Gå til innhold

Multicom Talisa U230 + Ubuntu. Touchpad virker ikke.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nettopp kjøpt denne:

https://www.multicom.no/multicom-talisa-u230-133-full-hd/cat-p/c/p10637360

 

Har installert Ubuntu 18.04 - men touchpaden virker ikke.

 

Jeg har reinstallert/formatert Ubuntu hele fem ganger. Dersom jeg installerer Ubuntu uten oppdateringer og i offline modus virker touchpaden en kort periode - helt til oppdateringer/sofware blir installert. 

 

Har oppgradert til nyeste kernel. 

 

Har googlet meg frem til masse "rare" kommandolinje-fixer. Men helt ærlig har jeg ikke peiling på hva jeg driver med når jeg kjører copy-paste fra Google rett inn i terminalen. Jeg tror jeg må gi meg med "prøv og feil metoden" - før det går rivende galt. Jeg har dessverre lite kompetanse på Linux, men har høy kompetanse på Windows. Men her er jeg helt grønn altså. 

 

Hva kan jeg gjøre for å få touchpaden til å virke igjen? 

 

Alternativet er å gå tilbake til Windows. Noe jeg ikke ønsker. 

 

Takker for alle svar! :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin maskin for å ta med på reiser. Jeg installerte ubuntu 18.04. Måtte oppgradere kernel fra 4.15.0 til 4.16.7 for å få touchpaden til å fungere. Touchpad kan en sjelden gang henge seg opp, men etter en suspend fungerer den som normalt. Super maskin for prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fin maskin for å ta med på reiser. Jeg installerte ubuntu 18.04. Måtte oppgradere kernel fra 4.15.0 til 4.16.7 for å få touchpaden til å fungere. Touchpad kan en sjelden gang henge seg opp, men etter en suspend fungerer den som normalt. Super maskin for prisen.

 

 

Jeg så denne kommentaren og forsøkte også kernel 4.16.7 og deretter 4.18.xx... something.

"men etter en suspend fungerer den som normalt" <-- vet ikke hva suspend betyr. Restart? 

 

Har jobbet og forsøkt diverse i over 10 timer nå. Tålmodigheten er over og i morra blir det nok Windows igjen. 

 

Trist. Fordi jeg likte godt Ubuntu. :| 

Lenke til kommentar

Det finnes mange andre gode Linux distroer, prøv Mint for eksempel.

Det er nok garantert en annen distro der du får touchpad til å virke..

 

Er sikkert et idiot-spørsmål, men...

Er ikke debian-linux (som jeg tror Ubuntu og Mint er) det samme? Ergo, det er kun utsende og funksjonene som teller. Mens "innmaten" eller selve kjernen (debian?) er det samme?

 

Eller tar jeg helt feil nå?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har nettopp kjøpt denne:

https://www.multicom.no/multicom-talisa-u230-133-full-hd/cat-p/c/p10637360

 

Har installert Ubuntu 18.04 - men touchpaden virker ikke.

 

Jeg har reinstallert/formatert Ubuntu hele fem ganger. Dersom jeg installerer Ubuntu uten oppdateringer og i offline modus virker touchpaden en kort periode - helt til oppdateringer/sofware blir installert. 

 

Har oppgradert til nyeste kernel. 

 

Har googlet meg frem til masse "rare" kommandolinje-fixer. Men helt ærlig har jeg ikke peiling på hva jeg driver med når jeg kjører copy-paste fra Google rett inn i terminalen. Jeg tror jeg må gi meg med "prøv og feil metoden" - før det går rivende galt. Jeg har dessverre lite kompetanse på Linux, men har høy kompetanse på Windows. Men her er jeg helt grønn altså. 

 

Hva kan jeg gjøre for å få touchpaden til å virke igjen? 

 

Alternativet er å gå tilbake til Windows. Noe jeg ikke ønsker. 

 

Takker for alle svar! :)

Med fare for å svare på ting du vet, og ikke multicom spesifikt:

Ubuntu på norsk? Hva vises i "Instillinger", "Mus & pekeplate"? Er pekeplate påslått der? Tapp for å klikke?

Mange, inkludert meg, har gjerne hatt motsatt problem; man kommer bort i pekeplate mens man skriver på laptop tastatur og bruker ekstern mus, og kobler pekeplaten (delvis) ut.

 

PS! Mange Linux brukere foretrekker command line og det er lettere å forklare/kopiere fremgangsmåte med den.

Endret av linux-fan
Lenke til kommentar

Med fare for å svare på ting du vet, og ikke multicom spesifikt:

Ubuntu på norsk? Hva vises i "Instillinger", "Mus & pekeplate"? Er pekeplate påslått der? Tapp for å klikke?

Mange, inkludert meg, har gjerne hatt motsatt problem; man kommer bort i pekeplate mens man skriver på laptop tastatur og bruker ekstern mus, og kobler pekeplaten (delvis) ut.

