Gå til innhold

Google fjerner «www.» fra URLen i Chrome


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres ikke ut som ett faktisk problem, tvert om tror jeg heller det skaper flere problem for mange.

 

Dere sier www blir fjernet uavhengig av posisjon. Vil eks. wwwvg.no bli endret til vg.no? I så fall katastrofalt fra ett sikkerhetsperspektiv...

 

Det står at "www." blir fjerna. Punktummet er signifikant. Og dette kan/blir kun fjerna dersom det er første element.

Lenke til kommentar

Jeg bryr meg ikke om de tar bort www fra URL'en, men jeg bryr meg mer om de skjuler m., for det er en indikasjon på at jeg ser på en mindreverdig side og at det finnes en fix hvis jeg bare anstrenger meg litt. Det gjelder spesielt dersom jeg sitter på en PC og blir servert en mobilversjon. Da sier m'en at det er en mobilversjon og ikke bare en veldig dårlig responsiv design. 

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Eg skjønar ikkje korleis det å skjule informasjon for brukaren er positivt for tryggleiken...

Mye informasjon blir allerede skjult. Ved å kun vise informasjon som direkte har noe å si for sikkerheten (domenenavn og https-status), lar man brukeren fokusere på den viktige informasjonen. Den fulle URLen vil alltid være tilgjengelig, bare ikke bli vist automatisk.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ingen forstår URL? Om man er "kyndig" nok til å endre nettleser til chrome så er heller ikke "www" noe i veien for vanlige brukere.

 

WWW var jo det første foreldra mine lærte seg om internett.

"dobbelw dobbelw dobbwl punktum..."

Til og med http kolon strek strek kunne de. Ca alle i verden har kjennskap til dette.

 

Det at man alltid har klart å lære dette betyr ikke at det er nødvendig.

 

Hvilken merverdi har du av at det står https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1823439 på PC-skjermen din, eventuelt på den lille mobilskjermen din?

 

- Du vil se at du faktisk er på diskusjon.no og ikke diskusjon.ni

- Du vil ha muligheten til å sjekke at det er kryptert på https

- Du vil se at finnes en www-virtualhost på diskusjon.no

- Og du vil kunne manipulere URLen for å se om du finner andre topics.

 

Jeg vil påstå at ingenting av dette er nødvendig til vanlig. Dersom nettleseren ikke bare er i stand til å avdekke de samme tingene som deg, men alltid sjekker. Chrome skal nå advare dersom det ikke er kryptert, sertifikatet er en godkjenningsordning i seg selv, Google har bedre informasjon enn meg og deg om diskusjon.ni er en scam-site, du trenger ikke vite noe om serverkonfigurasjonen som vanlig nettvandrer, og dersom du håndmater parametre er du enten utenfor det bevegsmønsteret nettsiden ønsker du skal bevege deg innenfor, eller så har de en legendarisk dårlig brukervennlighet uansett. Så med utgangspunkt i at Google har tro på egne evner, er det lett for dem å si at de tror de kan gjøre dette for oss i stedet for at vi skal bruke tanker og skjermplass på det. 

 

Så kan man argumentere for at det ikke alltid stemmer, spesielt den biten med å sjekke domenenavnet manuelt. Men jeg ser ikke bort fra at vi faktisk ikke trenger å se disse URLene uten at det går ut over noe som helst som betyr noe. Samtidig er jeg alltid usikker på om de ikke har en egeninteresse gjemt ett eller annet sted her likevel. 

 

 

Eg skjønar ikkje korleis det å skjule informasjon for brukaren er positivt for tryggleiken...

 

Det er brukervennligheten, ikke tryggheten, som er utgangspunktet for dette ønsket. Men likevel; hvis du som bruker er i stand til å hente ut faresignaler ut fra en URL, skal utviklerne i Google være i stand til å lage en automatisert løsning som plukker opp slike faresignaler enda bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Dette har allerede Apple snikinnført på iPhone. Skriver man med/uten www kommer begge deler til samme adressen. www vises heller ikke i nettleseren.

Tviler på at de har snikinnført det. De ville lansert det som noe helt nytt som man bare måtte ha og ikke klarte å leve uten, samt at de var oppfinnerne av den funksjonen.

 

Dette kommer til å spare muttern for 4 tastetrykk hver gang hun skal inn på en nettside :D

Hun kommer nok til å skrive de fire tastene likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Høres ikke ut som ett faktisk problem, tvert om tror jeg heller det skaper flere problem for mange.

 

Dere sier www blir fjernet uavhengig av posisjon. Vil eks. wwwvg.no bli endret til vg.no? I så fall katastrofalt fra ett sikkerhetsperspektiv...

 

Det står at "www." blir fjerna. Punktummet er signifikant. Og dette kan/blir kun fjerna dersom det er første element.

Riktig at "www." blir fjernet og at punktumet er signifikant.

 

Men det sto også at «subdomene.www.digi.no» blir endret til «subdomene.digi.no», altså selv om ikke "www." er første element.

Lenke til kommentar

Dette kommer til å spare muttern for 4 tastetrykk hver gang hun skal inn på en nettside :D

 

Hvordan vil dette kunne spare henne for 4 tastetrykk? Jeg tviler på at chrome automatisk legger til www. for deg om du ikke har skrevet det selv. Hvis chrome hadde gjort det ville det blitt vanskelig å komme seg inn på f.eks. foo.com(som nevnt i artikkelen fører foo.com og www.foo.com til forskjellige nettsider).
Lenke til kommentar

Hvordan vil dette kunne spare henne for 4 tastetrykk? Jeg tviler på at chrome automatisk legger til www. for deg om du ikke har skrevet det selv. Hvis chrome hadde gjort det ville det blitt vanskelig å komme seg inn på f.eks. foo.com(som nevnt i artikkelen fører foo.com og www.foo.com til forskjellige nettsider).

 

Firefox gjør nettopp dette, men litt mer intelligent. Om du skriver foo.com, vil den først prøve foo.com. Om den ikke finner noe, omgjør den automatisk til www.foo.com og prøver igjen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaha. Blir litt rart med under domener da. Jeg er f.eks www.osterud.name, karaoke.osterud.name og camping.osterud.name. Og må man da begynne å skrive https:// foran når man reklamerer for en side? Fle skjønte jlo alle at det var en webside hvis det startet med www. Ikke så lett uten.

 

Dersom du skriv eit namn i ein nettlesar, så er det vel fordi du skal til ei nettside?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...