Gå til innhold

Er disse temperaturene for høye(2500k + gtx 970=?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har følgende oppsett

 

Prosessor: Intel 2500k

GPU: GTX 970

RAM: 8GB DDR3 1600mhz

2ssd + 1hdd

Z68 hovedkort

 

Kjøpte dette i 2012(oppgraderte GPU etter at at 7950 tok kvelden i 2014.) Har vært svært fornøyd med ytelsen på dette og har spilt med 60fps i BF1(tyngst spillet jeg hadde kjørt inntil nå) med High settings. Etter at jeg installerte BF5 - beta så jeg at ytelsen var langt fra god, 25-30fps i medium settings med hyppige FPS-drops. Jeg tilskrev først dette til dårlig optimalisering av BF5, er jo strengt tatt en beta!

 

Jeg har tidligere klokket prosessor til 4,2 GHZ, med min prosessor var jo dette en walk in the park.Endret kun multipler i BIOS  gradvis fra 33 til 42, ingen økning i strøm eller annet. Dette gav god effekt uten særlig økning i temperatur, bruker CM 212 kjøler til prosessor. 

 

Før helgen bestemte jeg med for å også klokke GPU, jeg brukte Afterburner og økte max power til 110, klokket core clock +136 og memory clock +500, alt annet uendret. Dette gav store effekter i BF1 + BF5. BF1 kjører nå på rundt 70-80fps på ultra og BF5 kjører i 60fps på high. 

 

Eneste aberet mitt er temperaturene. Under max load ligger nå GPU på 80c. Jeg syntes dette var noe høyt da temp limit er default på 89. Skal nevnes at airflow er dårlig, PC står plassert i et hjørne med svært liten plass over og under, blir bra varmt i luften rundt PC når jeg kjører opp litt tunge spill eller oppgaver. Kabinettet er Fractal Design R3, en intake vifte i front og 1 exhaust i enden. Intake vifte står inn mot vegg

 

Lurte da på om jeg kunne fått litt assistanse av dere? Er temperaturen noe å bekymre seg over? Hjelper det å montere ekstra intake-vifte på kabinettet(har kun kontroller for 1 vifte til)? Eller bør jeg rett og slett revurdere hele plasseringen av PC? Å klokke ned er uaktuelt da det er stor stas å presse såpass ut av en en så gammel PC, føles som jeg har fått ny rigg etter at jeg klokket GPU. 

 

 

Alle innspill mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK, det er betryggende. Ser i profilen din at du også har gtx 970. Hvilken temp ligger du på?

 

Jeg har Gainward Windforce-utgaven m/tre vifter. 

Lå vel på 78-80 da jeg hadde det. Helt normalt.

 

Men det skader ikke å ha bedre airflow i kabinettet uansett. Verdt å tenke på airflow neste gang du kjøper nytt kabinett, når enn det er :)

Lenke til kommentar

Veldig normal temperatur dette.

 

 

Ønsker du bedre sirkulasjon i kabinettet: 

 

 

 

Takker for svar. går nok til innkjøp av 1 ekstra vifte. Plasserer den i toppen, leste på tomshardware at dersom man har 3 vifter var det optimalt med 1 i front, 1 bak og 1 på topp. 

 

Har 3 stk strømuttak/kontrollere til vifte på HK, 2xSys_Fan og 1xPwr_fan. Noen som vet forskjell på disse?

Lenke til kommentar

Hei!
 

Liten oppdatering her.

 

Jeg ryddet i kabinettet, nytt cable-managment, fjernet alt støv og frigjorde en del plass ved å ta ut DVD-drevet. 

 

Resultat: Jevnt over 13c lavere max load temperatur og -5c lavere idle temperatur på GPU. CPU også ned noen grader. Klokket derfor meg opp enda noen hakk. Stor suksess. 

 

Anbefaler altså alle som sliter med høye temperaturer å ta en skikkelig rengjøring + tenke over airflow ved cable-managment. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...