Gå til innhold

Fra i dag blir Googles stemmeassistent tilgjengelig for alle


Anbefalte innlegg

Har (litt motvillig) byttet til norsk som systemspråk på min Galaxy S7. Google-appens innstillinger sier "norsk bokmål (Norge) støttes foreløpig ikke av Google-assistenten". Alt er oppdatert.

 

Så det rulles vel ut etterhvert kanskje, for antikke telefoner som min Samsung S7.

 

Finnes forøvrig ikke som egen app i min Play-store, som en nevner her. Kun integrert i Google-appen.

 

EDIT: viste seg at å restarte telefonen ikke var nok. Skrudde den helt av og på igjen, og da funket det uten å gjøre noe som helst. Kan jo være et tips til andre som ikke får opp norsk som tilgjengelig språk.

Endret av Glassmaneten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjit, Android på norsk er kreft. Vel, bruker ikke assistant særlig uansett så klarer meg vel.

Alt teknisk på norsk er uforståelig. Pc'er, mobiler, tver osv må være engelsk skal jeg bruke det.

 

"Optimaliserer søknader" er ett bra eksempel de fleste android telefoner har vist under booting (optimizing applications)

 

Jeg får norsk assistant om jeg bytter til norsk språk på min Oneplus, men forsvinner igjen om jeg setter til engelsk. Rart man kan velge spansk og slikt men ikke norsk.

 

Håper min Google Home Mini snart får støtte for norsk iallefall.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt teknisk på norsk er uforståelig. Pc'er, mobiler, tver osv må være engelsk skal jeg bruke det.

"Optimaliserer søknader" er ett bra eksempel de fleste android telefoner har vist under booting (optimizing applications)

Så lenge norsk er morsmålet for mange nordmenn, har norsk en viktig funksjon for å forstå teknologi.

Ditt eksempel er et eksempel på en dårlig oversettelse, en feil som må fikses i de berørte prosjektene, ikke på at norsk ikke fungerer som et teknologisk språk.

Lenke til kommentar

Så lenge norsk er morsmålet for mange nordmenn, har norsk en viktig funksjon for å forstå teknologi.

Ditt eksempel er et eksempel på en dårlig oversettelse, en feil som må fikses i de berørte prosjektene, ikke på at norsk ikke fungerer som et teknologisk språk.

Men på alle enheter med norsk er det tekniske oversatt enten automatisk eller av noen som ikke kan tekniske betegnelser i det heletatt. Som gjør feilmeldinger og slikt mye mer forvirrende enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Men på alle enheter med norsk er det tekniske oversatt enten automatisk eller av noen som ikke kan tekniske betegnelser i det heletatt. Som gjør feilmeldinger og slikt mye mer forvirrende enn nødvendig.

Det stemmer ikke. Det finnes en hel yrkegruppe som jobber med teknisk skriving og oversettelse. Av og til er det også slik at den engelske teksten er unødvendig tungvinn eller vanskelig å forstå, en god oversetter vil kunne omskrive teksten til noe mer forståelig for brukeren.

 

Et eksempel på terminologi-ordbøker, stilguider osv.: https://www.microsoft.com/en-us/language

Google: https://material.io/design/communication/writing.html / https://support.google.com/pixelphone?hl=no#topic=7078250 (Pixel håndbok på norsk ;))

 

Feilmeldinger bør uansett inneholde feilkoder som er uavhengige av språket de vises i.

 

Redigert vekk egne usakligheter.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Det finnes en hel yrkegruppe som jobber med teknisk skriving og oversettelse. Av og til er det også slik at den engelske teksten er unødvendig tungvinn eller vanskelig å forstå, en god oversetter vil kunne omskrive teksten til noe mer forståelig for brukeren.

 

Et eksempel på terminologi-ordbøker, stilguider osv.: https://www.microsoft.com/en-us/language

Google: https://material.io/design/communication/writing.html / https://support.google.com/pixelphone?hl=no#topic=7078250 (Pixel håndbok på norsk ;))

 

Feilmeldinger bør uansett inneholde feilkoder som er uavhengige av språket de vises i.

 

Redigert vekk egne usakligheter.

 

Mye mulig noe er brukende, og det er jo lov å håpe at oversetting vil bli bedre i fremtiden.

Men per dags dato så fungerer det ikke på det jeg ha vært borti iallefall.

 

Appdrawer blir til App-skap? 

Optimalisering av søvnventemodus?

Fliser med hurtiginstillinger for utviklere?

 

Blir bare forvirret om jeg slår på norsk på telefonen min..

 

Uansett utrolig irriterende at jeg ikke kan få ha engelsk språk på telefonen min, og samtidig svare på norsk når jeg f.eks får en sms i Android Auto.  Håper google fikser dette.

Lenke til kommentar

Har (litt motvillig) byttet til norsk som systemspråk på min Galaxy S7. Google-appens innstillinger sier "norsk bokmål (Norge) støttes foreløpig ikke av Google-assistenten". Alt er oppdatert.

 

Så det rulles vel ut etterhvert kanskje, for antikke telefoner som min Samsung S7.

 

Finnes forøvrig ikke som egen app i min Play-store, som en nevner her. Kun integrert i Google-appen.

 

Det Stemmer at du ikke vil finne den i play-store. Z

Den er integrert i Google appen. Det er på apple enheter den må installeres som egen app

Endret av Karl M
Lenke til kommentar

Mye mulig noe er brukende, og det er jo lov å håpe at oversetting vil bli bedre i fremtiden.

Men per dags dato så fungerer det ikke på det jeg ha vært borti iallefall.

 

Appdrawer blir til App-skap? 

Optimalisering av søvnventemodus?

Fliser med hurtiginstillinger for utviklere?

 

Blir bare forvirret om jeg slår på norsk på telefonen min..

 

Uansett utrolig irriterende at jeg ikke kan få ha engelsk språk på telefonen min, og samtidig svare på norsk når jeg f.eks får en sms i Android Auto.  Håper google fikser dette.

Enig, det finnes mye dårlig språk og oversettelser i programvare, hovedsaklig der hvor utvikleren eller produsenten ikke har investert i profesjonelle oversettelser.

 

Flerspråklig støtte er foreløpig begrenset til et fåtall språk:

https://support.google.com/googlehome/answer/7550584?hl=en

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jo, den henger seg her også. Dog kanskje ikke like ofte som kollegaens Siri.

 

Ganske fornøyd med dette til å være første versjon. Litt krøll er og der og langt flere tekstsvar enn ekte muntlige svar. Spurte om det kom til å regne i morgen, og det er vel det eneste svaret så langt som hørtes ut som et muntlig svar på mitt spørsmål. «Det er ikke meldt regn i morgen». Litt magisk når det funker sm en faktisk samtale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Google assistant har vist seg for min del å være ganske så praktisk i mange tilfeller. Spesielt I bilen, hvor Google Assistant integreres med Android Auto. Jeg kan styre kart og musikk med stemmekommandoer. Spesielt kjekt med Google Maps som forstår ting som butikknavn og lignende. Har åpningstider og annen info lett tilgjengelig. Vanvittig mye enklere enn å både taste eller si adresser. Håper på enda bedre integrering med bilen i fremtiden.

Hjemme er det også praktisk, selv om jeg ikke bruker det like mye der.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...