Gå til innhold

KOMMENTAR: Spillhistorien er i fare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I dag hindrer patenter og merkevarebeskyttelse at historiske spill tas vare på. Patenter og merkevarebeskyttelse bør kun innvilges under forutsetning av at spillene og kildekoden frigis etter enten X antall år eller når selskapet legges ned (hvis det skjer før X år). Jeg foreslår at X er maksimalt 15, men det kan selvsagt diskuteres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte på er GOG.com. De har alt mulig av gamle spill tilgjengelig, og de aller fleste er oppdatert til å fungere på Windows 10. Noen få gjør det ikke, men de er i mindretall. Både Sony, Microsoft og Nintendo gir ut gamle spill igjen, og Nintendo har jo gitt oss bådE NES og SNES Classic, med en drøss spill fra de gamle konsollene innebygget. Tror ikke dette med at spill går tapt er et så stort problem akkurat.

Lenke til kommentar

Åfyfaen... Jeg ble nysgjerrig på Ducktales Remastered, og så på noen videoer for å se hvor nær de lå originalen.

 

Hva i helsike er det de har gjort?! Det er jo nesten mer "cutscenes" enn spilling! Brettene starter med en tilsynelatende endeløs rekke meningsløst pjatt fra karakterene i stedet for å bare komme i gang med den jævla spillingen!

 

Spillet ser ut til å vise noe av det som er galt med moderne spill: Alt skal være så forbannet full av "historie" som tvinges på en.

 

For den originale Ducktales var da ikke slik?

Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte på er GOG.com. De har alt mulig av gamle spill tilgjengelig, og de aller fleste er oppdatert til å fungere på Windows 10. Noen få gjør det ikke, men de er i mindretall. Både Sony, Microsoft og Nintendo gir ut gamle spill igjen, og Nintendo har jo gitt oss bådE NES og SNES Classic, med en drøss spill fra de gamle konsollene innebygget. Tror ikke dette med at spill går tapt er et så stort problem akkurat.

GOG har nok laaangt under 1% av PC-spill fra før tusenårsskiftet, og andre plattformer er nærmest ikke representert der.

 

På samme måte representerer spillene på NES og SNES Mini bare en bitteliten brøkdel av det som var tilgjengelig på disse plattformene. Og det samme gjelder spill som relanseres på Xbox, PS4 og Switch.

 

At spill går tapt er et stort problem, som hadde vært ekstremt mye større om det ikke hadde vært for piratene. Uten dem hadde skrekktallene fra filmhistorien bare vært småtterier i forhold.

Endret av Joachim_F
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Bra kommentar, Petter!

 

Forøvrig, 

 

Men hva skjer den dagen Blizzard legger ned? Lite tenkelig, men betyr det at vi bare skal overlate spillhistorien til bransjen selv?

 

Jeg antar noen kommer til å gjøre det samme som de gjorde med gamle EverQuest (som ennå ikke er lagt ned!): De lager piratservere for å bevare spillet i sin opprinnelige form (dog spørsmålet blir vel om dette er mulig i WoW, er det for godt sikra?).

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

GOG har nok laaangt under 1% av PC-spill fra før tusenårsskiftet, og andre plattformer er nærmest ikke representert der.

 

På samme måte representerer spillene på NES og SNES Mini bare en bitteliten brøkdel av det som var tilgjengelig på disse plattformene. Og det samme gjelder spill som relanseres på Xbox, PS4 og Switch.

 

At spill går tapt er et stort problem, som hadde vært ekstremt mye større om det ikke hadde vært for piratene. Uten dem hadde skrekktallene fra filmhistorien bare vært småtterier i forhold.

 

Jojo, men det er en god start. Folk har jobbet med å få spill bevart i mange år. Dette er ikke noe nytt. Så strengt tatt er artikkelen meningsløs. Temaet er viktig, men ikke akkurat ukjent.

Lenke til kommentar

Problemstillingen er viden kjent utover spillhistorien og, selvsagt. Artikkelen er kanskje meningsløs for deg men vil nå si at budskapet burde bli repetert så ofte som mulig; det er mange som ikke bryr seg eller tenker over hvor viktig det er å ta vare på så mye som mulig.

 

To av de største eksemplene som jeg kan tenke meg her nå er vel det angivelige store biblioteket i Alexandria; hadde det det ikke vært for at noen få hadde "tjuvkopiert" noen av rullende så hadde verden vært enda fattigere, og under den mørke tiden da kristendommen forbød det meste av nytenking og vitenskap. Vi kan egentlige takke araberne for at de tok vare på endel matematiske/vitenskapelige fremskritt før vesten tok over igjen (f.eks algebra).

