Gå til innhold

Defekt tørketrommel, avhjelp & heving


Abellen

Anbefalte innlegg

Hei, har har noen spørsmål og trenger litt råd til hvordan jeg skal ta dette videre.

Kort summert:

1. Kontaktet selger i midten av Juli 2018 om at tørketrommelen ikke fungerte. Vi måtte kontakte reparatør selv som ber oss være hjemme og tilgjengelig fra 0900 - 1600 den 26.07.2018. Reparatøren kom iløpet av dagen, og registrere at pumpen skulle skiftes ut i forsøk på å rette feilen.

2. Igjen måtte vi stille oss tilgjengelig den 07.08.2018 mellom 0900 - 1600. Reparatøren kom og installerte den nye pumpen. Samme dag testet vi tørketrommelen uten forbedringer, igjen tar vi kontakt med selger som henviser oss videre til reparatøren.

 

3. 20.08.2018 0900 - 1600 var vi tilgjengelige, og servicereparatøren mente det var slangen som var feil, og remonterte den samt festet den.  Samme dag testet vi tørketrommelen uten forbedringer.

 

4. Igjen henviser selger oss til reparatøren, og vi måtte nok en gang stille oss tilgjengelige en hel dag den 04.09.2018. Reparatøren kom, og konkluderte med at ikke kunne finne feilen. 

Vi blir bare en kasteball mellom selger og reparatør, og opplever total ansvarsfraskrivelse fra alle parter. Nå har vi fått beskjed om at vi må sende inn maskinen på langtidstesting, med trusler om at vi må betale alt visst de nå ikke skulle finne noen feil. 

Hvordan kan jeg stole på en så useriøst firma, og hvordan skal jeg forholde meg til dette?

Alle råd og tips taes imot med stor takknemlighet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har vi fått beskjed om at vi må sende inn maskinen på langtidstesting, med trusler om at vi må betale alt visst de nå ikke skulle finne noen feil.  Hvordan kan jeg stole på en så useriøst firma

For meg høres det helt normalt ut at du må levere maskina må inn på verksted. Og selvfølgelig, blir det klarlagt at det hele er oppspinn fra din side, må du regne med å betale for bryderiet. Men det er vel uaktuelt, tørketrommelen er da i ustand? Du er helt sikker på at du ikke har feilaktig oppfatning av hvordan trommelen skal fungere?

Lenke til kommentar

For meg høres det helt normalt ut at du må levere maskina må inn på verksted. Og selvfølgelig, blir det klarlagt at det hele er oppspinn fra din side, må du regne med å betale for bryderiet. Men det er vel uaktuelt, tørketrommelen er da i ustand? Du er helt sikker på at du ikke har feilaktig oppfatning av hvordan trommelen skal fungere?

 

Trommelen går i 7-8 timer og klær som vi har vasket på standard programmer i vaskemaskinen blir ikke tørre, flere maskiner med klær har blitt "sure" samt unødvendig slitt, det er først når filterlampen lyser at maskinen slutter å gå. 

 

Reparatøren kunne ikke finne feilen sist han var på hos oss, men jeg testet maskinen senest igår, og den fungerer fremdeles ikke. 

 

Jeg er bare trøtt og lei av dårlig kundeservice, føler meg som en kasteball mellom selger og reparatør. Skal snart bli far, og trenger virkelig å få den tørketrommelen på plass.

 

Vil ikke dette være i strid med forbrukerkjøpsloven? Selger har vel ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk, samt avhjelp skal skje uten kostnad og vesentlig ulempe for forbruker? Totalt har jeg måtte avspaserer fire hele arbeidsdager, men her vil det vel bli et definisjonsspørsmål på hva som beregnes som et "avhjelpsforsøk".

 

Når vi henviser til paragrafer så blir vi bare totalt avvist, og ikke møtt med noen form for forståelse, bare trusler.

Endret av Abell
Lenke til kommentar

Han finner ingen feil fordi han ikke (har tid til å) teste maskina, så vidt jeg forstår. Så den må på verksted, noe den burde ha vært først som sist.

Reparatøren har et berykta dårlig omdømme, man blir møtt med arroganse og løgn i rapportene. Det jeg frykter nå er at de "reparerer" maskinen når de har den inne til "testing", og fakturerer meg for hele beløpet.

Endret av Abell
Lenke til kommentar

Først, det er ikke nødvendig å godta å miste 3 arbeidsdager når en reklamerer på et produkt. Kjøper skal nemlig ikke ha vesentlige ulemper med reklamasjonen.

 

I dette tilfellet ville jeg tatt en video av feilen, slik at den er dokumentert. Du har da sannsynliggjort at det er en feil. Så hever du kjøpet siden trommelen er forsøkt reparert 3 ganger, og krever pengene tilbake. Selger kan ta inn trommelen for å sjekke at feilen er der, men de kan da ikke prakke et reparert eller annet produkt på deg.

 

På grunn av antall reperasjonforsøk og at du har måttet være 3 dager hjemme, så er dette en helt sikker sak.

