra batteridrevne Pellenc Helion, som ikke har overbevist meg helt og jeg tipper de er svindyre.

 

Når det kommer til hekksakser på bensin har jeg prøvd det meste, og vil helt klart anbefale Stihl. Jeg har aldri sett på og sammenlignet spesifikasjoner (eller pris), men min erfaring er at om en sammenligner tilsvarende modeller fra Stihl og Husqvarna kommer Stihl best ut på kraft/vekt og holdbarhet.

 

Når jeg nevner kraft tenker jeg ikke nødvendigvis på kW, men opplevd kraft. Dette kan ha vel så mye med saksens utforming å gjøre.

 

Du burde forresten holde hekksaksen din borte fra tykkere greiner på barlinden din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tykke greiner bør du som andre nevner klippe med en egen grensaks/hagesaks eller lignende. Men når det gjelder hekksaks har jeg brukt alle tre variantene, ledning, bensin og batteri.

 

Jeg har en hekksaks på ledning som jeg har brukt noen år, den er rimelig og fungerer greit. Man må selvfølgelig da finne fram skjøteledning og trekke denne med seg når man går rundti hagen, i tillegg må man passe på at man ikke klipper over ledningen når man klipper lavere partier av hekken. Men det er ikke noe veldig stort problem siden man bare klipper noen ganger i året.

 

Jeg har også brukt bensindrevet hekksaks på hytta noen ganger, man får litt frihet av at man slipper å dra med seg ledning, men samtidig får man mye mer støy og vibrasjon, og den fortsetter å bråke selv om man stopper opp noen sekunder. Spesielt irriterende når man klipper forskjellige busker og skal diskutere litt om man skal klippe mer, eller om det er rett nok, da må man hver gang stoppe motoren og dra den i gang igjen. Og så må man fylle på bensin innimellom og huske å kjøpe denne alkylatbensinen, og så blir det lett litt bensin og oljesøl. Viktig å tenke på at om du skal ha den i bilen mellom hjem og hytte for eksempel så må du beskytte bilen mot bensinsøl. Og så er det det at du står hele tiden midt i eksosen av denne motoren.

 

Men i år kjøpte jeg en batteridrevet hekksaks fra ryobis 18V one+ serie, og den er jeg klart best fornøyd med. I tillegg til at man får friheten til å gå rundt uten ledning så slipper man eksos og en del støy, den stopper og blir stille med en gang man slipper knappen og batteriet varer lenge. Jeg har bare et 4Ah batteri og det har fremdeles en del igjen etter at jeg har klippet ca 40 m2 med tuja og buksbom hekk. Batteriverktøy har blitt veldig kraftig de senere årene med Li-ion batterier, og jeg har også utvidet med både kantklipper og kompressor til bil og badeleker fra samme ryobi serie.

 

En annen ting er at jeg har høye hekker, ca 2m høye, og den hekksaksa jeg har fra ryobi har et langt "skaft" med et ledd som man kan sette i flere stillinger. Dermed kan jeg også gå på bakken mens jeg klipper toppen av hekken uten å stå på stoler eller i gardintrapp som jeg måtte tidligere. 

 

Ser ut som jula har høstkampanje på "min" hekksaks nå:

https://www.jula.no/catalog/hage/hagemaskiner/beskjaringsmaskiner/batteridrevne-hekksakser/hekksaks-000919/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk skal dere ha. Hadde bestemt meg for Stihl, så da måtte jeg bestille fra nettbutikken til Felleskjøpet (er alt for langt til nærmeste FK butikk her). Etter flere kvelder med detektivarbeid hadde jeg egentlig bestemt meg for en av de kraftigste batteridrevne modellene, men den var selvfølgelig ikke på lager.. Endte opp med den bensindrevne HS 45. Så valget ble sånn sett tatt for meg. Men har troa på den, og ikke minst finere pris! Det er jo ingen av dem som er dårlige, bare forskjellige styrker og svakheter.

 

Men var i kontakt med Felleskjøpet ang. utvalget deres og lagerbeholdningen. For hva er vitsen med å bla gjennom katalogen/utvalget til f.eks. Stihl, hvis en kanskje ikke får tak i det en ønsker eller trenger? Har aldri blitt helt klok på dette.. Det må jo være dårlig butikk for produsenten at folk ikke får tak i det de selv vil ha. Hun jeg snakket med var enig og sa selv at det er et klart forbedringspotensiale med dette.

 

Men men, jeg får sjekke ved en senere anledning hvordan det står til da. Saksa holder sannsynligvis i flere år, men er jo mulig jeg trenger noe annet etter hvert. Kjøpte med et par kanner med den smøre/kvaesprayen.

Lenke til kommentar

HS 45 er ikke den heftigste saksen fra Stihl, men jeg har sett dem vare i flere år i en profesjonell setting, der ingen av brukerne har betalt for saksen med egne penger, og derfor ikke bryr seg. Den burde vare i mange, mange år i en privat hage med en eier som i hvert fall ikke prøver å ødelegge saksen.

 

Smør knivene og rens luftfilteret etter bruk. Bytt luftfilter og tennplugg ved behov. Oppbevares tørt.