 

Er enig med simen: De eldgamle lovene rundt patenter og merkevarebeskyttelse fungerer bare ikke i denne informasjonsteknolologi tiden. Vi baserer oss i all hovedsak på elektroniske kopier som degraderes svært raskt kontra stein, skinn, eller papir.

 

Og Nintendo er kroneksempelet på det å faktisk skyte seg selv i foten ved å hindre nye generasjoner tilgang til det store markedet de engang hadde. Sharing is caring: Når man først har lagt noe ut på det åpne markedet og man får en viss mengde "fans", så ligger det i vår natur å dele noe vi liker med hverandre. At det er elektronisk gjør det hele enklere og raskere.

Hilsen en stolt "arkivar" av gamle spill :D

Endret av herbiwere
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte på er GOG.com. De har alt mulig av gamle spill tilgjengelig, og de aller fleste er oppdatert til å fungere på Windows 10. Noen få gjør det ikke, men de er i mindretall. Både Sony, Microsoft og Nintendo gir ut gamle spill igjen, og Nintendo har jo gitt oss bådE NES og SNES Classic, med en drøss spill fra de gamle konsollene innebygget. Tror ikke dette med at spill går tapt er et så stort problem akkurat.

De få titlene som er kjente nok til å komme på Virtual Console og Classic-konsollene er bare en dråpe i havet. De mest kjente titlene vil neppe gå tapt, men det er heller ikke de som er i faresonen. De eneste som vil ta vare på -alle- titler som er gitt ut er gamerne og samlerne, ikke selskapene som lar sluttlinjen i budsjettet gå foran bevaring. I fremtiden vil de gamle NES- og SNES-cartrigdene slutte å virke og da er ROM-filer på nettet eneste håp for disse spillene til å overleve.

Endret av Spartapus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strengt tatt så burde vel spillbransjen selv gå i bresjen for å slippe gammel kildekode til de aller eldste spillene sine. Litt vanskelig selvsagt å sette denne "veteranaldersgrensen". Men jeg synes at de burde kunne slippe kildekoden så sant de lager klausuler som gjør at kun non-profit bruk er ok.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig god kommentar, jeg støtter den fullt ut og jeg har tenkt mange av de samme tankene selv gjennom årene når jeg har prøvd å kjøre gamle spill på ny PC. Det er for spesielt interesserte.

 

I dag hindrer patenter og merkevarebeskyttelse at historiske spill tas vare på. Patenter og merkevarebeskyttelse bør kun innvilges under forutsetning av at spillene og kildekoden frigis etter enten X antall år eller når selskapet legges ned (hvis det skjer før X år). Jeg foreslår at X er maksimalt 15, men det kan selvsagt diskuteres.

 

Det er viktig å skille mellom patenter og merkevarebeskyttelse. Du kan ikke ta patent på et spill, men du kan ta patent på et spillsystem. Begge deler kan være bra og begge deler kan være dårlige.

En antagelse jeg har (jeg kan ikke nok om lovene til å si noe sikkert) er at merkevarebeskyttelse kan hindre selskapene fra å selge spill som ROM-filer. Ser du for eksempel på de gamle spilene til Disney er jeg ikke sikker på om Nintendo kan selge disse eller om de må ha med Disney (eventuelt betale Disney). Så er det opprinnelig rettighetsinnehaver (noe som kan variere i ulike regioner) som kanskje må være med. Det er rett og slett kjipt at det skal være så vanskelig å kunne spille gamle spill.

 

Det første jeg tenkte på er GOG.com. De har alt mulig av gamle spill tilgjengelig, og de aller fleste er oppdatert til å fungere på Windows 10. Noen få gjør det ikke, men de er i mindretall. Både Sony, Microsoft og Nintendo gir ut gamle spill igjen, og Nintendo har jo gitt oss bådE NES og SNES Classic, med en drøss spill fra de gamle konsollene innebygget. Tror ikke dette med at spill går tapt er et så stort problem akkurat.

 

SNES hadde 1751 spill. 21 kom ut på SNES Classic og det er foreløpig ingen Virtual console tilgjengelig for Switch. De færreste nå har vel spilt spill som The Magical Quest Starring Mickey Mouse som faktisk var et ganske stort spill. Mange spill kommer til å gå rett i glemmeboka uavhengig om de var gode eller dårlige rett og slett fordi de ikke kan kjøpes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Korrigering: Atari spillet E.T. fra 1983, ikke NES spillet.