 

PS! Mange Linux brukere foretrekker command line og det er lettere å forklare/kopiere fremgangsmåte med den.

 

Jeg hadde Ubuntu på engelsk, og nå har jeg Mint på engelsk.

 

Pekeplate eller touchpad som det vises hos meg er påslått ja. Driveren er aktiv, og alt skal tilsynelatende fungere utifra det jeg ser på instillingene. Med Mint ser jeg også driveren til touchpaden som skal være aktiv. 

 

Jeg har en multi gesture touchpad - om det har noe å si. 

 

Har sendt en epost til Multicom og spurt om de er kjent med problemstillingen. Har helt seriøst forsøkt ALT jeg kan nå.

 

Kan nevne at jeg anser meg selv som ganske oppegående på bruk av datamaskiner. Har blant annet bygget ca 200 maskiner gjennom årene, og nærmest drevet support-virksomhet på deltid hos venner, familie og kolleger. Så det er blodig irriterende å møte på et problem jeg ikke klarer å fikse selv. Det er sjelden kost for meg - og ekstremt irriterende.  :confused:

 

Ja, jeg bruker command line selv på Linux. Føler jeg er tilbake i 1994 i DOS når jeg skriver. Fikk litt nostalgi fra det.  :)

 

I Windows ville jeg åpnet Enhetsbehandling, sett driveren under touchpad (eller brukt Everest for å se) - for deretter å google meg til rett/annen driver - i en situasjon som dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen GUI sak for drivere; sjekk om noen tredjeparts drivere har blitt avslått under oppgradering:

Ubuntu programvare, programvare og oppdateringer:

- Annen programvare, se etter deaktiverte

- tilleggsdrivere; søk etter tilgjengelige drivere

 

Alt er aktivert, påslått, oppdatert og sjekket. 

 

Har forsøkt å sett etter tilleggsdrivere i synaptics (?) - der så jeg tre ulike pakker for touchpad, jeg prøvde en etter en å aktivere/deaktivere for å se om det utgjorde noen forskjell. Men ingen ting skjedde. Restartet maskinen etter hver gang. 

 

Takk for alle svar folkens !!! 

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har nettopp kjøpt denne:

https://www.multicom.no/multicom-talisa-u230-133-full-hd/cat-p/c/p10637360

 

Har installert Ubuntu 18.04 - men touchpaden virker ikke.

 

Jeg har reinstallert/formatert Ubuntu hele fem ganger. Dersom jeg installerer Ubuntu uten oppdateringer og i offline modus virker touchpaden en kort periode - helt til oppdateringer/sofware blir installert. 

 

Har oppgradert til nyeste kernel. 

 

Har googlet meg frem til masse "rare" kommandolinje-fixer. Men helt ærlig har jeg ikke peiling på hva jeg driver med når jeg kjører copy-paste fra Google rett inn i terminalen. Jeg tror jeg må gi meg med "prøv og feil metoden" - før det går rivende galt. Jeg har dessverre lite kompetanse på Linux, men har høy kompetanse på Windows. Men her er jeg helt grønn altså. 

 

Hva kan jeg gjøre for å få touchpaden til å virke igjen? 

 

Alternativet er å gå tilbake til Windows. Noe jeg ikke ønsker. 

 

Takker for alle svar! :)

Mener å ha lest flere ganger opp igjennom at Multicom sine produkter ikke er spesielt linux vennlige.

 

Men... Du har nå prøvd Ubuntu/Mint som er Debian basert. Pluss Manjaro som er Arch. Uten suksess.

Hva med et siste forsøk med Fedora? Fedora er kjent for å være inovativt og ofte ledende innen utvikling og nyskapning. Kanske de også har driverstøtte for din touchpad?

Lenke til kommentar

Disse Multicom notebooke'ene er ment for Windows. De er Microsoft subsidiert.

 

Jeg kjøper ingenting fra Multicom da de er anti-Linux. De selger bærbare maskiner uten OS og benytter ikke sjansen til å fremme fri programvare men heller det motsatte. Jeg har t.o.m. sendt inn klage til dem p.g.a. ordlyden i deres beskrivelser av diverse maskiner og hardware.

 

Har en 4-5år gammel Multicom gamer laptop, skikkelig jalla produkt. Batteriet døde etter 2 år. Halve tastaturet fungerer nesten ikke, må trykke hardt ned får å få noe til å skje.

Endret av Profeten Kāfir
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ville ha levert maskinen tilbake og krevd pengene tilbake.

 

Du er sikkert innafor fristen til å kunne levere tilbake ubegrunnet, men foreslår likevel at du skriver begrunnelsen. Og - foreslår óg - med forbehold om at nettstedet støtter det - at du skriver en kommentar på nettbutikkens produktside at det er noe manglende støtte for Linux vedrørende touchpaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...