 

Husk å også kreve erstatning på evt klær som er blitt slitt (men det må dokumenteres..men skader ikke å prøve). Samt forsinkelserenter siden kjøpsdato.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Det som er like hårreisende her er som en annen nevner, at du mister 3 arbeidsdager på dette. 

Derfor er det best å levere defekte gjenstander til reparasjon på verkstedet. Så kan de undersøke med alle tilgjengelige hjelpemidler, ev. få hjelp av kolleger og har tid til å kjøre en brukstest etterpå. Hastverk er lastverk! Ville du bedt bilmekanikeren foreta utrykning hjem til deg om det var noe galt med bilen din?

Lenke til kommentar

Derfor er det best å levere defekte gjenstander til reparasjon på verkstedet. Så kan de undersøke med alle tilgjengelige hjelpemidler, ev. få hjelp av kolleger og har tid til å kjøre en brukstest etterpå. Hastverk er lastverk! Ville du bedt bilmekanikeren foreta utrykning hjem til deg om det var noe galt med bilen din?

 

Veit ikke hva slags poeng du prøver å få frem i denne tråden, du stiller hva jeg antar er retoriske spørsmål, og nærmest beskylder trådstarter for å være en løgnhals og idiot som ikke skjønner hvordan en tørketrommel fungerer.

 

Det er da fullstendig normalt at det sendes sevicemann hjem ved feil på hvitevarer da det ikke er like praktisk eller enkelt å levere tilbake en tørketrommel til butikken som en defekt radio. Det er da ikke noe trådstarter kan beskyldes for her, annet enn at han har fått hjelp av en tilsynelatende ubrukelige seviceteknikere som sannsynligvis bare har byttet en del på lykke og fromme fordi de ikke veit hva som faktisk er galt, også er det trådstarter som får svi for denne prøvinga og feilinga. Serviceverksteder for hvitevarer eksisterer heller ikke i hver minste krok av landet slik bilverksteder gjerne gjør, så det er ikke nødvendigvis så enkelt å få levert, og sikkert dyrt og få hentet med budbil e.l.

 

Bedriten situasjon som trådstarter har havnet i som følge av elendig service.

Endret av bas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veit ikke hva slags poeng du prøver å få frem i denne tråden, du stiller hva jeg antar er retoriske spørsmål, og nærmest beskylder trådstarter for å være en løgnhals og idiot som ikke skjønner hvordan en tørketrommel fungerer. Det er da fullstendig normalt at det sendes sevicemann hjem ved feil på hvitevarer da det ikke er like praktisk eller enkelt å levere tilbake en tørketrommel til butikken som en defekt radio.

Det var da voldsomt til språkbruk? Som du sikkert skjønner, alle kan ikke ha like omfattende kunnskaper som du har, men man svarer med utgangspunkt i de beskjedne erfaringene man har. I mitt tilfelle har jeg hatt en kombinert vaskemaskin/tørketrommel til  garantireparasjon, og jeg måtte levere den på verkstedet – besøk av servicemann var ikke på tale. Og når jeg leser om trådstarters erfaringer, er jeg jo glad for det, selv om verkstedet lå to timer unna. Heller det enn stadige bortkastede  hjemmedager, synes nå jeg da. 

Det samme er min erfaring fra arbeidslivet i en litt annen bransje – hjemmebesøk er ofte lite tilfredsstillende for både fagmann og kunde. Ofte må en dra med uforrettet sak, eller så kan en foreta en hurtigreparasjon som en må si til kunden at ikke vil holde i lengda (eller helst skrive det, for noen kunder hører så dårlig).

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til språkbruk? Som du sikkert skjønner, alle kan ikke ha like omfattende kunnskaper som du har, men man svarer med utgangspunkt i de beskjedne erfaringene man har. I mitt tilfelle har jeg hatt en kombinert vaskemaskin/tørketrommel til  garantireparasjon, og jeg måtte levere den på verkstedet – besøk av servicemann var ikke på tale. Og når jeg leser om trådstarters erfaringer, er jeg jo glad for det, selv om verkstedet lå to timer unna. Heller det enn stadige bortkastede  hjemmedager, synes nå jeg da. 

Det samme er min erfaring fra arbeidslivet i en litt annen bransje – hjemmebesøk er ofte lite tilfredsstillende for både fagmann og kunde. Ofte må en dra med uforrettet sak, eller så kan en foreta en hurtigreparasjon som en må si til kunden at ikke vil holde i lengda (eller helst skrive det, for noen kunder hører så dårlig).

 

Da tror jeg vi i utgangspunktet er ganske enig, men du ordla deg på en måte som for meg gav inntrykk av at du bebreidet trådstarter for situasjonen han har havnet i, da misforstod jeg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten oppdatering.

Sendte inn en lengre formell klage vedrørende saken til hovedkontoret, etter bare noen timer så fikk vi en telefon ifra de som har produsert maskinen (Ikke reparatør/leverandør). Vi ble fortalt at de normalt ikke tar kontakt direkte med sluttbruker, og spesielt ikke etter stengetid, men etter å ha nøstet opp i denne saken innså de hvor horribelt vi har blitt håndtert.

 

Vi får nå velge fritt en ny tørketrommel, så dette løste seg til slutt.
 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...