 

Mange spill som ender opp i copyright hell. Blandt annet Metal Gear Solid: Twin Snakes på Gamecube. Utviklet av Silicon Knights ( som nå er defunct ), gidd ut av Nintendo, men franchisen eies av Konami.

 

Ser ikke for meg at de partere klarer å bli enige for å slippe ut det spillet igjen på nye platformer remastret så eneste måtene å spille det nå vil være å eie en gamecube med spillet eller å betale fullpris for det brukt eller eventuelt via emulator.

 

Åfyfaen... Jeg ble nysgjerrig på Ducktales Remastered, og så på noen videoer for å se hvor nær de lå originalen.

 

Hva i helsike er det de har gjort?! Det er jo nesten mer "cutscenes" enn spilling! Brettene starter med en tilsynelatende endeløs rekke meningsløst pjatt fra karakterene i stedet for å bare komme i gang med den jævla spillingen!

 

Spillet ser ut til å vise noe av det som er galt med moderne spill: Alt skal være så forbannet full av "historie" som tvinges på en.

 

For den originale Ducktales var da ikke slik?

 

Ducktales remastered er blidd oppdatert med en skip cutscenes option, da er det minimalt med cutscenes som er igjen og de går veldig fort å skippe forbi. Kommer ofte på tilbud for rundt 30kr på steam så vil si det er verd å gi det en sjanse.

 

SNES hadde 1751 spill. 21 kom ut på SNES Classic og det er foreløpig ingen Virtual console tilgjengelig for Switch. De færreste nå har vel spilt spill som The Magical Quest Starring Mickey Mouse som faktisk var et ganske stort spill. Mange spill kommer til å gå rett i glemmeboka uavhengig om de var gode eller dårlige rett og slett fordi de ikke kan kjøpes.

 

Digger Magical Quest. Har ikke spilt det første så mye, men The Great Circus Mystery Starring Mickey & Minnie syns jeg er kjempegøy, har spilt det mange ganger igjennom ilag med ene niesen min. Syns også det tredje spillet i serien var veldig morsomt. Det spillet hadde nokk forsvunnet om det ikke hadde vært for emulering og fans. Super Nintendo versjonen kom kun ut i Japan, men har da blidd fan-translated til engelsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Spill er og blir et evig lisenshelvete. Har man laget alt fra bunnen av er det ganske enkelt, men med en gang en bruker en ekstern motor (som nesten alle spill gjør), får man problemer med lisensieringen.

 

Et veldig innbydende valg for mange er å lage en dual-lisens med GPL, men hvis man har brukt en ekstern spillmotor, er ikke dette mulig med mindre den eksterne motoren har kompatibel lisens (99.99% av tilfellene har ikke spillmotoren en GPL-kompatibel lisens). Man må da gå BSD/MIT-type lisenser, som gjør det vanskeligere for selskapet å få tilbake endringer i kildekoden andre parter gjør etter frigjøring.

 

Id ga vanligvis ut kildekoden til gamle sine spill, men de lagde også alt fra bunnen av og hadde kontroll på lisensene. Merk dog at de ikke har gitt ut spilldataene ennå, kun kildekoden, og spilldataene pleier ofte å ha en mye mer restriktiv lisens. 

Lenke til kommentar

Ducktales remastered er blidd oppdatert med en skip cutscenes option, da er det minimalt med cutscenes som er igjen og de går veldig fort å skippe forbi. Kommer ofte på tilbud for rundt 30kr på steam så vil si det er verd å gi det en sjanse.

Det er bra at man kan hoppe over det, men det burde aldri vært nødvendig i utgangspunktet. Det er en sykdom dette med at man på død og liv skal ha så mye "plot" inn i spillet og at det absolutt skal tvinges ned i halsen på en gjennom cutscenes og lignende. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare kan la folk spille og finne gleden der. Ingen bryr seg egentlig om historien, og dialog og historie i spill er stort sett elendig og flaut.

Lenke til kommentar

I dag hindrer patenter og merkevarebeskyttelse at historiske spill tas vare på. Patenter og merkevarebeskyttelse bør kun innvilges under forutsetning av at spillene og kildekoden frigis etter enten X antall år eller når selskapet legges ned (hvis det skjer før X år). Jeg foreslår at X er maksimalt 15, men det kan selvsagt diskuteres.

Vernetiden etter opphavsretten løper ut 50/70 år etter offentliggjøring/opphaverens død (avhengig av hvilke rettsregler som legges til grunn). Det gis ikke patent- eller varemerkebeskyttelse til spill som sådan.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...