 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Istapp skrev (På 20.9.2018 den 0.24):

Takk skal dere ha. Hadde bestemt meg for Stihl, så da måtte jeg bestille fra nettbutikken til Felleskjøpet (er alt for langt til nærmeste FK butikk her). Etter flere kvelder med detektivarbeid hadde jeg egentlig bestemt meg for en av de kraftigste batteridrevne modellene, men den var selvfølgelig ikke på lager.. Endte opp med den bensindrevne HS 45. Så valget ble sånn sett tatt for meg. Men har troa på den, og ikke minst finere pris! Det er jo ingen av dem som er dårlige, bare forskjellige styrker og svakheter.

 

Men var i kontakt med Felleskjøpet ang. utvalget deres og lagerbeholdningen. For hva er vitsen med å bla gjennom katalogen/utvalget til f.eks. Stihl, hvis en kanskje ikke får tak i det en ønsker eller trenger? Har aldri blitt helt klok på dette.. Det må jo være dårlig butikk for produsenten at folk ikke får tak i det de selv vil ha. Hun jeg snakket med var enig og sa selv at det er et klart forbedringspotensiale med dette.

 

Men men, jeg får sjekke ved en senere anledning hvordan det står til da. Saksa holder sannsynligvis i flere år, men er jo mulig jeg trenger noe annet etter hvert. Kjøpte med et par kanner med den smøre/kvaesprayen.

Fått testa den ut noe enda? Hva synes du om HS 45 isåfall, anbefaler du den? Styrker/svakheter?  Er ute etter en hekksaks selv, enten bensin eller batteridrevet :) 

Anbefaler du fortsatt Stihl over Husqvarna/Ryobi/andre @Dr. Brodsky? Er det noen spesifikke modeller du hadde anbefalt over andre som er batteri/bensindrevet? Gjerne noen litt kraftige som takler litt mer enn bare busker og til max 3000 kr?

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Ja, jeg anbefaler Stihl. Min konkrete anbefaling er så enkel som å kjøpe den kraftigste bensindrevne Stihl-saksen du får for 3 000 kr. Det eneste batteridrevne jeg har prøvd er Pellenc Helion, og jeg liker det ikke.

Stihl er etter min mening bedre enn Husqvarna på opplevd kraft i forhold til pris og vekt. Når det kommer til holdbarhet har jeg kun mine personlige erfaringer å basere det på, men Stihl er i hvert fall ikke dårligere enn Husqvarna.

Dette gjelder både kantklippere/trimmere/ryddesager og hekkesakser.

Når det kommer til motorsager har jeg nesten bare erfaring med Husqvarna, og elsker min 550 Mark II. Mulig jeg ville blitt minst like fornøyd med en Stihl, men ser ikke noe poeng i å bytte.

Husqvarna virker forresten å være mer kresen på bensinen, noe annet enn Aspen kan raskt bety problemer. Stihl kjører på "alt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (24 minutter siden):

Ja, jeg anbefaler Stihl. Min konkrete anbefaling er så enkel som å kjøpe den kraftigste bensindrevne Stihl-saksen du får for 3 000 kr. Det eneste batteridrevne jeg har prøvd er Pellenc Helion, og jeg liker det ikke.

Stihl er etter min mening bedre enn Husqvarna på opplevd kraft i forhold til pris og vekt. Når det kommer til holdbarhet har jeg kun mine personlige erfaringer å basere det på, men Stihl er i hvert fall ikke dårligere enn Husqvarna.

Dette gjelder både kantklippere/trimmere/ryddesager og hekkesakser.

Når det kommer til motorsager har jeg nesten bare erfaring med Husqvarna, og elsker min 550 Mark II. Mulig jeg ville blitt minst like fornøyd med en Stihl, men ser ikke noe poeng i å bytte.

Husqvarna virker forresten å være mer kresen på bensinen, noe annet enn Aspen kan raskt bety problemer. Stihl kjører på "alt".

Takk for raskt svar! Så du anbefaler altså bensindrevet fremfor batteridrevet da? Er det veldig stor forskjell i kraft her tro? Vurderte veldig denne her https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/hage/hagemaskiner/hekksaks/hekksaks-hsa-86-50322509  (36V) som er batteridrevet, men den leveres da uten både batteri og lader, så sluttsummen hadde blitt en god del over 3k. 

Av de bensindrevne hadde jeg sterkt vurdert å gå for Stihl HS 45 som var nevnt over her, den ligger på rundt 3k. Frister dog litt mer å gå for en batteridrevet da jeg føler av tidligere erfaring at de bensindrevne ofte slukter  mye drivstoff.  Også er det jo også bedre for miljøet å gå for en batteridrevet. 

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt ingen erfaring med noe annet enn Pellenc Helion når det kommer til batteri. Det er et merke som sikter seg inn på proffmarkedet, men etter min mening er bensin bedre. I en privat hage er det så klart mer enn godt nok, og kanskje til og med bedre, da det ikke bare er fordeler med bensin.

Mulig den Stihl-saksen er helt super...

Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (2 minutter siden):

Jeg har som sagt ingen erfaring med noe annet enn Pellenc Helion når det kommer til batteri. Det er et merke som sikter seg inn på proffmarkedet, men etter min mening er bensin bedre. I en privat hage er det så klart mer enn godt nok, og kanskje til og med bedre, da det ikke bare er fordeler med bensin.

Mulig den Stihl-saksen er helt super...

Den er grei. Skal ta en tur innom et par butikker for å se nærmere på disse to spesielt og høre hva de sier der før jeg går til innkjøp :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...